Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-30, 18:06
Medlem
yz44s avatar
Orkade med nästan två avsnitt innan jag gav upp.
Citera
2022-04-30, 18:13
Medlem
Fred Friendlys avatar
Om du sett den men ändå inte förstår tror jag inte det finns något jag eller någon annan kan skriva för att övertyga dig.
Citera
2022-04-30, 18:47
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vad är din top5?

Som jag skrev
Citera
2022-04-30, 18:48
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om du sett den men ändå inte förstår tror jag inte det finns något jag eller någon annan kan skriva för att övertyga dig.

Behöver inte bli övertygad. Bara nyfiken varför serien hyllas så pass mycket
Citera
2022-04-30, 18:48
Medlem
Tycker den är skräp med, slutade efter några avsnitt in i säsong två. Många år sedan, har försökt ge den en andra chans men nä.

Skräp är en överdrift kanske men inget för mig...
Citera
2022-04-30, 19:13
Medlem
Jag håller den för att vara en serie i en helt egen klass, iaf i sin genre. Den har dock några år på nacken nu, tror den är från 2002-2006. Jag såg den i sin helhet 2011. Kan dock tänka att jag inte hade tyckt om den lika mycket om jag sett den första gången 2022.
Till dig som såg två avsnitt och sedan gav upp. Jag blev tipsad om serien av en kille som alltid gav stabila ”detta skall du se tips” med hälsningen, ”du måste se minst 5 avsnitt, sedan är du fast” och det stämde.
Citera
2022-04-30, 19:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Ofta sett folk hylla The Wire till skyarna och ofta placerat serien på sin top 5. Hade aldrig sett ett enda avsnitt innan så jag tänkte att nu ska jag äntligen ta tag i saken. Såg klart sista avsnittet idag.

Men jag fattar inte vad som är så jävla fantastiskt. Visst, serien är inte dålig, tvärtom så tycker jag den är bra och jag ångrar inte att jag kollat. Men top 5? Ne det förstår jag inte riktigt hur den förtjänar. Jag är osäker min egen top 5, men The Wire är inte i närheten.

Det var bra skådespeleri, men tycker nog det var fler irriterande karaktärer än bra. Långsamt tempo utan överraskningar. Att den är rätt "verklig" och jordnära är väl ett plus antar jag.

Så, ni som känner er träffade. Vad är det jag missar?
Jag ser om den igen efter flera år och kan bara hålla med. Den är bra. Den är behaglig att titta på och har trevliga karaktärer och är jordnära. Men den är ju inte ens nära mästerverk som Sopranos, game of thrones säsong 1-4, true detective säsong 1, entourage eller succession för att nämna några hbo serier som är bättre. The wire har egentligen ingenting som står ut och höjer den från 8/10 till något mer. Den puttrar på utan att utmärka sig.
Senast redigerad av sebastian_ 2022-04-30 kl. 19:24.
Citera
2022-04-30, 19:40
Medlem
Vireks avatar
försökt 2 ggr, runt 5-8 avsnitt in

fattar inte heller grejen, men kan ha varit att den var väldigt bra för sin tid
Citera
2022-04-30, 19:50
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Har försökt titta på the wire men orkade inte med alla problem-negrer. Är det allt serien handlar om? Verkar oerhört enformigt
Citera
2022-04-30, 20:01
Medlem
Det här är en serie som ofta hyllas för sin realism, och en del av det (för mig) är tempot. Det är inte riktigt tempo som ett typiskt TV-program där det finns någon konstant drama-/konfliktsituation, med ständiga cliffhangers och vändningar som är till för att du ska komma tillbaka avsnitt efter avsnitt. Det är mer en "slow burn"-show. Det tar sin tid, vilket är mer som verkligheten - tänk igen på de människor och ämnen de försöker skildra i programmet. Mycket av det har att göra med den långsamma kretsen av byråkratiska myndigheter och institutioner, och det dagliga livet i staden... det kan bli lite rutinmässigt och repetitivt ibland.

Än idag tycker jag fortfarande att The Wire inte får den uppmärksamhet den förtjänar jämfört med vad och hur mycket folk pratar om andra program som Breaking Bad och Game of Thrones för det enkla faktum att den inte har cliffhangers eller WTF-ögonblick. Det är därför showen verkar (är) lite långsam. Serien lägger ner ganska lång tid på att bygga karaktärerna och jag förstår varför de flesta slutar titta.

Det beror på att, på gott och ont, serier som Breaking Bad fortfarande är gjorda med en dum publik i åtanke. The Wire är som en bok, eller som en film från 50 år sedan, den känner inte av behovet att stanna upp och förklara saker, eller hålla dig i handen, eller få action som händer för att hålla folk intresserade.
Citera
2022-04-30, 20:28
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Ofta sett folk hylla The Wire till skyarna och ofta placerat serien på sin top 5. Hade aldrig sett ett enda avsnitt innan så jag tänkte att nu ska jag äntligen ta tag i saken. Såg klart sista avsnittet idag.

Men jag fattar inte vad som är så jävla fantastiskt. Visst, serien är inte dålig, tvärtom så tycker jag den är bra och jag ångrar inte att jag kollat. Men top 5? Ne det förstår jag inte riktigt hur den förtjänar. Jag är osäker min egen top 5, men The Wire är inte i närheten.

Det var bra skådespeleri, men tycker nog det var fler irriterande karaktärer än bra. Långsamt tempo utan överraskningar. Att den är rätt "verklig" och jordnära är väl ett plus antar jag.

Så, ni som känner er träffade. Vad är det jag missar?

Den är oerhört träffande, ta dig en titt på narkotikahandeln i den serien, och vänta 20 år så skall du se att moder svea har kopierat konceptet.
Citera
2022-04-30, 20:29
Medlem
Denna har jag sett rekommenderas så många gånger att jag försöker för tredje gången nu, sju avsnitt in. Ser inte storheten än så länge. Den känns realistisk men det är mest bara deprimerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in