2022-05-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivqvist
Och just det, att leva som singel betyder att jag inte har någon att dela hyran med. Så resonemanget om att det är billigare att leva singel håller jag inte heller med om.
Singelskap innebär ju per definition att man har 0 skalfördelar i alla avseenden. Bara en enkel grej som att laga tacos gör ju att du i princip måste skaffa saker för minst 2 personers måltid om du inte vill göra allt från scratch. Och det återkommer i många områden.

Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Alla som extremt slösaktiga, köper dyra väskor, tar taxi varje dag och fyller magen med skräpmat för 8k om månaden klarar det inte nej, samma sak med personer som själv valt att ha en månadshyra på över 60% av sin inkomst, det är inga skarpa hjärnor som vet hur in/utgifter fungerar. Det är inte felet på lönen utan felet ligget i att utgifterna är helt okontrollerade.

Tror du missar poängen ovan. Om en person bor i ett orenoverat gammalt hyreshus med nedreglerad hyra, på en plats där mat etc är relativt billigt, så ja då kan man troligtvis leva som en kung på på en ganska låg lön. Men man kommer också att få skit och ingenting i pension sen tex, och ha svårare för att skaffa et boende man äger om man tex vill det.

En annan person kan behöva bo på en plats där det är väldigt dyrt att hyra, tex stockholm för att få ett vettigt jobb. Folk som flyttat hit i relativ närtid oftast får finna sig i svindyra hyreskontrakt, ofta i andra hand, om man ine har lite kapital till en kontantinsats i en brf. Men om man trots omkostnader osv har lika mycket kvar på månaden med en lön som är 30.000 jämfört med en som är 20.000, så är det fortfarande i längden mer gynnsamt att ha 0 kr kvar på en lön som är 30k i månaden pga pensionsavsättningar mm.
Att bo i tex Stockholm kan ju dessutom utgöra fördelen att kunna byta jobb enklare vilket inte heller ska underskattas.
Citera
2022-05-01, 00:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag tänker så att statlig skatt = höginkomsttagare. Så gränsen går just nu vid 46k. Sen finns ju "hög" vilket egentligen är medel (46 upp till kanske 70-80) och hög på riktigt vilket är ovan det.
Under 2/3 av medellön är låginkomst, så säg under 24.
Citera
2022-05-01, 00:38
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Singelskap innebär ju per definition att man har 0 skalfördelar i alla avseenden. Bara en enkel grej som att laga tacos gör ju att du i princip måste skaffa saker för minst 2 personers måltid om du inte vill göra allt från scratch. Och det återkommer i många områden.

Tror du missar poängen ovan. Om en person bor i ett orenoverat gammalt hyreshus med nedreglerad hyra, på en plats där mat etc är relativt billigt, så ja då kan man troligtvis leva som en kung på på en ganska låg lön. Men man kommer också att få skit och ingenting i pension sen tex, och ha svårare för att skaffa et boende man äger om man tex vill det.

En annan person kan behöva bo på en plats där det är väldigt dyrt att hyra, tex stockholm för att få ett vettigt jobb. Folk som flyttat hit i relativ närtid oftast får finna sig i svindyra hyreskontrakt, ofta i andra hand, om man ine har lite kapital till en kontantinsats i en brf. Men om man trots omkostnader osv har lika mycket kvar på månaden med en lön som är 30.000 jämfört med en som är 20.000, så är det fortfarande i längden mer gynnsamt att ha 0 kr kvar på en lön som är 30k i månaden pga pensionsavsättningar mm.
Att bo i tex Stockholm kan ju dessutom utgöra fördelen att kunna byta jobb enklare vilket inte heller ska underskattas.

Jag missar INGEN poäng för jag har själv bott i storstaden och vet vad som krävs för att lägga en budget, har studerat och varit med om allting och min levnadsstandard var exakt densamma efter dubblerad lön. I hennes fall handlar det om att hon oerhörd osunda konsumentvanor samt med egen vilja påkostat sig en hyra över 60 %. Om vi ska börja räkna pension per månad från 20/30k så är det lika bra att du skippar 5000kr på dina månatliga foodora eller dyra väskor gubben.
Citera
2022-05-01, 00:39
Medlem
Harlands avatar
Låg är typ 20 tusen medel 26 k
Citera
2022-05-01, 00:43
Medlem
covf33fs avatar
Jag är millenial
Så jag trodde att 25k var en decent lön när jag växte upp.. lol

Nu har jag insett att du måste minst börja löneväxla (42k+) innan du ens kan kalla dig någorlunda mellanklass i långa landet falukorv

Allt under det är fan mcdonalds nivåer som staten subventionerar till alla obildade
Citera
2022-05-01, 01:27
Medlem
Fattig >20k
Låg 20-26k
Medel 26-35k
Medel+ 35-44k
Hög 44k+

Det handlar om utgifter mycket också. Har en släkting som ligger mellan 80-120k i månaden. Men han han har aldrig kunnat hantera pengar. Han bor sämre än jag som tjänar en tredjedel. Fast han är dubbelt så gammal. Jag kör finare bil osv. Vad han gör med pengarna är ett mysterium.

Han har haft säkert en 30 olika bilar på 20 år exempelvis.

Sen ska det tas i beaktan vart i landet man bor.
Citera
2022-05-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle säga att en lön under 25” räknas som låg inkomst.
Medel är mellan 25”-45” och hög inkomst där över.

Är mina preferenser iallafall. Bor inte i Stockholm men i en av sveriges större städer.
Räknar mig själv som höginkomsttagare och sambon är medelinkomsttagare.

Förstår inte hur du kan klassa 45 som höginkomst? Det är knappa 30 ut efter skatt. 20-30 = Låginkomst , 30-65 medelinkomst, 65- Höginkomst. Jag tjänar själv mellan 60-63 i månaden och skulle aldrig klassa mig själv som höginkomsttagare.
Citera
2022-05-01, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vissa lustigkurrar påstår att 50-60 tkr i månaden är en helt normal lön, räcker ju med att slå upp lönestatistik från SCB så ser man att drygt 90% av befolkningen tjänar mindre än så.

50-60tkr är inte normal lön men en betydligt vanligare lön än vad man kan tro. Jag tjänar själv mellan 60-63tkr i månaden. Fast lön på 40tkr och sedan nattjour på det så då tickar det på lite. Har några år kvar till 30 och är barnfri men tycker absolut inte att jag rik på några sätt med mina 40tkr netto ut varje månad.
Citera
2022-05-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivqvist
Jag håller inte med - allt beror ju på dina omkostnader? Var du bor, hur du bor, färdmedel, lån, hobbys, livsstil mm.

Jag KAN klara mig på 20.000 kr/mån men då måste jag flytta och skära ner på många saker som jag lägger pengar på idag. Precis som dig så klarade jag mig på studielån när jag var 23 år och hyrde en mindre lägenhet samt hade lägre omkostnader generellt.

Nu är jag 30+, bor i sthlm, har en hyra på ca 13.000 kr/mån + studielån, SL kort, abonnemang, försäkringar, and so on. Fasta kostnader på minst 17.000/mån. Är det bristande självkontroll eller grava problem?

Och just det, att leva som singel betyder att jag inte har någon att dela hyran med. Så resonemanget om att det är billigare att leva singel håller jag inte heller med om.

Jag tror att när de fasta avgifterna för boende etc överstiger 7000 kr, då är det helt klart dyrare att leva som singel. Men det är också en fråga om att avväga ens egna behov och de behov som uppstår när man är två.

T ex när man är två så ökar kraftigt behovet att roa sig med aktiviteter, resa, man vill ha en bil, man vill resa utomlands och helt allmänt leva med en högre levnadsstandard. Maten kan inte vara hur billig som helst och så vidare. Ifall det livet är såpass mycket dyrare än singellivets fasta kostnader så faller resonemanget.

Men på en nivå där fasta kostnader är 17.000 kr så är det faktiskt drygt 8000 kr i månaden som hade kunnat gå till något annat kul.
Citera
2022-05-01, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Förstår inte hur du kan klassa 45 som höginkomst? Det är knappa 30 ut efter skatt. 20-30 = Låginkomst , 30-65 medelinkomst, 65- Höginkomst. Jag tjänar själv mellan 60-63 i månaden och skulle aldrig klassa mig själv som höginkomsttagare.

Allt beror på vem du jämför med men här i Sverige så är 45’ en bra lön om det är en grundlön.
Du och jag har liknande löner och jag kallar mig höginkomsttagare men rik blir jag fortfarande inte då man inte kan bli det här i sverige på en normal arbetarlön, då måste man upp i en vd-lön eller jobba inom specifika yrken eller ha specifika kunskaper.

Om du slår in din lön i länken, http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med våra löner så är vi bland de 10% med högst lön i sverige så borde då räknas som höginkomsttagare tycker jag.
Redan 45’ är bland de där 10% här i sverige så det är också en bra lön.

Har man en lön som sin ålder + 5000kr så är man absolut en höginkomsttagare i sin årskull hela livet. Kanske bättre att räkna så då lönen höjs varje år. Att ha 45’ i lön när man är 65 år är inte lika bra som att ha 45’ när man är 40 år.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-05-01 kl. 07:01.
Citera
2022-05-01, 07:31
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Har 31k före skatt som förman. Anser mig definitivt som låginkomsttagare.
35+ medel, 55+ hög.

Må vara så, men det är en okej lön iallafall.
Citera
2022-05-01, 07:58
Medlem
Ett vanlig LO-jobb med löner under 160kr/tim är usla löner…blev erbjuden ett arbete på servera för 147kr. Tackade givetvis nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in