Citat:
Ursprungligen postat av
Liina89
Hej!
Har klarat teoriprovet och även fått godkänt på körningen, men måste göra om säkerhetskontrollen då jag inte klarade av alla frågor på funktionskontrollen. Har haft svårt för teorin och speciellt med att förstå hur lufttryck/bromssystemet fungerar. Ska plugga på som tusan nu men undrar om jag kan få lite hjälp här av någon. Min provförrättare undrade vad man gör om man är ute och kör och tryckluften plötsligt sjunker så att lågtrycksindikatorn börjar varna under körningen, och jag visste inte vad jag skulle svara.
Jag sa att man inte får köra vidare, men han ville ha ett mer utförligt svar på hur man stannar lastbilen /om bromsarna fungerar när lågtrycksindikatorn varnar osv...
Lugn, du får enbart gör aom säkerhetskontroll/funken och inte hela uppkörningen.
Det du kan göra vid ett lufttrycksfall är enbart att hålla i ratten och försöka få ekipaget att styra in till vägkanten utan att kana iväg. Parkeringsbromsen skall ha gått i om indikatorn tjuter, vilket gör att du skall ha full bromsverkan utan att göra något på åtminstone en axel. Bromsarna kommer inte att fungera när indikatorn går på, för då har du bara runt 6 bar och parkeringsbromsen skall låsa bromsarna. Sedan går både växellåda och en del andra saker ur funktion (växellådan är tryckluftsdriven), du kommer således att låsa växelgivaren om det är t.ex. en Volvo.