Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 12:48
  #1
Avstängd
wwrs avatar
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 13:35.
Citera
2022-05-01, 12:52
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. En burk tonfisk kan i "dessa länder" nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av budgeten går till att betala stora landägsre för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Hur kan brödet ha blivit så dyrt?
Ökande drivmedelspriser för bönder och transporter, vänta tills mitt i sommaren så kan du lägga på 10 kr till på det priset. Till vintern kan du lägga på 10 kr till då det är brist på spannmål som brödet är gjort av. Sedan kostar limpan 100 kr våren nästa år. Bara gilla läget eller sluta äta bröd
Citera
2022-05-01, 12:56
  #3
Medlem
Insyn5s avatar
Många affärer ockrar sönder och utnyttjar situationen i Ukraina på ett syniskt sätt, vi lär se fortsatt ökning på matvaror fast det egentligen saknar skäl, man kommer skylla på kriget osv och passa på, så det gäller att vara uppmärksam. Notera tex att en påse chips som förut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset på smöret kostar ca 10 kr mer också.
Citera
2022-05-01, 13:00
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Många affärer ockrar sönder och utnyttjar situationen i Ukraina på ett syniskt sätt, vi lär se fortsatt ökning på matvaror fast det egentligen saknar skäl, man kommer skylla på kriget osv och passa på, så det gäller att vara uppmärksam. Notera tex att en påse chips som förut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset på smöret kostar ca 10 kr mer också.
Jag tror också att det spelar in. EU gynnar storföretagen. Där jag handlar är ICA dominerande. De sätter vilka priser de vill.

Men bröd är värre drabbat än annat. Och jag tror inte hela denna prishöjning kommit under kriget. Vi går fortfarande på förra årets skörd.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 13:05.
Citera
2022-05-01, 13:08
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men kör inte trollstilen om andra skribenter, den bara förstör trådarna. Den är mot reglerna i forumet.

Varför har brödet blivit så dyrt?
Just priset på bröd beror på kraftigt ökade kostnader för både el, drivmedel men framförallt vete, vilket pressar Sveriges brödproducenter

Både Ryssland och Ukraina är storexportörer av vete och nu är det ju lite kärvt där som bekant.

Det är mycket som har ökat i pris på sistone. Ett paket smör 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte så billigt att leva på mackor längre.
Citera
2022-05-01, 13:10
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Just priset på bröd beror på kraftigt ökade kostnader för både el, drivmedel men framförallt vete, vilket pressar Sveriges brödproducenter

Både Ryssland och Ukraina är storexportörer av vete och nu är det ju lite kärvt där som bekant.

Det är mycket som har ökat i pris på sistone. Ett paket smör 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte så billigt att leva på mackor längre.
Men vi går fortfarande på förra årets skörd av vete.

Ryskt vete sanktioneras inte.
Citera
2022-05-01, 13:15
  #7
Avstängd
wwrs avatar
91% av vetet kommer från Sverige!

Utan att räkna vill jag påstå att det är omöjligt att de iofs höga dieselpriserna som EU tvingat på oss kan ge så höga priser.

Citat:
Svenskodlad råvara. SVENSKT MJÖL 91% mjöl från svenskodlat spannmål malt i egen kvarn.
https://handlaforetag.ica.se/stores/...526635/details
Citera
2022-05-01, 13:20
  #8
Medlem
Laureths avatar
En fråga som förbryllat mig länge . Helautomatiserad produktion och man har hyllorna för försäljning i hela landet.
Vad är det som kostar? Bröd borde vara det billigaste som finns.

Sen har butikerna nybakat som är billigare.
Citera
2022-05-01, 13:28
  #9
Medlem
Skatten är för hög, därför blir priserna dyra fastän kvalitén är jättedålig.
Citera
2022-05-01, 13:29
  #10
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?
Få ägare på tillverkning och odling
marken ägs mestedels av få stora bolag
kriget i Ukraina är inte en tillfällighet
och våra politiker inom stat och EU är tillsatta . ej valda
ett bra exempal på detta Är EU president .. ej vald
De som vann valet eller bara ställde upp i det blev bortsållad efter valet
EU är en privat ägd diktatur ..
prova att byta butik till och börja med
sluta upp med att handla på ICA och willies ..
visste du att bill Gates är världens största enskilda ägare av lantbruks mark
och han är involverat i Covid vaccin ..
kan du dra en slutsats ut ur det ?
https://rumble.com/vmyx1n-monopoly-w...im-gielen.html
https://rumble.com/vmyx1n-monopoly-w...im-gielen.html
__________________
Senast redigerad av MyJustice 2022-05-01 kl. 13:32.
Citera
2022-05-01, 13:30
  #11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?
I Sverige kostade en Big Mac 5.81 US Dollar i januari. I Ukraina 2.50 ca. Så är det ju i hela världen att det varierar kraftigt mellan olika länder.
Jag kan köpa frallor jättebilligt i vissa butiker om jag vill - Pulsen - eller ta en tripp ner till Saltå kvarn och köpa en barsja.
Men ökningen i priserna på mjöl, energi och arbetskraft sätter press på slutpriset och många bageriföretag ser sina vinstmarginaler sjunka i kampen mellan kundnöjdhet och lönsamhet.
Citera
2022-05-01, 13:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

På Island kostar en limpa ungefär 100 kronor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback