Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
De mänskligt orsakade klimatförändringarna är en teori för vilken det råder vetenskaplig konsensus. Det är inte någon ny, (vetenskapligt) kontroversiell eller obevisad hypotes. Det finns hur mycket bevis som helst och är alltså i vetenskapliga termer det närmaste man kan komma att kalla något för fakta.
Är du genuint nyfiken kan du googla. Det finns många bra, pedagogiska källor där ute.
Jag har faktiskt googlat lite vid tidigare tillfälle, i samband med att SVT hade ett inslag om kraftig ökning av temperatur/CO2 på jorden. Det var många år sedan, så jag minns inte i detalj. De medverkande var förbryllade och verkade helt ovetande om vad som hade påverkat denna kraftiga ökning sedan ca: 1950 och framåt. Det kan ha varit på Vetenskapens värld, men jag minns inte exakt.
Jag gjorde en snabb sökning på befolkningsökning, och se på tusan, kurvan jag fick fram var mycket lik den jag såg på tv. Nästan identisk karaktär skulle jag säga. Det var HELT uppenbart.
Dessutom stämde tidsintervallen i skalan.
Vilken skräll eller slump. Beroende på politisk inriktning kan detta troligen tolkas något olika.