Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-01, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Just därför SKA vi gå med och kommer också att göra. Det måste ju till och med du fatta vid det här laget, NATO-stödetr går upp varje dag som går och rätteligen så.
Du har inget att säga till om i frågan. Du kan börja lipa i ögat nu.

Varför det? Är du så djävla krisglad kan du åka till finska gränsen nu och gå in i Ryssland som idiot-partisan. Lycka till, så slipper jag dig sedan.

Heja Ryssland!
Citera
2022-05-01, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fattar inte varför det där skulle vara rysstroll och Kreml. På de flesta borde det funka som att man blir mer för Nato. Det var Natoflyg i Baltikum som körde bort de ryska planen när svenskarna hade semester och Gripenplanen stod där oanvända.
Det är långtråkigt med oneliners där det bara står, bra trollat Kreml.

Jag ska förklara bättre varför jag inte vill att Sverige går med i Nato.
Nu börjar man oroa sig för att serberna mobiliserar, de har fått tag i kinesiska vapen.
Som alla vet har Nato bombat Jugoslavien. Belgrad, Kosovo.
Då var Sverige inte med i Nato. Vi kunde spela en rätt bra diplomatisk roll där tror jag för att få fred.
Den chansen har vi spelat bort, om vi inte backar tillbaks mot neutralitet.
Hur som: om eller när det blossar upp konflikt på Balkan igen, dras Sverige in i det pga att vi är med i Nato.
(Bland annat därför var det väl Kroatiens president sa att det skulle vara ett farligt äventyr om Sverige går med).

Nu är det så att Natoanhängarna DIREKT säger att nä det är ingen fara det är frivilligt vad man vill göra, om vi inte vill ha så mycket med krig på Balkan att göra kan vi ligga lågt, kolla Norge och Danmark de drabbades inte av Jugoslavienkriget, inte blev det världskrig bara för att Nato bombade Jugoslavien, det är bara fördelar för oss att gå med.
Men idag är det ett annat världsläge. Experter säger att det aldrig varit så nära världskrig sen 80-talet. Det beror på att Ukrainakonflikten kan eskalera och det kan sprida sig till bland annat Balkan.

Sverige kommer visst tvingas in i kriget på ett eller annat sätt. Jag litar inte ett enda jävla dugg på svenska politiker heller. De vill gärna visa musklerna och vara med och bjussa på lite Gripen.
Och det här är inte bara dåligt för Sverige, det är dåligt för hela Europa.
Om vi backar från våra jävla misstag de senaste åren, dvs nedrustning och närmande till Nato, kan vi hålla oss utanför nästa världskrig och t.o.m bidra till att det inte blir något.
Att politikerna rustade ner beror ju på att de skiter i Sverige egentligen, de känner sig mer amerikanska. De ville alltså att Sverige skulle tvingas in i Nato mer eller mindre.
Det är inte för sent för oss att backa, men nu är halva folket krigstokiga och vill mörda ryssar, medan andra halvan är likgiltig och tror att det enda som händer om vi går med i Nato är att vi går med i Nato. Jaha. Spelar roll det kan väl aldrig vara farligt att vara med i Nato?

För trött egentligen men jag tror att svenska journalister och politiker inte förstår ett enda jävla dugg vad de håller på att driva fram.
Kreml troll.

Finns inga trovärdiga källor att Balkan kriget skulle bli 2.0

Närmare världskrig är de bara Kreml som säger.

Bra försök där med Google translate.
Citera
2022-05-01, 08:01
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Det är helt jävla sjukt att (vi) svenska män accepterar detta. Vad hade våra förfäder sagt egentligen.

Rätt som det är kommer det amerikanska militärer hem till en och tvingar en att delta i krig på andra sidan världen. Om jag endå måste kriga och riskera livet på andra sidan världen för ett annat land i kris. Då skulle jag mycket hellre riskera livet i Sverige för Sverige är också i kris.

Idiotin är som vanligt hög här, Danmark och Norge har varit med i Nato sedan 1949 och aldrig tvingats av den amerikanska militären att ställa upp i något krig på andra sidan världen. Det är fakta. Inser man inte det är man antingen en förhärdad kommunist, miljöpartist eller ett rysstroll.

Nato är en FÖRSVARSPAKT och inte en offensiv militärkraft. Inga Natoländer tvingades att ställa upp när USA invaderade Grenada eller när England återtog Falklandsöarna. Finns inte ett enda exempel på att Natoländer tvingats ställa upp mot sin vilja.
Citera
2022-05-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Kungaätten Bernadotte (Karl XIV Johan) lade grunden för Svensk neutralitet efter finska kriget på 1810-talet. Ni som vill bryta detta förtjänta sigill och sälja ut landet till amerikanerna är helt enkelt landsförrädare. Om det är någon gång i tiden Sverige borde vara neutralt så är det nu.

Snömos
Citera
2022-05-01, 08:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Kungaätten Bernadotte (Karl XIV Johan) lade grunden för Svensk neutralitet efter finska kriget på 1810-talet. Ni som vill bryta detta förtjänta sigill och sälja ut landet till amerikanerna är helt enkelt landsförrädare. Om det är någon gång i tiden Sverige borde vara neutralt så är det nu.

Ja många okunniga verkar vilja detta.
Citera
2022-05-01, 08:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Idiotin är som vanligt hög här, Danmark och Norge har varit med i Nato sedan 1949 och aldrig tvingats av den amerikanska militären att ställa upp i något krig på andra sidan världen. Det är fakta. Inser man inte det är man antingen en förhärdad kommunist, miljöpartist eller ett rysstroll.

Nato är en FÖRSVARSPAKT och inte en offensiv militärkraft. Inga Natoländer tvingades att ställa upp när USA invaderade Grenada eller när England återtog Falklandsöarna. Finns inte ett enda exempel på att Natoländer tvingats ställa upp mot sin vilja.

Lite det som är NATOS svaghet med. Finns inget som säger att sverige skulle få hjälp av något annat NATO land vid ett angrepp. De måste förhandla säkerheten med USA även om de skulle vara med i NATO. Vilket de även måste förhandla om de står utanför eller vid en ansökan process.
Citera
2022-05-01, 08:15
Medlem
Citat:

Nej, det gjorde han inte. Vad jag vet inte alls och definitivt inte i praktiken
Citera
2022-05-01, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Lite det som är NATOS svaghet med. Finns inget som säger att sverige skulle få hjälp av något annat NATO land vid ett angrepp. De måste förhandla säkerheten med USA även om de skulle vara med i NATO. Vilket de även måste förhandla om de står utanför eller vid en ansökan process.

Är det ofta NATO fallerar vid ett anfall mot en medlem? Det låter ju väldigt svagt som du beskriver det.

Hur många gånger per år i runda tal ska man räkna med att bli anfallen utan att få stöd?
Citera
2022-05-01, 08:22
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Är det ofta NATO fallerar vid ett anfall mot en medlem? Det låter ju väldigt svagt som du beskriver det.

Hur många gånger per år i runda tal ska man räkna med att bli anfallen utan att få stöd?

Hur många ggr per år eller de senaste 200 åren har sverige blivit anfallen trots ej medlem i NATO? Risken ökar lavinartat just nu vid en medlemsansökan. Är det något av de hoten från Ryssland du inte förstår om sverige ansöker?
Citera
2022-05-01, 08:23
Medlem
NATO eller inte - om Ryssland anfaller Sverige skulle jag försvara ryska soldater med mitt liv samt erbjuda mat&husrum åt dem. Skjuter hellre en svensk soldat än en rysk. Finns ingenting farligare än människor som försvarar dagens regering och jag offrar mitt liv direkt för att hjälpa vilken makt som helst att störta den. Dagens regering har förstört Sverige och vill förstöra sverige så mycket det bara går. Den är vår absolut största fiende.
Citera
2022-05-01, 08:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Ju större Nato blir desto större risk att det blir krig inom Nato. Vad det kan få för konsekvenser vet jag inte men det är ingen garanti för fred. Och läget är väl inte det bästa just nu. Ryssland lär inte angripa oss om vi inte går med, men kanske annars, de är uppenbarligen sjuka i huvudet. Nato har nackdelar som att vi kan bli inblandade i krig som vi annars inte skulle ha med att göra. Upptrappning av kärnvapen kan också vara en risk.
Citera
2022-05-01, 08:25
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Visst är det en svaghet att artikel 5 i Natofördraget aldrig satts till prövning. Falklandskriget är väl det närmaste då ett Nato land fick se sitt territorium invaderat av ett annat land. Men britterna åberopade inte klausul 5 utan slängde ut argentinarna själv.

Men skulle Sverige som Nato land bli angripet av ett annat land och åberopar artikel 5 i fördraget och Nato länderna ej kommer till undsättning så faller ju hela Nato samman. Så det lär ju inte ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in