2022-04-30, 02:31
Medlem
Hej

Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?

Svensk medellön 2020 var 36100, medan medianen låg på 32400 kr/mån enligt SCB.
Båda siffror skiljer sig också runt 7% mellan könen.
Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.

Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?

Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...
Citera
2022-04-30, 03:08
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Hej

Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?

Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.

Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?

Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...

I stockholm är allt under 60k medelinkomst, för inga låginkomsttagare har råd att bo där sedan politikerna höjde sina egna löner samt genomgick celldelning(mitosis) senaste gången.
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-04-30 kl. 03:11.
Citera
2022-04-30, 03:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag skulle säga att en lön under 25” räknas som låg inkomst.
Medel är mellan 25”-45” och hög inkomst där över.

Är mina preferenser iallafall. Bor inte i Stockholm men i en av sveriges större städer.
Räknar mig själv som höginkomsttagare och sambon är medelinkomsttagare.
Citera
2022-04-30, 04:33
Avstängd
Citat:

Jag skulle nog säga:

under 25: låginkomst,
25-45: medelinkomst,
45+ höginkomsttagare
Citera
2022-04-30, 04:46
Medlem
bombaccis avatar
Tycker de flesta arbetaryrken brukar ligga på mellan 22-28 k /månad. Komma upp i 30 k verkar lite som en magisk gräns fortfarande ( om man inte jobbat många extra pass).

Så skulle säga

Under 25 låg

Medel 25- 39

Hög 40-

Sen finns det jätte stora skillnader mellan höginkomsttagarna, typ en lärare vs en vd, de är ju knappast i samma ekonomiska grupp egentligen.

Som vanligt drar några upp medlet rätt så rejält medan desto fler ligger där kring 20-27 k

Barnskötare, lokalvårdare, väktare, kriminalvårdare, restaurangpersonal, butikspersonal osv. Den stora majoriteten ligger där på låginkomstgrupp eller medel.

Akademiker kan ligga några tusenlappar över.
Citera
2022-04-30, 05:51
Avslutad
Om jag tar min fackliga tidnnng jag får ca 1 gång i månaden.. i senaste numret är det 2 arbetare på ett av Sveriges större tvätterier, Elis tvätteri, som uttalar sig. De har runt 25000/mån och runt 18500/mån efter skatt. De tycker sina löner är fruktansvärt låga. De kan knappt unna sig någonting trots att de inte bor i storstad. Den ena jobbar 200tim övertid per år för att få nån guldkant, ja nästintill alla hoppar på övertid så fort de får det. Den andre har flera barn och vill gärna utbilda sig men sitter då att säga fast i sin situation. Det som belyses och som även facket tar upp..det är inte låga ingångslöner utan att löneutvecklingen/spannet är så komprimerat.tror ingången låg på 21-22t och efter ett par års arb erfarenhet hade facket fått igenom 1800kr i höjning. Personerna i artikeln ser ut att vara 37-40 år ca och varit på Elis i väldigt många år. Så löneutvecklingen är kass upp från ingångslön. Problemet är väl du behöver ingen utbildning och folk var beredda åka väldigt långt för att ta de här jobben. En låg lön måste kopplas till löneutveckling. 25t som ingång för en 20-25 åring är helt ok tycker jag. Men har du varit 15 år på samma arbetsplats så är det väl dåligt med den lönen. Själv har jag rätt vek grundlön men div tillägg o övertid gör lönen ca 40% större på årsbasis. Men ja, det får bli mitt svar: 25t efter 15 år på samma arbetsplats är kasst på så sätt ingen löneutveckling finns. Givetvis värst lön i storstad.
Jag kan ändå tycka att löneläget är högt i Sverige. En lokalvårdare ligger väl ändå på minst 22-23t efter lite erfarenhet. Sen har du många med rejält mer kvalificerade jobb som ligger på 25-35t. Symptomatiskt är väl att inte längre talas det om orättvisa mellan de segmenten utan nu är det att Sverige har fått för många miljardärer. Jämför du med utlandet så är det väldigt få länder som har så höga ingångslöner på enkla jobb som Sverige.
Senast redigerad av lone star 2022-04-30 kl. 06:05.
Citera
2022-04-30, 06:40
Bannlyst
Jag är per defiention låginkomsttagare , men ändå har jag råd att spara undan väldig mycket pengar pga låg kostnader.

Så någon som har en lön på 45k i månaden, men har kostnader för 35k .. Så lön och livsstill hör ihop. Sedan är det väl så att man har väldig hög fallhöjd. En som tjänar 45k i månaden och sedan bli sjuk, den får ställa om sitt liv väldig drastigt.
Citera
2022-04-30, 07:05
Avslutad
Om man ska prata om något som ger än värre effekt på låga löner med tiden så är det svenskars pensioner. Eftersom tjänstepensionen blir obefintlig med låga löner.
Citera
2022-04-30, 07:22
Medlem
tuffkatts avatar
Stockholm
Hög: >55-60 tkr/mån
Låg: <35 tkr/mån
Citera
2022-04-30, 07:34
Medlem
Skulle nog säga följande om Sthlm:

Under 30K - Låg
30-39k - Medel
40k - Hög

Dock räknar man väl rent generellt att en höginkomsttagare tjänar runt 45K månad.

Men det är klart, om du tjänar 30K och lever billigt så har du förmodligen det bättre ekonomiskt än en person som tjänar 45k (framförallt om den personen bor i en storstad).
Citera
2022-04-30, 07:36
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Hej

Gränser utifrån faktiska belopp blir ju fel om man ska se på det fetade i citatet.
Får man ekonomin knappt att gå i hop, man genererar inget egentligt överskott, ja då är man absolut låginkomsttagare.
Har man så pass att man kan unna sig ett och annat, man får ett överskott man placerar och man behöver egentligen aldrig oroa sig för pengarna ska räcka, ja det låter som medelinkomst i mina öron.

Hög inkomst, lite vagare definition, men kanske är det svårt att hinna bränna dina lönepengar innan det kommer nya.
Citera
2022-04-30, 07:40
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Hej

Snackar vi före eller efter skatt?
27,4K här innan skatt iaf. Så jag antar jag är medelinkomst tagare då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in