2022-05-01, 13:48
Medlem
CockWitchs avatar
Det har väl vart standardpris länge? Det bör bli dyrare framöver.
Citera
2022-05-01, 13:49
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
På Island kostar en limpa ungefär 100 kronor
Har dom högre lön då eller? Det är ju sjukt pris. Varför kostar en limpa 100kr på Island?
Citera
2022-05-01, 13:49
Medlem
Ankan-mannens avatar
Polarbröds fabrik (eller om det var någon annans) brann. Sen blir allt dyrare för alla, de som bestämmer priserna kan kompensera förlusten, och kompensera mer så de får samma levnadsstandard som tidigare. Och hoppas att allmänheten inte minskar förbrukningen, och i stället drar in på något annat.

Tidigare reagerade folk om priserna gick upp 20 öre, så fabrikörerna minskade storlekarna i stället. nu säger de bara, tyvärr.
Citera
2022-05-01, 13:50
Medlem
Kosmos.s avatar
Samma som svaret på alla andra trådar som behandlar 'varför har X blivit så dyrt?' Inflation...
Citera
2022-05-01, 13:51
Medlem
CockWitchs avatar
Knäckebröd är fortfarande billigt i alla fall. Och ört te. Jag har lagt ner kaffet.
Citera
2022-05-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ökande drivmedelspriser för bönder och transporter, vänta tills mitt i sommaren så kan du lägga på 10 kr till på det priset. Till vintern kan du lägga på 10 kr till då det är brist på spannmål som brödet är gjort av. Sedan kostar limpan 100 kr våren nästa år. Bara gilla läget eller sluta äta bröd

Ryssar har många gånger visat att de kan leva på limpan och där är den nästan gratis.
Citera
2022-05-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men kör inte trollstilen om andra skribenter, den bara förstör trådarna. Den är mot reglerna i forumet.

Varför har brödet blivit så dyrt?

Vill du ha det ärliga svaret på den frågan?
Svenskt bröd kommer ofta från tre bolag, Polar, Fazer eller Pågen. Dessa företag har tjänster som de säljer till butikerna. Tjänsterna kostar pengar. Således måste butikerna lägga på upp till flera tior för att gå med vinst pga dessa tjänster. Därför är det billigt med bröd i andra delar av världen, för där bakar man brödet själv.

När både drivmedels- och råvarupriserna går upp kommer bröd, frukt, grönsaker, kött, ägg, mejeri osv. gå upp med flera tior.

Just nu upplever vi egentligen inte någon större behov av att höja priserna på spannmål, då Sverige producerar mer spannmål än vad vi gör av med. Således har vi ett stort laget som vi nu använder när vi inte får något från Ukraina.
När detta lager är slut, ja då får vi höjda priser från sommarens skörd.
Citera
2022-05-01, 14:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

Det är svårt att jämföra priser på enskilda varor mellan olika länder, då t.ex. transportkostnader mm. påverkar slutpriset. I många länder bakas brödet praktiskt taget utan transporter (antingen i själva butiken eller i bageri precis i närheten) så då finns inte det prispåslaget. I Sverige är det standard att varor transporteras långt och då blir priserna högre.

Utöver detta är prisnivån på bl.a. mat mycket lägre i de länder du nämner, och råvarupriser/löner/moms/etc. varierar såklart också mellan olika länder. Sverige har höga minimilöner, dyra råvarupriser och höga momssatser vilket ger ett allmänt högre prisläge.
Citera
2022-05-01, 14:13
Medlem
Jag har sagt detta i många år nu och säger det igen: Bröd är vansinnigt dyrt i Sverige, men det är resten av maten också. Varför är mat dyrast i Sverige i, Europa eller bara, EU när våra löner är långtifrån högst? Att skylla på drivmedelspriser är bara en efterkonstruktion då priset var högst redan innan och knappt något av priset på en limpa tillfaller bonden!
Citera
2022-05-01, 14:23
Medlem
Köpte en rätt liten Premiumlimpa på Fabrique - Bovete vad detta nu är - 88 kr o en kardemummalängd
98 kr - -dvs nästa 200 kr - men de är goda o limpan är mycket fiberrik med stora frön
Citera
2022-05-01, 14:27
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Köpkraften är hög i Sverige.

Den välbeställda Mede klassen i Stockholm skulle utan att blinka betala en hundring för en brödlimpa. På hipsterbagerierena betalar de redan ifrån en ½-släng till en helsläng för brödet.

Det viktiga för dessa kunder är Värdegrunden, inte priset.

Att ingredienser är rättvisemärkta. Att bageriet har kollektjuvavtal, att hemsidan gör klart att företaget stödjer B L M och E X P O.

Våra bekanta mellanchefer med belånad BR vid Vasaparken får varje månad mer av arbetsköparen än vad de klarar göra av med.

De struntar i vad det är för pris på matvaror. På folklig svenska: De skiter i prislappen.

Därför sätter producenter och matvarukedjor idag sina priser ut till slutkund efter vad konsumenterna är beredda att betala.

Många svenskar tror ännu att producenter fortfarande prissätter efter tillverkningskostnad, marknadsföring och distribution och att butiksledet bara lägger på sin marginal.

Tror ni på det? Ni är i så fall grundlurade. Butikerna utgår ifrån kundernas höga löner och vet att slutkonsumenternas enda smala sektor är tid. Hinna lämna dagisglinen innan träffa älskaren.

År 2024, kommer limpor på I C A kosta en hunn'ring. Och den välbeställda medelklassens löner vara långt ännu högre än idag.
Citera
2022-05-01, 14:31
Medlem
Citat:
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

Vi gick med i EU. Dom sa att maten skulle bli billigare och att du kan jobba utomlands. Giriga som mina landsmän är så gick dom och röstade för ett EU medlemskap i tron att som skulle få sig ett flådigt utomlands jobb. Exklusivt!
Maten vart dyrare och det välde in en massa utlänningar som lönedumpade istället.
Samt att det slog ut småföretagande, på sikt då, och fortsatt gör så.

Det är likadant i andra EU länder, exempelvis Holland.
Vill du ha billigare bröd, lägre arbetslöshet, fler småföretagare, ett självförsörjande land som bestämmer över sina egna lagar samt kunna kicka ut lite invandrare då är ett utträde ur EU att förespråka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in