2022-05-02, 09:33
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att om du inte vet vad du talar om så är din åsikt om det inte intressant?
Varför ska någon bry sig om att du tycker att något bör vara olagligt eller ej när du inte vet tillräckligt om det för att veta om det är olagligt eller ej?
TL;DR du svamlar

Ok. Fast det ända jag inte visste var ju historiken av en 100år gammal lag som togs bort för 30år sen. Men nu vet jag ju det tack vara vem det nu var som länkade det. Så nu vet jag antagligen lika mycket på ämnet som alla andra.

Lagens verkade skapas av helt andra anledningar än varför ni tycker att det var dåligt att den togs bort idag. Dvs anledningen till att den togs bort var för att anledningen att den var där från början inte längre är aktuellt.

Jag förstår också att det är ett problem med att företag använder bemanningsföretag för att kringgå LAS. Det är såklart alltid ett problem när någon kringgår en lag. Men hur vill du lösa det? Ska vi införa en ny lag där bemanningsföretag och konsultbolag är olagligt? Eller hur tänker du att lagen ska särskilja mellan de två rent juridiskt?

En idé jag hade skulle vara att förbjuda uthyrning utav personal under prövotiden utav anställningen. På så sätt måste bemanningsföretagen ge en tillsvidareanställning innan dom kan hyra ut någon och arbetaren skulle få tillgång till de rättigheter han får ifrån LAS ifrån dom istället.
Citera
2022-05-02, 09:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta är ju dock inte en giltig anledning att anställa folk via ett bemanningsföretag. Man kunde likväl bara anställa dom på timmar med exakt samma resultat. Bemanningsföretagen behövs inte för det du beskriver. Den enda egentliga skillnaden är att om du är anställd via bemanningsföretaget så är du undantagen från företagets turlista och ev. löneförmåner. Du har heller ingen rätt till tillsvidareanställning efter ett tag som en vanlig timanställd. Så helt uppenbarligen används detta för att kringå LAS, precis som anges i trådstarten.

Hyrpersonal är också anställda. Av bemanningsföretaget. LAS gäller även för bemanningsföretag.
LAS kringgås alltså inte. Den anställde är in-LASad på bemanningsföretaget, inte på det företag som anlitar bemanningsföretaget.
Citera
2022-05-02, 11:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ok. Fast det ända jag inte visste var ju historiken av en 100år gammal lag som togs bort för 30år sen. Men nu vet jag ju det tack vara vem det nu var som länkade det. Så nu vet jag antagligen lika mycket på ämnet som alla andra.

Lagens verkade skapas av helt andra anledningar än varför ni tycker att det var dåligt att den togs bort idag. Dvs anledningen till att den togs bort var för att anledningen att den var där från början inte längre är aktuellt.

Jag förstår också att det är ett problem med att företag använder bemanningsföretag för att kringgå LAS. Det är såklart alltid ett problem när någon kringgår en lag. Men hur vill du lösa det? Ska vi införa en ny lag där bemanningsföretag och konsultbolag är olagligt? Eller hur tänker du att lagen ska särskilja mellan de två rent juridiskt?

En idé jag hade skulle vara att förbjuda uthyrning utav personal under prövotiden utav anställningen. På så sätt måste bemanningsföretagen ge en tillsvidareanställning innan dom kan hyra ut någon och arbetaren skulle få tillgång till de rättigheter han får ifrån LAS ifrån dom istället.
Jag tycker varken bemanningsbolag eller konsultbolag ska vara olagliga. Jag tyckte inte om arbetsförmedlingsmonopolet när det fanns och tycker det var bra att lagen togs bort. Ju mindre reglerad en marknad är desto bättre fungerar den, det gäller även arbetsmarknaden
Citera
2022-05-02, 11:07
Medlem
Citat:
För att det är helt legitim verksamhet? De anställda får ju fast anställning, hos bemanningsföretaget. Tycker du konsultverksamhet ska vara förbjuden?
Någon som erbjuder jobb till någon som vill ha jobb 'skor' sig inte, om båda parter är överens.

Konsultverksamhet behöver inte förbjudas utan är ok när det kommer till ordentliga yrken såsom jurister, läkare och arkitekter etc.

Men vi kan ju inte ha sjuksköterskor och industriarbetare som arbetar som konsulter. Det begriper väl till och med Du?
Citera
2022-05-02, 11:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Konsultverksamhet behöver inte förbjudas utan är ok när det kommer till ordentliga yrken såsom jurister, läkare och arkitekter etc.

Men vi kan ju inte ha sjuksköterskor och industriarbetare som arbetar som konsulter. Det begriper väl till och med Du?
Varför inte? Vi har ju det idag. Det kan finnas många skäl till varför man hellre vill jobba som uthyrd än anställd. Inget som lagstiftaren behöver lägga sig i.
Citera
2022-05-02, 11:15
Medlem
Citat:
Varför inte? Vi har ju det idag. Det kan finnas många skäl till varför man hellre vill jobba som uthyrd än anställd. Inget som lagstiftaren behöver lägga sig i.

Det säger väl sig självt? Snart ska vi väl ha konsultbolag för städerskor och pizzabagare.
Citera
2022-05-02, 11:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det säger väl sig självt? Snart ska vi väl ha konsultbolag för städerskor och pizzabagare.
De flesta städfirmor fungerar så, få företag har egen städpersonal anställd, man köper tjänsten av ett städföretag precis som man gör med reception etc. Restaurangpersonal är också tillgängligt på motsvarande sätt, praktiskt för en restaurang, är kocken sjuk kommer en annan, så är det inte om man har anställd personal.
Vet du inte hur dagens arbetsmarknad fungerar?
Citera
2022-05-02, 11:24
Medlem
Citat:
De flesta städfirmor fungerar så, få företag har egen städpersonal anställd, man köper tjänsten av ett städföretag precis som man gör med reception etc. Restaurangpersonal är också tillgängligt på motsvarande sätt, praktiskt för en restaurang, är kocken sjuk kommer en annan, så är det inte om man har anställd personal.
Vet du inte hur dagens arbetsmarknad fungerar?

Jag driver själv ett städföretag. Så jag vet nog mer än dig om hur den marknaden fungerar. Det skulle aldrig falla mig in att hyra in ”städkonsulter” till mitt bolag.

Jag tar in ungdomar som haft svårt med skolgången som jag får ersättning för att ha hos mig. Låter dom slava tills dom tröttnat och sedan byts dom ut.
Citera
2022-05-02, 11:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag driver själv ett städföretag. Så jag vet nog mer än dig om hur den marknaden fungerar. Det skulle aldrig falla mig in att hyra in ”städkonsulter” till mitt bolag.

Jag tar in ungdomar som haft svårt med skolgången som jag får ersättning för att ha hos mig. Låter dom slava tills dom tröttnat och sedan byts dom ut.
Men du hyr ju ut din personal till dina kunder, eller städar alla bara på ditt företag? Dina beställda är ju städkonsulter i dina kunders ögon. Tidigare hade företag egen personal som gjorde detta, nu köper de tjänsten av dig, det är precis det som är bemanningsföretag
Citera
2022-05-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är sant att Bemanningsföretaget följer LAS för sina anställda, och jag kan hålla med om att i detta specifika fallet så spelar det ingen egentlig roll då en timanställd knappt har några rättigheter via LAS ändå, men man har ju inte samma villkor som övriga anställda på arbetsplatsen utan endast de villkor som bemanningsföretaget ger, vilka kan vara betydligt sämre, eller i vissa unika fall, bättre. Det blir en skevhet i anställningen som inte behöver existera.
Din andra kommentar är så urbota dum att det är helt otroligt. Tror du på riktigt att personen som anställs som timanställd är en annan person än den som anställs via bemanningsföretaget? Du förstår alltså inte att det är SAMMA personer som söker jobb via bemanning som via vanliga jobbsök? Både är nya på arbetsplatsen och behöver EXAKT samma upplärning. Som jag förklarade förut så är det inte så att man har en stor hall med bemanningsanställd som man bara plockar av när någon ringer utan man anställer via platsbanken precis som vanligt. Ibland kan man ha nån som har varit anställd via bemanningen tidigare som kanske är villig att komma in men det finns inga garantier för detta.

Jag har tagit in massor av folk via både bemanningsbolag, tex. Manpower och resurskonsulter för konvertering.

Jag skulle aldrig ta in tex. en truckförare via Manpower om personen inte har truckkort och erfarenhet av motsvarande arbete.

Det är uppenbart att du inte är arbetsgivare och behövt gå igenom 200 ansökningar från folk som måste söka jobb för att ha kvar A-kassan. Bemanningsföretag gör detta otroligt tidskrävande jobb åt mig och tidigare uppdrag garanterar att det inte är en idiot som kommer in.

Slutsats, du har fel.
Citera
2022-05-02, 12:11
Medlem
för att vi inte vill ha kommunism
Citera
2022-05-02, 13:44
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Jag har tagit in massor av folk via både bemanningsbolag, tex. Manpower och resurskonsulter för konvertering.

Jag skulle aldrig ta in tex. en truckförare via Manpower om personen inte har truckkort och erfarenhet av motsvarande arbete.

Det är uppenbart att du inte är arbetsgivare och behövt gå igenom 200 ansökningar från folk som måste söka jobb för att ha kvar A-kassan. Bemanningsföretag gör detta otroligt tidskrävande jobb åt mig och tidigare uppdrag garanterar att det inte är en idiot som kommer in.

Slutsats, du har fel.

Jag är inte arbetsgivare men jag har inte fel. Detta är helt uppenbart för alla att se. Det är nästan lite komiskt att du inte ens reflekterar över att precis exakt det du beskriver här skrev jag i den första kommentaren som du besvarade. För arbetsgivaren är det ju enklare att kontakta ett bemanningsföretag, betalar lite extra och så fixar de en anställd åt en som gör arbetet man efterfrågar. Men denna person kommer från exakt samma grupp som du precis hånade, den enda skillnaden är att det är nån annan som sköter anställningen så att du slipper att prata med dessa "idioter". För tredje jävla gången beskriver jag det åt dig men jag är helt säker på att du fortfarande inte fattar. Du är ett typexempel på en dålig arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in