2022-05-01, 08:36
Medlem
Låginkomsttagare är under 20, hög inkomst över 40 men jag har nog lite skeva värderingar då jag jobbar i em bra betald industri senaste 10 åren och innan det var jag riktigt nöjd med typ 24.5 i månaden för ett ändå halvkvalificerat jobb. Jag lever som kvar i den världen då jag inte behövt bry mig pga stenhårda kollektivavtal utan förhandlingsmån.
Citera
2022-05-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Jag är millenial
Så jag trodde att 25k var en decent lön när jag växte upp.. lol

Nu har jag insett att du måste minst börja löneväxla (42k+) innan du ens kan kalla dig någorlunda mellanklass i långa landet falukorv

Allt under det är fan mcdonalds nivåer som staten subventionerar till alla obildade

25 papp var en okej lön när du växte upp oavsett om du är en gammal, medel eller ung millenial.

Minns när jag fick mitt första arbete i Norge så var lönen högre än vad min far någonsin fått på industrin han jobbade på. Detta var mitten på 00-talet.

I övrigt är nog löneväxlingen ett bra märke för en hög lön.
Citera
2022-05-01, 10:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
50-60tkr är inte normal lön men en betydligt vanligare lön än vad man kan tro. Jag tjänar själv mellan 60-63tkr i månaden. Fast lön på 40tkr och sedan nattjour på det så då tickar det på lite. Har några år kvar till 30 och är barnfri men tycker absolut inte att jag rik på några sätt med mina 40tkr netto ut varje månad.

Rik blir man av att spara, inte av att tjäna
Citera
2022-05-01, 10:17
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Må vara så, men det är en okej lön iallafall.
Som 55 med 23 år i yrket nej. Men det är ingen usel lön ivf .
Citera
2022-05-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vad sägs om lite faktisk statistik istället för att folk utgår från sina egna yrken och livssituationer?

Fakta i frågan är som följer: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
  • 10:e percentilen (låginkomsttagare): 23 900 kr/mån
  • 50:e percentilen (medianlön): 32 400 kr/mån
  • 90:e percentilen (höginkomsttagare): 51 200 kr/mån

Det gäller för år 2020 då. Lägg på ~4% för årets löneläge! Notera också att det gäller heltidsavlönade. Inte pensionärer, sjuka, deltidsarbetande und so weiter.

Precis, bästa är att kika på statistiken för att se vad som gäller.

Vill man dessutom jämföra sig inom sitt egna område (t.ex. manlig/kvinnlig privatanställd tjänsteman) så kan man göra det också för att se hur man hamnar där.
Citera
2022-05-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag är per defiention låginkomsttagare , men ändå har jag råd att spara undan väldig mycket pengar pga låg kostnader.

Så någon som har en lön på 45k i månaden, men har kostnader för 35k .. Så lön och livsstill hör ihop. Sedan är det väl så att man har väldig hög fallhöjd. En som tjänar 45k i månaden och sedan bli sjuk, den får ställa om sitt liv väldig drastigt.

Hur kommer det sig att du hittar på en helt egen fråga att svara på?
Citera
2022-05-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt beror på vem du jämför med men här i Sverige så är 45’ en bra lön om det är en grundlön.
Du och jag har liknande löner och jag kallar mig höginkomsttagare men rik blir jag fortfarande inte då man inte kan bli det här i sverige på en normal arbetarlön, då måste man upp i en vd-lön eller jobba inom specifika yrken eller ha specifika kunskaper.

Om du slår in din lön i länken, http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med våra löner så är vi bland de 10% med högst lön i sverige så borde då räknas som höginkomsttagare tycker jag.
Redan 45’ är bland de där 10% här i sverige så det är också en bra lön.

Har man en lön som sin ålder + 5000kr så är man absolut en höginkomsttagare i sin årskull hela livet. Kanske bättre att räkna så då lönen höjs varje år. Att ha 45’ i lön när man är 65 år är inte lika bra som att ha 45’ när man är 40 år.

Så kan det absolut vara sett till percentilen i skalan men sett till nettosumman efter avdragen skatt så skiljer det inte många kronor. Jag hade 40700 efter skatt nu under april månad. Jämför det med en medelinkomsttagares lön som kanske sträcker sig mellan 10-12000 mindre per månad. Det är inga jättesummor precis..
Citera
2022-05-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Anser mig och själv och frugan vara medelinkomsttagare med 43 respektive 36 i lön. (landsbygd)

Höginkomst runt 50 och låg under 25 tycker jag.

Tycker och tycker. Har ca 70/mån men utan "bostadskarriär" känner jag mig fattig ändå. Man måste ju också väga in alla de med egen firma med lite utdelning samt vissa "privata" kostnader på firman - ofta är ju de väldigt många i välmående kommuner. Skulle vilja drista det till 100K/mån (som anställd) gärna med sambo i samma härad för att vara med i matchen i större orter idag.
Citera
2022-05-01, 11:48
Avstängd
konstapels avatar
Låg 30 och under, medel 31-49 och hög 50 och däröver.
Citera
2022-05-01, 12:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du slår in din lön i länken, http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med våra löner så är vi bland de 10% med högst lön i sverige så borde då räknas som höginkomsttagare tycker jag.
Redan 45’ är bland de där 10% här i sverige så det är också en bra lön.

Den där länken är grovt föråldrad. Statistiken är från 2012 och den avser inkomster, inte heltidslöner.

Top 10% heltidslön är numera cirka 51K+ https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-01 kl. 12:20.
Citera
2022-05-01, 12:25
Medlem
WatchItNows avatar
Jag är 55+ och tycker fortfarande att smågodis ska kosta 5 öre/st och Expressen 2 kronor. Jag tycker att 50 k är hög-avlönad som jag inbillar mig att bara en minoritet är typ 25% av arbetsstyrkan. 35K är en bra mellan-lön som majoriteten har, har man 25k är man fattig. 100k i månadslön då är man VD och extremt framgångsrik.

En fattig-pensionär har ca 12000 kr per månad och kan leva på det om han får hyuresbidrag.
Citera
2022-05-01, 12:31
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag är 55+ och tycker fortfarande att smågodis ska kosta 5 öre/st och Expressen 2 kronor. Jag tycker att 50 k är hög-avlönad som jag inbillar mig att bara en minoritet är typ 25% av arbetsstyrkan. 35K är en bra mellan-lön som majoriteten har, har man 25k är man fattig. 100k i månadslön då är man VD och extremt framgångsrik.

En fattig-pensionär har ca 12000 kr per månad och kan leva på det om han får hyuresbidrag.

Själv är jag rätt ung men gillar fakta. Den säger att våra reallöner nyss var på ATH 2021 och då kvittar det vad en Expressen, frimärken, bensin eller en piggelin kostar

Fast när det gäller t.e.x tidningar och frimärken så finns det ju faktorer utöver inflation som gjort dem permanent dyrare. Typ att de är bättre och billigare digitalt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in