2022-05-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Som medelsvensson får jag fan i mig krupp när några miljömuppar trasslar till min vardag. Tror ni inte att era "aktioner" får motsatt verkan? Att folk blir anti?

Ja det kan man tro. På många platser ökar miljötänket hos folk efter intensiva XR aktioner. Man håller inte med om våra metoder men sitter där och pratar om klimatet likväl. Det är också viktigt.

Som sagt jag skriver som en individ i XR.
Citera
2022-05-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Varför tror du att det är relevant?

För att det är fortfarande den C02 som finns i vår atmosfär. Den är där och höjer medeltemperaturen den med. Och där är vår del i stark majoritet.
Citera
2022-05-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
De mänskligt orsakade klimatförändringarna är en teori för vilken det råder vetenskaplig konsensus. Det är inte någon ny, (vetenskapligt) kontroversiell eller obevisad hypotes. Det finns hur mycket bevis som helst och är alltså i vetenskapliga termer det närmaste man kan komma att kalla något för fakta.

Är du genuint nyfiken kan du googla. Det finns många bra, pedagogiska källor där ute.

Jag har faktiskt googlat lite vid tidigare tillfälle, i samband med att SVT hade ett inslag om kraftig ökning av temperatur/CO2 på jorden. Det var många år sedan, så jag minns inte i detalj. De medverkande var förbryllade och verkade helt ovetande om vad som hade påverkat denna kraftiga ökning sedan ca: 1950 och framåt. Det kan ha varit på Vetenskapens värld, men jag minns inte exakt.

Jag gjorde en snabb sökning på befolkningsökning, och se på tusan, kurvan jag fick fram var mycket lik den jag såg på tv. Nästan identisk karaktär skulle jag säga. Det var HELT uppenbart.
Dessutom stämde tidsintervallen i skalan.
Vilken skräll eller slump. Beroende på politisk inriktning kan detta troligen tolkas något olika.
Citera
2022-05-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Så vi släpper ut mer nu än under peaken på 60-talet?

Källa tack!

https://climate.nasa.gov/evidence/

och https://keelingcurve.ucsd.edu/
Citera
2022-05-02, 20:16
Medlem
Citat:
Men Sverige släpper ju ut väldigt lite! Så varför åker du inte till Kina och klagar? Eller stoppar flyg på Arlanda/Bromma istället för att sätta dig på E4 och hindra vanliga svenskar som ska hämta barn osv?

Per capita släpper vi ut ap mycket.

Vi har stoppat flyg på Arlanda och Bromma .mm.

https://sverigesradio.se/artikel/klimataktivister-forsoker-stoppa-flygtrafiken-pa-svenska-flygplatser
Citera
2022-05-02, 20:17
Medlem
Citat:
Så du duschar aldrig?

Nej jag gnider mig i nässlor.
Citera
2022-05-02, 20:18
Medlem
Citat:
Borde ni inte jävlas med politikerna istället för vanligt folk?

Vi har okuperat kanslier och blockerat riksdagen.
Citera
2022-05-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Visst är väl Extinction Rebellion en psy-op? Iscensatt av element inom Regering för att skapa ilska relaterat till Miljörfrågor, så att man sedan har något att skylla på när man fattar miljöbeslut som kommer att inverkar på folks ekonomi och göra deras live sämre? Indirekt sponsrat av Ryssland och World Economic Forum.

Kan intyga att det är gräsrot big time. Organisationsformen är nerifrån och upp.
Citera
2022-05-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Har du förstått än att du är Puttes nyttiga lilla idiot eftersom Ryssland har infiltrerat miljörörelser och tom. finansierar dom för att sälja mer gas? Vet du att Ryssland är största exportör av Adblue som klimatidioter som Ni har gjort oss direkt beroende av? Hur efterbliven är du på en skala?

Jag gillade konspirationer men nu har dom börjat balla ur en del. Bevis pekar mer på motsatsen. Cambridge analytica osv...

XR vill att vi ska följa Parisavtalet alltså sluta med fossilt. 8 miljoner skulle undvika att dö av föroreningar varje år bla... bra grej.
Citera
2022-05-02, 20:26
Medlem
Hur ser du på att man sen 70 talet (FN) har påstått att "om 10 år är det för sent!" Sen Al Gore påstå att "isarna har smällt 2013" och nu senare Greta säga att "om 12 år är det för sent!"
Tycker du inte att det underminerar hela "kliiimaaaat kriiiisen" ?

Har dom bara haft fel? Ljuger dom?
Citera
2022-05-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Kimball
Återigen, du sa igår att du skulle svara på mina frågor idag, du har inte svarat på en enda. Du länkar till lite olika vetenskapliga rapporter och presenterar lösryckta citat som om det bevisar något. Jag kan också länka till vetenskapliga rapporter och presentera citat, men det bevisar ingenting. Det råder konsensus kring att vi människor har en påverkan på miljön, men det råder djup oenighet kring hur allvarlig denna påverkan är och vad som beror på naturligt förekommande klimatförändringar. Så återigen, var är dina bevis på att jorden är på väg mot en katastrof? Vidare har jag riktat en rad ganska allvarliga anklagelser mot både dig som person och mot din organisation som du låter stå oemetsagda. Kan du snälla förklara dig?

Jag förbehåller mig rätten att inte svara på allt. Annars skulle detta ta heldagar. Ska svara dig.
Citera
2022-05-02, 20:28
Medlem
Sen när du säger att 90% av media är "höger" så finns det VÄLDIGT få som kan ta dig seriöst (vilket ingen iofs gör här)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in