Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Hej
Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?
Svensk medellön 2020 var 36100, medan medianen låg på 32400 kr/mån enligt SCB.
Båda siffror skiljer sig också runt 7% mellan könen.
Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.
Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?
Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...
Gränser utifrån faktiska belopp blir ju fel om man ska se på det fetade i citatet.
Får man ekonomin knappt att gå i hop, man genererar inget egentligt överskott, ja då är man absolut låginkomsttagare.
Har man så pass att man kan unna sig ett och annat, man får ett överskott man placerar och man behöver egentligen aldrig oroa sig för pengarna ska räcka, ja det låter som medelinkomst i mina öron.
Hög inkomst, lite vagare definition, men kanske är det svårt att hinna bränna dina lönepengar innan det kommer nya.