Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-30, 20:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
The Wire har för att vara en "bred" (...nåja...) TV-serie en långt högre grad av realism än vad andra jämförbara har. Ett medvetet "långsamt" tempo som ger tid bygga karaktärer och ge inblickar även i myndigheters och institutioners arbete.

Varje säsong har ett tema: Politiken. Skolorna. Mediavärlden. Den stora hamnen, i staden Baltimore.

Storstaden, som scenen för en komplex och mångfacetterad berättelse.

Vi såg precis vartenda avsnitt när säsongerna ursprungligen visades. Vi satt som klistrade.
Citera
2022-04-30, 20:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Ofta sett folk hylla The Wire till skyarna och ofta placerat serien på sin top 5. Hade aldrig sett ett enda avsnitt innan så jag tänkte att nu ska jag äntligen ta tag i saken. Såg klart sista avsnittet idag.

Men jag fattar inte vad som är så jävla fantastiskt. Visst, serien är inte dålig, tvärtom så tycker jag den är bra och jag ångrar inte att jag kollat. Men top 5? Ne det förstår jag inte riktigt hur den förtjänar. Jag är osäker min egen top 5, men The Wire är inte i närheten.

Det var bra skådespeleri, men tycker nog det var fler irriterande karaktärer än bra. Långsamt tempo utan överraskningar. Att den är rätt "verklig" och jordnära är väl ett plus antar jag.

Så, ni som känner er träffade. Vad är det jag missar?
Att sitta vecka ut och vecka in & leva i serien som är den mest välproducerade (då) i sin klass är annat än att sträckkolla en (nu) äldre serie.
Citera
2022-04-30, 20:38
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Att sitta vecka ut och vecka in & leva i serien som är den mest välproducerade (då) i sin klass är annat än att sträckkolla en (nu) äldre serie.
Det är verkligen något i det du säger. Det blir en annan sorts upplevelse att följa en serie över tid och att binge-kolla den. Såg i kapp The Shield förra året och även om jag förstår dess verkshöjd och kan konstatera att den på det stora hela håller bra nivå fortfarande måste det ha varit något helt annat att ha sett den över tid när den sändes.
Citera
2022-04-30, 20:42
Medlem
geir44s avatar
Samma sak med Murder One på nittiotalet. Överskattad och media jippo.
Citera
2022-04-30, 20:43
Medlem
Den är kanske inte dålig, men ganska överskattad negerserie.
Citera
2022-04-30, 20:44
Medlem
tyvärr har man blivit för hjärntvättad av hollywood tycker man den är tråkig

precis som när amerikanare tycker foreign movies är tråkiga för att de inte är en biljakt inom 15 min av filmen början

wire skaparna står bakom nya we own this city

finns även föregångaren the corner på youtube
Citera
2022-04-30, 20:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Det här är en serie som ofta hyllas för sin realism, och en del av det (för mig) är tempot. Det är inte riktigt tempo som ett typiskt TV-program där det finns någon konstant drama-/konfliktsituation, med ständiga cliffhangers och vändningar som är till för att du ska komma tillbaka avsnitt efter avsnitt. Det är mer en "slow burn"-show. Det tar sin tid, vilket är mer som verkligheten - tänk igen på de människor och ämnen de försöker skildra i programmet. Mycket av det har att göra med den långsamma kretsen av byråkratiska myndigheter och institutioner, och det dagliga livet i staden... det kan bli lite rutinmässigt och repetitivt ibland.

Än idag tycker jag fortfarande att The Wire inte får den uppmärksamhet den förtjänar jämfört med vad och hur mycket folk pratar om andra program som Breaking Bad och Game of Thrones för det enkla faktum att den inte har cliffhangers eller WTF-ögonblick. Det är därför showen verkar (är) lite långsam. Serien lägger ner ganska lång tid på att bygga karaktärerna och jag förstår varför de flesta slutar titta.

Det beror på att, på gott och ont, serier som Breaking Bad fortfarande är gjorda med en dum publik i åtanke. The Wire är som en bok, eller som en film från 50 år sedan, den känner inte av behovet att stanna upp och förklara saker, eller hålla dig i handen, eller få action som händer för att hålla folk intresserade.
https://m.youtube.com/watch?v=l4LhXycJ7rI .
Citera
2022-04-30, 21:05
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det är verkligen något i det du säger. Det blir en annan sorts upplevelse att följa en serie över tid och att binge-kolla den. Såg i kapp The Shield förra året och även om jag förstår dess verkshöjd och kan konstatera att den på det stora hela håller bra nivå fortfarande måste det ha varit något helt annat att ha sett den över tid när den sändes.
The shield är dock en väldigt obingig serie. Den är verkligen gjord för att se ett avsnitt i veckan eller iaf per dag. Sopranos är mer likt the wire och den tycker jag håller precis lika bra nu som då. Lika bra att binga som ett avsnitt i veckan.Samt att den är bättre på precis alla punkter. Om man tycker att det händer för mycket, att tony dödar för många för att vara realistiskt under en 7 års period, så tycker jag bara att det höjer serien. För min egen del hade nog the wire mått bra av ett snäpp mer tv drama och lite mindre svt dokumentär från 2001 om värstingar i förorten.
Citera
2022-04-30, 21:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Precis som Sopranos så är man själv är äldre och får mindre sympati för karaktärerna tänker jag eftersom man ser fler s svagheter och sjuka grejjer de håller på me som man tyckte va coolt.
Citera
2022-04-30, 21:29
Medlem
mensverkets avatar
Kan bara instämma. Sånt skräp!
Känns så lågbudget och oseriöst emellanåt.
Själva polisarbetet är pinsamt. Vissa fall löser dom utan man får veta hur. Andra fall bara försvinner.
Citera
2022-04-30, 22:37
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
För att motsätta mig mitt eget påstående så var dexter:new blood riktigt uselt

Till TS;
Kan rekommendera att titta på justified ... riktigt långsamt.
Citera
2022-04-30, 23:02
Medlem
MrsEjPKs avatar
Säger samma.Även Breaking Bad har jag försökt några avsnitt med men nej.
Min all time fave är Sopranos och ingen serie kommer i närheten .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in