Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Precis som du är formade av din miljö och dina normer, är naturligtvis mannen formade av sin.
Osedvanligt många tankevurpor, inte särskilt skarpsint eller medveten om sin omvärld, tänker inte, skriver trams, förstår inte, förstår inte elementära skillnader, förstår inte min omärld och de mekanismer som styr människors handlande....ja tar det slut där?
Dina normer har format dig till att tycka att det är ok att värdera människor olika, därför tycker du dig ha rätt att behandla mig dåligt.
Det är samma typ av mekanism som styr en man som kränker en kvinnas livsrum genom att utöva våld och kontroll av olika slag.
Psykisk missahndel går ofta ut på att just kränka kvinnan med nedsättande epitet. På det viset kan gm känna sin makt, och återfå lite kontroll, känna sig lite bättre i sina försök att upprätthålla sin självbild av att vara perfekt. Ha rätt.
Och ja, jag förstår absolut mycket om människors beteende och vad som styr deras handlande. T ex att du inte bemöter mig som likvärdig, beror särkerligen på att du inte tycker att dina argument håller, du känner att du måste trampa på mig, det för att höja dig själv.
Naturligtvis är den här mannen påverkad av sin uppväxt och kultur. Var sa jag något annat?
Och nej, psykisk sjukdom är inte den vannligaste orsaken till våld mot kvinnor och mord i vårt samhälle även om det finns sådana fall också. Psykopati återfinns hos många av förrövarna, även missbruk är vanligt.
Jag är ganska säker på att den här mannen inte enbart styrs av sin kultur (med hejarop från sina landsmän).
Som jag skrev, tror jag att det finns flera faktorer här.
En är att mannen verkar mycket känslokall och har sadistiska tendenser.
En är naturligtvis hans kultur.
En faktor till är säkerligen hans förmåga att lösa problem, som är mycket påverkat av hans känslokyla, aggressivitet och tilltro till sin egen person. Han tror att han ska komma undan och det enklaste sättet är helt enkelt att bara göra sig av med "problemet" frun och sedan den som kränkt hans ego, den "nya unga tjejen.
Kanske är han också påverkad (stressad) av utvisningshotet, och tror att han ska lösa problemet med giftermål med en kvinna som han tänker bestämma över. Hon "lyder" inte...
Ingen på Flashback är trevlig. Internet sabbade människan och tog fram stenåldern i oss alla.
Du har fel Jag förstår ditt perspektiv men inlägget du citerar har rätt i att det är skillnad på grupporienterade kulturer mot individorienterade..men antirasisterna vill inte se det. Vi kan diskutera i all evinnerlighet men det är inte samma lika. Även om det såklart gör lika ont att nitas av en invandrarkille som av en svensk kille. Du tar samtidigt upp normer.
Men det här är mycket lågt utbildade män. De som kommer som äldre dvs över 20 är många gånger mer förstörda mentalt än de som kommer i tonåren. Inte nödvändigtvis men tonåringar o barn försvenskas på helt andra vis. Förutom att de, i ju större utsträckning de enbart har Invandrare omkring dem, får en identitet som är mindre svensk. Grupporienteringen är otroligt viktigt i sammanhanget och för en lågt utbildad människa är givetvis identitet med andra viktigare än utforskandet av samhället och världen. Givetvis kan många ta del av samhället och med tiden utveckla värderingar efter att ha mött nya, som överensstämmer mer med hur vi tänker. Självklart har en hel del med sig värderingar och normer hemifrån om frihet och självständighet osv också.
Kusinäktenskap. Låg utbildningsnivå. Infektioner. Våld och trauman. Finns många orsaker. Låg utbildningsnivå, starkare traditioner som praktiseras och såklart faktiskt, tryck från släkt och klaner. Det är andra synsätt.
Hans Facebook är hemsk. Även en märklig del filmer av unga män som dansar på hyfsat utmanande vis som kvinnor här skulle göra. Han är uppenbart om inte från Afghanistan, Pakistan.
En av faktorerna av kusinäktenskap och kanske incestuösa relationer (även om han ser blandad ut) är hjärnskador och låg intelligens. Du kan inte bedöma de här hjärnorna mot våra. Ingen har studerat dem eller om det skulle behövas nya diagnoser för att våra inte kan appliceras på människor från andra kulturer. För annars är majoriteten av männen i MENA psykopater. Särskilt afghanerna. Och så vanligt förekommande är inte psykopati. Kom ihåg hur våldsamma ursprung vi alla människor har. Våra förfäder var inte hyggliga människor utan ofta mycket brutala. Det finns forskning som stödjer att det är vår civilisation och rättsväsende med lagar och förhållningsregler som minskat våldsfrekvenserna radikalt.