Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-30, 23:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Det står fritidshus och då är de inte isolerade för en svensk vinter. Då huset kommer i byggsats så kan du nog inte göra så mycket mer än vad som står.
Till priset så ska du ha vatten, avlopp, el och kanske fiber indraget.
Du måste även köpa en tomt, kan kosta allt från 0kr -> massor beroende på storlek och läge.

Gillar du huset så ta med bilderna till en byggfirma och säg att du vill ha detta hus men vinterbonat, värme och allt så får du en offert på det.
Citera
2022-04-30, 23:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Finns det badrum inbyggda I dessa?
Varför går det ej att se inuti?
Nej, det finns inget badrum. Inget vatten eller avlopp eller ventilation eller uppvärmning heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
800k , är det med montering ?
Nej, det är en byggsats, de är inte monterade. Det är ingen grund heller, för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Är dem ens isolerade?
Nej, de är inte isolerade. Det finns isoleringssatser att köpa till.
Citera
2022-04-30, 23:36
Medlem
Screems avatar
Du menar kanske fritidshus? Attefallshus?

1. Man får bo i ett fritidshus permanent.

2. Oftast mindre kvalité overall, mindre isolering, mindre lyx/fancy, troligtvis inte samma livslängd. Generellt så har det gått åt helvete med husens "livslängd". Men skulle tro att skötseln är densamma.

3. Mindre isolering = Sämre på att behålla värme/kyla. Vi vet inte vart du tänker bo. De kan bli kallt beroende på hur du värmer upp det.

4. För små? Vill ha familj med 2-3 barn? Ser inte ut som man vill? Får kanske inte ens se ut så där enligt detaljplan? Dåligt isolerade? Lägre kvalite? Det är några av mina tanker kring varför man inte ser fler bo permanent i såna hus.

5. Hör av dig till dem och fråga, så får du säkert ett svar. Jag tror 2miljoner. Vad är det du ska laminera?
Citera
2022-04-30, 23:52
Medlem
Vadå laminering?
Citera
2022-04-30, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Finns det badrum inbyggda I dessa?
Varför går det ej att se inuti?
Ja, det finns badrum inuti såklart!

Det går att se inuti, ibland kan bilderna ta lite längre tid att få upp på attefallshuset24.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
har du gödkänt vatten å avlopp får du nog bo i en hundkoja om du vill.....annars inte.
Hundkoja? Skojar du? Är du efterbliven kanske, det är ju fan fina stora ytor, isolrerar man så ser jag inga problem, ser mysigt ut också, kom och träffa en mysblatte det är inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
800k , är det med montering ?
Nej, tror inte att priset för montering ingår, inte hos attefalls24 iaf.
Citera
2022-04-30, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det får man hoppas, annars är det ett direkt rån
Så jävla billigt blir det inte med något hus, dom producrerar skiten och modellerna sen måste det byggas upp också.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Riktigt snygga hus. Bra pris också 👍
Visst! Tycker precis samma, fast återigen är inte säker på om monteringen ingår i priserna, utan det är bara priset för självaste virket.

Citat:
är det ett område med fritidshus så stängs ofta vatten å sånt av halva året.....här intill är det så å där får man inte bo permanent..
Tack för infon! Bor du på landet eller? Tror att man måste ha rätt avtal bara.

Citat:
köper du en tomt av nån bonde så lär du inte få nått bygglov innan va är godkänt....
Fattar inte, bygglov av kommunen menar du? Godkänt?
Citera
2022-04-30, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Finns ju finska trähus med. Ja, de håller mot kyla.
Ja finns finska timmerhus också, har ett sådant företag som jag känner till också.

Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Är dem ens isolerade?
Nej, inte direkt men man kan laminera och lägga till.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Rubriken på tråden är "Vad är felet med dessa lösvirkeshus egentligen?". Sedan har du klistrat in länkar till två olika firmor som säljer hus som INTE är lösvirkeshus. Hur tänker du där?
Om det inte är lösvirke vad är det då? Det är ju virke i alla fall, sen så monteras det ju ihop. Jag antar att det är lösvirke, folken hajar saken...
Citera
2022-04-30, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Vadå laminering?
En form av isolering, kan vara olika men typ tapetbelagt, lackat osv.
Citera
2022-05-01, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daggpunkt
Har inte tid att redogöra grundligt men många ekonomiska fallgropar.. dessa hus byggs med tunnare isolering. Inte bara att lägga på mer själv utan måste vara i själva konstruktionen. Uppvärmning går bättre södra landet men el dyrare där..
Kostnad för tomt vatten och avlopp grund för huset.. bygglov väganslutning sen bara el kan gå på flera hundra tusen beroende transformator finns etc.
Allt beror på vilka kontakter man har att komma undan lite billigare etc.. det tar en jävla tid o fixa allt även om man har erfarenhet..
Det går men bör vara beredd på allt!
Mvh
Man kan nog be dom ta med extra i självaste konstruktionen då? Företaget fixar allt, det ska nog inte ta så lång tid när man väl har köpt och kommit överens.
Citera
2022-05-01, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det står fritidshus och då är de inte isolerade för en svensk vinter. Då huset kommer i byggsats så kan du nog inte göra så mycket mer än vad som står.
Till priset så ska du ha vatten, avlopp, el och kanske fiber indraget.
Du måste även köpa en tomt, kan kosta allt från 0kr -> massor beroende på storlek och läge.

Gillar du huset så ta med bilderna till en byggfirma och säg att du vill ha detta hus men vinterbonat, värme och allt så får du en offert på det.
Ok. Så man måste isolera för vintern. Fiber måste finnas indeed, vatten, avlopp, el fiber och värme. Dom 5.

En tomt ska inte kosta mer 100 000 för mig.

Ska ta det med en byggfirma, så du menar att jag nödvändigtsvis inte behöver kontakta företagen ovan? Men det är ju dom som producerar virket.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, det finns inget badrum. Inget vatten eller avlopp eller ventilation eller uppvärmning heller.

Nej, det är en byggsats, de är inte monterade. Det är ingen grund heller, för den delen.

Nej, de är inte isolerade. Det finns isoleringssatser att köpa till.
Det finns visst badrum om du kollar bilderna -_- Det finns kök och badrum. Det ingår i modellerna.
Citera
2022-05-01, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Screem
Du menar kanske fritidshus? Attefallshus?

1. Man får bo i ett fritidshus permanent.

2. Oftast mindre kvalité overall, mindre isolering, mindre lyx/fancy, troligtvis inte samma livslängd. Generellt så har det gått åt helvete med husens "livslängd". Men skulle tro att skötseln är densamma.

3. Mindre isolering = Sämre på att behålla värme/kyla. Vi vet inte vart du tänker bo. De kan bli kallt beroende på hur du värmer upp det.

4. För små? Vill ha familj med 2-3 barn? Ser inte ut som man vill? Får kanske inte ens se ut så där enligt detaljplan? Dåligt isolerade? Lägre kvalite? Det är några av mina tanker kring varför man inte ser fler bo permanent i såna hus.

5. Hör av dig till dem och fråga, så får du säkert ett svar. Jag tror 2miljoner. Vad är det du ska laminera?
Vad menar du nu? Ja det är ju fritidshus på 70-100km2. Företaget heter attefallshuset24, men dom tillverkar också fritidshus.

Ok, nice så man får alltså bo där permanent, men vf skriver att det inte är permanen boende på hemnet, eller dom skriver det är permanent boende, det måste byggas nåt som man kan bo permanent.

Hm ok, jo jag fattar skötseln kan vara sämre, men hur mycket sämre egentligen?

Kan man inte bo med sina barn i en 100kv2 menar du?

När jag menar laminering så tänker jag tapet osv, tror det var det som var laminering när jag läste på en av modellerna.
Citera
2022-05-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte
En form av isolering, kan vara olika men typ tapetbelagt, lackat osv.

Har nog gått mig helt förbi, får jag erkänna … Min kåk är ifrån 1940-talet, och jag har ju fullt upp med tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in