Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-01, 18:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
P Island kostar en limpa ungefr 100 kronor

100 ISK=7,54 SEK. Lter som svenska priser fr 20 r sedan.

Nr det gller svenska brdpriser, s har bagerierna problem med elkostnaden. Gr t en massa el fr att driva ett bageri. Elen r svindyr idag.
Citera
2022-05-01, 18:25
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kpkraften r hg i Sverige.

Den vlbestllda Mede klassen i Stockholm skulle utan att blinka betala en hundring fr en brdlimpa. P hipsterbagerierena betalar de redan ifrn en -slng till en helslng fr brdet.

Det viktiga fr dessa kunder r Vrdegrunden, inte priset.

Att ingredienser r rttvisemrkta. Att bageriet har kollektjuvavtal, att hemsidan gr klart att fretaget stdjer B L M och E X P O.

Vra bekanta mellanchefer med belnad BR vid Vasaparken fr varje mnad mer av arbetskparen n vad de klarar gra av med.

De struntar i vad det r fr pris p matvaror. P folklig svenska: De skiter i prislappen.

Drfr stter producenter och matvarukedjor idag sina priser ut till slutkund efter vad konsumenterna r beredda att betala.

Mnga svenskar tror nnu att producenter fortfarande prisstter efter tillverkningskostnad, marknadsfring och distribution och att butiksledet bara lgger p sin marginal.

Tror ni p det? Ni r i s fall grundlurade. Butikerna utgr ifrn kundernas hga lner och vet att slutkonsumenternas enda smala sektor r tid. Hinna lmna dagisglinen innan trffa lskaren.

r 2024, kommer limpor p I C A kosta en hunn'ring. Och den vlbestllda medelklassens lner vara lngt nnu hgre n idag.
Det ligger nog rtt mycket i detta.
Ganska mnga har ganska mycket pengar, och d kan priset lggas hgt.
Citera
2022-05-01, 18:32
Medlem
Mikibus avatar
Det r valntterna som gr det.
Citera
2022-05-01, 18:40
Medlem
wwrs avatar
I frsta posten jmfrde jag med Georgien, Uzbekistan, Serbien och Ukraina. Det r billiga och ganska trevliga lnder. Sdana mste allts bombas eller p annat stt attackeras av supermakterna. (Nu har inte Uzbekistan blivit attackerat nnu, i r attackerades Kazakhstan, s Uzbekistan str vl p tur, kanske).

Bombning eller krig kan vara ett led i planen fr att hja priserna.

EU manipulerar nu jordbruket i Ukraina. Frra ret blev rdbetorna till nationalsoppan bortsch s dyra p de lokala marknaderna att de blev tvungna att importera nnu dyrare frn EU. Det handlar frmodligen om att skydda de franska bnderna infr EU-intrdet.

EU r pest fr konsumenten. Ett lokalt bageri med lokalt mjl kunde prestera billigare om det hade ngonstans att slja varorna och inte slogs ut av Corona lockdown, storfretagens inkp av varandra och liknande
Citera
2022-05-01, 18:44
Medlem
Transportpriser? Jag importerade varje mn ca 3 ton produkter frn Indien.
5h med lastbil till Mumbai, Bombay.
Bt till Frankrike
Lastbil till frihamnen i STH

Alla dessa resor var 20 % BILLIGARE n transporten till mitt lager i stan, 25 min.

Starta upp och importera gott brd frn ett U-land och hjlp befolkningen till arbete.

Frpackningen r viktig, haha.

Hr finns pengar att tjna men jag bor inte i S och brdet som vi ter, bsta sort, bakas i Thailand och r lika dyrt som i S tydligen. Leverans 3 ggr i veckan.
Citera
2022-05-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Mnga affrer ockrar snder och utnyttjar situationen i Ukraina p ett syniskt stt, vi lr se fortsatt kning p matvaror fast det egentligen saknar skl, man kommer skylla p kriget osv och passa p, s det gller att vara uppmrksam. Notera tex att en pse chips som frut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset p smret kostar ca 10 kr mer ocks.
Det handlar utan tvivel om ocker. Kriget r en perfekt urskt fr detta. TS tar upp ICA och det r bara att kolla hur mycket i vinst de plockar ut. 20 miljoner kronor per r i vinst plockar en ICA-handlare jag kollade sist. De r knda fr att vara mngmiljonrer. Mitt rd r att du bakar ditt brd sjlv, om du kan och har tid.
Citera
2022-05-01, 19:39
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
91% av vetet kommer frn Sverige!

Utan att rkna vill jag pst att det r omjligt att de iofs hga dieselpriserna som EU tvingat p oss kan ge s hga priser.

https://handlaforetag.ica.se/stores/...526635/details
Spelar ingen roll var det kommer ifrn, USA fick hgre drivmedelspriser trots att de knappt importerar olja. Priset stts p vrldsmarknaden.

Dessutom, svenska bnder behver produkter frn Ukraina och Ryssland fr att odla hr.
Citera
2022-05-01, 19:44
Medlem
Bob-Dylans avatar
En limpa kommer kosta ver 100kr innan rets slut. Det kommer bli en surdeg.
Citera
2022-05-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Mnga affrer ockrar snder och utnyttjar situationen i Ukraina p ett syniskt stt, vi lr se fortsatt kning p matvaror fast det egentligen saknar skl, man kommer skylla p kriget osv och passa p, s det gller att vara uppmrksam. Notera tex att en pse chips som frut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset p smret kostar ca 10 kr mer ocks.
nr jag var liten d hngdes folk fr ocker och det skulle komma tillbaka - hjer du priset utan orsak d skall du avrttas!
Citera
2022-05-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Just priset p brd beror p kraftigt kade kostnader fr bde el, drivmedel men framfrallt vete, vilket pressar Sveriges brdproducenter

Bde Ryssland och Ukraina r storexportrer av vete och nu r det ju lite krvt dr som bekant.

Det r mycket som har kat i pris p sistone. Ett paket smr 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte s billigt att leva p mackor lngre.

Ne men vad ska man leva p istllet? Matinflationen knns verkligen av hr hemma
Citera
2022-05-01, 19:56
Avstngd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Rtt, nstan !
Men i Danmark r brdpriserna lite lgre n i Sverige. Det var nnu billigare i Danmark fr ngra r sedan, om man gillar rgbrd d har Danmark bttre och billigare n vi. ven vetebrd r lite billigare n hr hemma.
r ofta i Danmark och bor nra i Helsingborg.
Norge har jag minnen frn att det r bst att ta med sig mat frn Sverige om man ker dit p T ex skidsemester i hyrd stuga.
(Fr att gra det drgligare och lite godare bakar jag ofta grahamsbullar. Finns mnga bra recept p ntet.
Det str ju en hushllsassistent i mnga kk, bara tiden som inte alltid rcker till ?
Jag vet inte riktigt vad elen kan kosta, bullarna grddas i ca 10 minuter.
20-25 grahamsbullar kostar d 30-35 kronor. Det ingr pumpakrnor och solrosfrn i kalkylen.)
(Grahamsmjl r gjort av vete inkl skal)

Jag bakar inte s ofta men nr jag har gjort det har jag bakat vanligt vetebrd. Det kostar typ 5kr fr en stor limpa.
Citera
2022-05-01, 19:58
Medlem
engammalfisks avatar
Willys Ord pris p 1 limpa : 23.90:- just nu extra-pris 19:-
Svaret herr Watson r att du handlar p Kooperativa frbundet eller en babbe mellanhand som varit p willys & sen saltat priset som brukligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in