2020-07-18, 17:42
Medlem
Liina89s avatar
Hej!
Har klarat teoriprovet och även fått godkänt på körningen, men måste göra om säkerhetskontrollen då jag inte klarade av alla frågor på funktionskontrollen. Har haft svårt för teorin och speciellt med att förstå hur lufttryck/bromssystemet fungerar. Ska plugga på som tusan nu men undrar om jag kan få lite hjälp här av någon. Min provförrättare undrade vad man gör om man är ute och kör och tryckluften plötsligt sjunker så att lågtrycksindikatorn börjar varna under körningen, och jag visste inte vad jag skulle svara.

Jag sa att man inte får köra vidare, men han ville ha ett mer utförligt svar på hur man stannar lastbilen /om bromsarna fungerar när lågtrycksindikatorn varnar osv...
Senast redigerad av Liina89 2020-07-18 kl. 18:15.
Citera
2020-07-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liina89
Hej!
Har klarat teoriprovet och även fått godkänt på körningen, men måste göra om säkerhetskontrollen då jag inte klarade av alla frågor på funktionskontrollen. Har haft svårt för teorin och speciellt med att förstå hur lufttryck/bromssystemet fungerar. Ska plugga på som tusan nu men undrar om jag kan få lite hjälp här av någon. Min provförrättare undrade vad man gör om man är ute och kör och tryckluften plötsligt sjunker så att lågtrycksindikatorn börjar varna under körningen, och jag visste inte vad jag skulle svara.

Jag sa att man inte får köra vidare, men han ville ha ett mer utförligt svar på hur man stannar lastbilen /om bromsarna fungerar när lågtrycksindikatorn varnar osv...

Lugn, du får enbart gör aom säkerhetskontroll/funken och inte hela uppkörningen.

Det du kan göra vid ett lufttrycksfall är enbart att hålla i ratten och försöka få ekipaget att styra in till vägkanten utan att kana iväg. Parkeringsbromsen skall ha gått i om indikatorn tjuter, vilket gör att du skall ha full bromsverkan utan att göra något på åtminstone en axel. Bromsarna kommer inte att fungera när indikatorn går på, för då har du bara runt 6 bar och parkeringsbromsen skall låsa bromsarna. Sedan går både växellåda och en del andra saker ur funktion (växellådan är tryckluftsdriven), du kommer således att låsa växelgivaren om det är t.ex. en Volvo.
Citera
2020-10-18, 18:45
Medlem
barkenarots avatar
Vilka behörigheter gäller fortfarande om man flyttar utrikes, t ex EU/EES?

- YKB?
- ADR?
- Arbete på väg?
- Behöver man nytt förarkort direkt?
- Hur blir det om man bor utrikes men jobbar för svenskt åkeri, eller bor i Sverige och jobbar för utrikiskt bolag?
- Hur gångbara är truck- och krankort utfärdade i Sverige?

Kanske egentligen mest intressant att få veta vart det är lämpligast att vända sig för att kolla upp saken; att få ett par trådar att börja nysta med.
Citera
2021-09-24, 09:19
Medlem
Hej!

Har uppskrivning den 4 oktober för C kort, känns som att ha har koll på det mesta förutom en sak..
Har ni några tips på hur jag skall lyckas plugga in vilka axeltryck som gäller på de olika BK klasserna? Så fort man blandar in boggi och trippelaxel flyter siffrorna ihop och jag börjar få lite panik.
Citera
2021-10-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Hej!

Har uppskrivning den 4 oktober för C kort, känns som att ha har koll på det mesta förutom en sak..
Har ni några tips på hur jag skall lyckas plugga in vilka axeltryck som gäller på de olika BK klasserna? Så fort man blandar in boggi och trippelaxel flyter siffrorna ihop och jag börjar få lite panik.
Hoppas det gick bra
Berätta gärna hur du gick utbildningen, via arbetsförmedlingen?

Hur svårt är det att komma in om man inte går via arbetsförmedlingen?
Citera
2021-11-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Hoppas det gick bra
Berätta gärna hur du gick utbildningen, via arbetsförmedlingen?

Hur svårt är det att komma in om man inte går via arbetsförmedlingen?
Tack, det gick bra! Klarade uppkörningen i fredags med så nu har man C-Kort

Ingen aning hur det är med AF, jag sökte genom min kommun då detta är en yrkesutbildning. Vet inte vad dem tittar på vid intag men vi är ca 15st i klassen och det var ca 70st som sökte.
Citera
2021-11-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Tack, det gick bra! Klarade uppkörningen i fredags med så nu har man C-Kort

Ingen aning hur det är med AF, jag sökte genom min kommun då detta är en yrkesutbildning. Vet inte vad dem tittar på vid intag men vi är ca 15st i klassen och det var ca 70st som sökte.
Grattis!
Ok hur sållar de? Hur avgör de vem som har mest behov av c kort?
Citera
2021-11-17, 10:03
Medlem
Non som kan rekommendera vart man skall studera för ce teoriprov
Citera
2022-05-01, 09:47
Medlem
Någon som kan förklara för mig, jag vill ta CE. Måste jag först ta C och dör efter gå över till CE?

Eller kan man ta CE direkt.

En annan fundering är ang pris. Folk säger att det kostar minst 300K om man gör det privat, vad har jag missat?
Citera
2022-05-01, 11:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkWithDog
Någon som kan förklara för mig, jag vill ta CE. Måste jag först ta C och dör efter gå över till CE?

Eller kan man ta CE direkt.

En annan fundering är ang pris. Folk säger att det kostar minst 300K om man gör det privat, vad har jag missat?
300K låter väldigt mycket. Visst ska man ju även ha YKB och allt det där också, men tycker det låter extremt mycket. På den tiden jag tog så tog man behörigheten på en gång har jag för mig.
Citera
2022-05-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
300K låter väldigt mycket. Visst ska man ju även ha YKB och allt det där också, men tycker det låter extremt mycket. På den tiden jag tog så tog man behörigheten på en gång har jag för mig.

Jag håller med. Jag läser runt och ser att folk menar att man pröjsar en hel del. Alt är arbetsförmedlingen, men jag är inte arbetslös. Att göra CE via AMS är ju nästan ett helt år 100% studie.
Citera
2022-05-01, 11:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkWithDog
Jag håller med. Jag läser runt och ser att folk menar att man pröjsar en hel del. Alt är arbetsförmedlingen, men jag är inte arbetslös. Att göra CE via AMS är ju nästan ett helt år 100% studie.
Tar det sån tid alltså? Ett studieår? Jag tog ju innan YKB och allt sånt. Nu jag jag ju inte CE men DE och fick då med C. Men jag vill minnas att de som på den tiden tog CE bara körde upp och gjorde teori för CE och att då C ingick då det var en "lättare" behörighet. Nu var det på 90 talet jag tog mina tunga behörigheter och jag har sedan länge bytt yrkesbana så jag har alltså inte tagit YKB då jag inte längre kör yrkestrafik.

Men jag skulle nog inte rekommendera dig att lägga de pengarna privat när massa människor får utbildningen gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in