2022-04-30, 16:28
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte i första hand Stockholm exkl. kranskommuner, dvs. en Stockholms län.

Vad är det du skriver egentligen? Du brukar ju uttrycka dig klart och tydligt.
Citera
2022-04-30, 16:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad är det du skriver egentligen? Du brukar ju uttrycka dig klart och tydligt.

"dvs. ej Stockholms län" ska det stå (mitt fel)...
Citera
2022-04-30, 16:30
Medlem
dwgs avatar
På internet kan alla ljuga.
Men vi flashbackare betalar nog 90% av skatten i Sverige (alla svineika sitter här tydligen)

Jag är nog låginkomsttagare på flashback med mina 41 000
Citera
2022-04-30, 16:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Men vi flashbackare betalar nog 90% av skatten i Sverige (alla svineika sitter här tydligen)

Vissa lustigkurrar påstår att 50-60 tkr i månaden är en helt normal lön, räcker ju med att slå upp lönestatistik från SCB så ser man att drygt 90% av befolkningen tjänar mindre än så.
Citera
2022-04-30, 16:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0cialsekreterare
I och med den genomvidriga och konstant eskalerande inflationen som vi tvingas leva med idag så anser jag att en låg medianlön ligger mellan 25-32k. Medel 35-38. Hög 50+.

Gränsen för medianlön och hög lön har ju dock inget med inflationen att göra utan om hur inkomstfördelningen ser ut, då medianlönen ligger på ca 32-33 tkr så är det helt enkelt så att hälften tjänar mindre och andra hälften tjänar mer.

En höginkomsttagare anser jag vara en person som hör till topp 10-percentilen i lönefördelningen, vilket innebär en lön på drygt 50 tkr per månad. Att reallöneminskningar påverkar alla som har en lön är dock självklart.
Citera
2022-04-30, 16:57
Medlem
dragon31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
hahaha, du måste vara sosse
nope blå faktiskt
Citera
2022-04-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vissa lustigkurrar påstår att 50-60 tkr i månaden är en helt normal lön, räcker ju med att slå upp lönestatistik från SCB så ser man att drygt 90% av befolkningen tjänar mindre än så.

Beror på var man bor och vilka man umgås med, har ingen granne som tjänar under 50 tkr. Så i min värld är 60 tkr en helt normal lön. Och nej, jag bor inte i Djursholm, där är man udda om man har under 100 tkr i månadslön.
Citera
2022-04-30, 17:15
Bannlyst
Du ställer fel frågor. Bruttolön är ingenting.

Skog, fastigheter och aktier är allting.

Jag är kontorsråtta som tjänar 31k. Är sen sjuttiotalist, borde tjäna 17-18 k mer.

Men jag hamnade i fel fack och i fel bransch så det bidde katastrofalt dålig löneutveckling sen typ 2013.

Iaf huset har gått upp från 1.9 mill 2008 när vi köpte till 6.0 idag. (stor universitetsstad)

Mina Boliden aktier skall vi inte ens prata om. Då det nu dessutom blir en splitt nästa vecka.

(och utdelning 26 kronor per aktie )
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2022-04-30 kl. 17:17.
Citera
2022-04-30, 17:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tycker de flesta arbetaryrken brukar ligga på mellan 22-28 k /månad. Komma upp i 30 k verkar lite som en magisk gräns fortfarande ( om man inte jobbat många extra pass).

Så skulle säga

Under 25 låg

Medel 25- 39

Hög 40-

Sen finns det jätte stora skillnader mellan höginkomsttagarna, typ en lärare vs en vd, de är ju knappast i samma ekonomiska grupp egentligen.

Som vanligt drar några upp medlet rätt så rejält medan desto fler ligger där kring 20-27 k

Barnskötare, lokalvårdare, väktare, kriminalvårdare, restaurangpersonal, butikspersonal osv. Den stora majoriteten ligger där på låginkomstgrupp eller medel.

Akademiker kan ligga några tusenlappar över.

Jag håller med i detta , dock bör man som andra sagt använda Median löne statestik så dom med väldigt låga , och speciellt dom som har väldigt höga löner inte räknas med.

Lägsta avtalsensliga lön för vuxen arbetstagare ligger väl på ca 25tusen för dom flesta förbund .
Citera
2022-04-30, 17:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Beror på var man bor och vilka man umgås med, har ingen granne som tjänar under 50 tkr. Så i min värld är 60 tkr en helt normal lön.

Så är det, det verkar som att bilden av en bra lön präglas väldigt mycket av ens umgängeskrets snarare än statistik, tjänar de man känner 60 tkr är det en "vanlig" lön trots att en minoritet i samhället har den lönen och uppåt.
Citera
2022-04-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Lär dig sätta decimalen rätt. 4,1000.
Citera
2022-04-30, 18:12
Medlem
Jag tycker allt över 20k netto är bra då kan man enligt mig leva ett bra liv samt spara undan en liten slant per månad om man nu är singel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in