Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 18:25
  #61
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
På Island kostar en limpa ungefär 100 kronor

100 ISK=7,54 SEK. Låter som svenska priser för 20 år sedan.

När det gäller svenska brödpriser, så har bagerierna problem med elkostnaden. Går åt en massa el för att driva ett bageri. Elen är svindyr idag.
Citera
2022-05-01, 18:25
  #62
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Köpkraften är hög i Sverige.

Den välbeställda Mede klassen i Stockholm skulle utan att blinka betala en hundring för en brödlimpa. På hipsterbagerierena betalar de redan ifrån en ½-släng till en helsläng för brödet.

Det viktiga för dessa kunder är Värdegrunden, inte priset.

Att ingredienser är rättvisemärkta. Att bageriet har kollektjuvavtal, att hemsidan gör klart att företaget stödjer B L M och E X P O.

Våra bekanta mellanchefer med belånad BR vid Vasaparken får varje månad mer av arbetsköparen än vad de klarar göra av med.

De struntar i vad det är för pris på matvaror. På folklig svenska: De skiter i prislappen.

Därför sätter producenter och matvarukedjor idag sina priser ut till slutkund efter vad konsumenterna är beredda att betala.

Många svenskar tror ännu att producenter fortfarande prissätter efter tillverkningskostnad, marknadsföring och distribution och att butiksledet bara lägger på sin marginal.

Tror ni på det? Ni är i så fall grundlurade. Butikerna utgår ifrån kundernas höga löner och vet att slutkonsumenternas enda smala sektor är tid. Hinna lämna dagisglinen innan träffa älskaren.

År 2024, kommer limpor på I C A kosta en hunn'ring. Och den välbeställda medelklassens löner vara långt ännu högre än idag.
Det ligger nog rätt mycket i detta.
Ganska många har ganska mycket pengar, och då kan priset läggas högt.
Citera
2022-05-01, 18:32
  #63
Medlem
Mikibus avatar
Det är valnötterna som gör det.
Citera
2022-05-01, 18:40
  #64
Avstängd
wwrs avatar
I första posten jämförde jag med Georgien, Uzbekistan, Serbien och Ukraina. Det är billiga och ganska trevliga länder. Sådana måste alltså bombas eller på annat sätt attackeras av supermakterna. (Nu har inte Uzbekistan blivit attackerat ännu, i år attackerades Kazakhstan, så Uzbekistan står väl på tur, kanske).

Bombning eller krig kan vara ett led i planen för att höja priserna.

EU manipulerar nu jordbruket i Ukraina. Förra året blev rödbetorna till nationalsoppan bortsch så dyra på de lokala marknaderna att de blev tvungna att importera ännu dyrare från EU. Det handlar förmodligen om att skydda de franska bönderna inför EU-inträdet.

EU är pest för konsumenten. Ett lokalt bageri med lokalt mjöl kunde prestera billigare om det hade någonstans att sälja varorna och inte slogs ut av Corona lockdown, storföretagens inköp av varandra och liknande
Citera
2022-05-01, 18:44
  #65
Medlem
Transportpriser? Jag importerade varje mån ca 3 ton produkter från Indien.
5h med lastbil till Mumbai, Bombay.
Båt till Frankrike
Lastbil till frihamnen i STH

Alla dessa resor var 20 % BILLIGARE än transporten till mitt lager i stan, 25 min.

Starta upp och importera gott bröd från ett U-land och hjälp befolkningen till arbete.

Förpackningen är viktig, haha.

Här finns pengar att tjäna men jag bor inte i S och brödet som vi äter, bästa sort, bakas i Thailand och är lika dyrt som i S tydligen. Leverans 3 ggr i veckan.
Citera
2022-05-01, 19:25
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Många affärer ockrar sönder och utnyttjar situationen i Ukraina på ett syniskt sätt, vi lär se fortsatt ökning på matvaror fast det egentligen saknar skäl, man kommer skylla på kriget osv och passa på, så det gäller att vara uppmärksam. Notera tex att en påse chips som förut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset på smöret kostar ca 10 kr mer också.
Det handlar utan tvivel om ocker. Kriget är en perfekt ursäkt för detta. TS tar upp ICA och det är bara att kolla hur mycket i vinst de plockar ut. 20 miljoner kronor per år i vinst plockar en ICA-handlare jag kollade sist. De är kända för att vara mångmiljonärer. Mitt råd är att du bakar ditt bröd själv, om du kan och har tid.
Citera
2022-05-01, 19:39
  #67
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
91% av vetet kommer från Sverige!

Utan att räkna vill jag påstå att det är omöjligt att de iofs höga dieselpriserna som EU tvingat på oss kan ge så höga priser.


https://handlaforetag.ica.se/stores/...526635/details
Spelar ingen roll var det kommer ifrån, USA fick högre drivmedelspriser trots att de knappt importerar olja. Priset sätts på världsmarknaden.

Dessutom, svenska bönder behöver produkter från Ukraina och Ryssland för att odla här.
Citera
2022-05-01, 19:44
  #68
Medlem
Bob-Dylans avatar
En limpa kommer kosta över 100kr innan årets slut. Det kommer bli en surdeg.
Citera
2022-05-01, 19:47
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Många affärer ockrar sönder och utnyttjar situationen i Ukraina på ett syniskt sätt, vi lär se fortsatt ökning på matvaror fast det egentligen saknar skäl, man kommer skylla på kriget osv och passa på, så det gäller att vara uppmärksam. Notera tex att en påse chips som förut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset på smöret kostar ca 10 kr mer också.
när jag var liten då hängdes folk för ocker och det skulle komma tillbaka - höjer du priset utan orsak då skall du avrättas!
Citera
2022-05-01, 19:54
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Just priset på bröd beror på kraftigt ökade kostnader för både el, drivmedel men framförallt vete, vilket pressar Sveriges brödproducenter

Både Ryssland och Ukraina är storexportörer av vete och nu är det ju lite kärvt där som bekant.

Det är mycket som har ökat i pris på sistone. Ett paket smör 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte så billigt att leva på mackor längre.


Näe men vad ska man leva på istället? Matinflationen känns verkligen av här hemma…
Citera
2022-05-01, 19:56
  #71
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Rätt, nästan !
Men i Danmark är brödpriserna lite lägre än i Sverige. Det var ännu billigare i Danmark för några år sedan, om man gillar rågbröd då har Danmark bättre och billigare än vi. Även vetebröd är lite billigare än här hemma.
Är ofta i Danmark och bor nära i Helsingborg.
Norge har jag minnen från att det är bäst att ta med sig mat från Sverige om man åker dit på T ex skidsemester i hyrd stuga.
(För att göra det drägligare och lite godare bakar jag ofta grahamsbullar. Finns många bra recept på nätet.
Det står ju en hushållsassistent i många kök, bara tiden som inte alltid räcker till ?
Jag vet inte riktigt vad elen kan kosta, bullarna gräddas i ca 10 minuter.
20-25 grahamsbullar kostar då 30-35 kronor. Det ingår pumpakärnor och solrosfrön i kalkylen.)
(Grahamsmjöl är gjort av vete inkl skal)

Jag bakar inte så ofta men när jag har gjort det har jag bakat vanligt vetebröd. Det kostar typ 5kr för en stor limpa.
Citera
2022-05-01, 19:58
  #72
Medlem
engammalfisks avatar
Willys Ord pris på 1 limpa : 23.90:- just nu extra-pris 19:-
Svaret herr Watson är att du handlar på Kooperativa förbundet eller en babbe mellanhand som varit på willys & sen saltat priset som brukligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback