Citat:
Så.... om du är över 65 hittar man ingen ökad dödlighet hos folk som får en kombination av lugnande och opiater eller enbart lugnande. Denna studie är tagen på den allmänna populationen och inte folk med allvarliga psykiatriska diagnoser.
Det finns alltså inga diagnoser, ingen information om dosering, hur lång tid eller dödsorsak. Däremot är det jävligt intressant att äldre verkar tåla kombinationen lugnande+opiod och bara lugnande medan 65 eller yngre har en association med högre all-cause mortality.
Men det är mig man inte kan ta seriöst? Denna studie visar inte vad du tror.
Det finns alltså inga diagnoser, ingen information om dosering, hur lång tid eller dödsorsak. Däremot är det jävligt intressant att äldre verkar tåla kombinationen lugnande+opiod och bara lugnande medan 65 eller yngre har en association med högre all-cause mortality.
Men det är mig man inte kan ta seriöst? Denna studie visar inte vad du tror.
Alla studier har sina brister, och du kommer som sagt inte hitta en RCT med suicid eller mortalitet som primärt utfallsmått. När det gäller att översätta studier till klinik verksamhet handlar det om att se den breda bilden, vilket håll pekar data mot? Jag utmanar dig att hitta studier som pekar på motsatt förhållande vad gäller benzodiazepiner och negativa effekter, att de minskar mortaliteten. Du önskar studier där man undersöker personer med allvarlig psykisk sjukdom? Visst, finns flera där med:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29490359/
Samt
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27249075/
Jag har fler studier om du är intresserad.
För att sammanfatta vad trenden handlar om, med den minskande förskrivningen av benzodiazepiner i Sverige:
Många studier som kommit senaste decenniet talar för allvarliga skadeverkningar av bensodiazepiner, och att dessa skadeverkningar uppkommer i princip oberoende av grunddiagnos, och även om patienten inte "missbrukar" läkemedlet. Dessa studier ligger också i linje med det många läkare ser i sin kliniska vardag. På detta är just förskrivning av narkotikaklassade läkemedel en vanlig orsak för läkare att få kritik av IVO och av kollegor. Benzodiazepinernas skadeverkningar motiverar sällan deras effekt vid långtidsbehandling, i synnerhet givet alternativen.
Patienter och andra användare av benzodiazepiner (som jag gissar att många av er i tråden är) ser ofta bara sin egna situation och har svårt för att förstå att de som är verksamma inom sjukvården har en mycket bredare bild, har en större samlad erfarenhet, vilket påverkar vår syn på benzodiazepiner i negativ riktning. Vi får inte provision per sålt läkemedel, vi tjänar inte mer på att förskriva ex SSRI framför benzodiazepiner, utan val av läkemedel sker utifrån evidens och beprövad erfarenhet. Det finns fortfarande en plats för benzodiazepiner inom sjukvården, men i en mer begränsad omfattning än tidigare.