Citat:
Att en ung kvinna har ett gott öga till kanske någon ung man eller intresse för att träffa någon utan att leva det liv hon lämnat för att slippa, vore självklart för de flesta. Här ser man ändå en kvinna som säger ifrån. Inte bara nej heller utan också nämner att han kan vara hennes pappa. Kanske har hon även sagt andra saker till honom, och han har känt sig kränkt? Kränkt av ett nej, kränkt av att vara för gammal och kanske kränkt av att hon ens vågar säga ifrån?
När man är så ung, kanske också kommer från en kultur där både de äldre och männen har högre postion i hierarkin, då kan det normalt sett vrara svårare att värja sig mot någons envetna vilja. Kanske han också hjälpte henne med mycket, liksom män i den åldern kan göra för att vinna poäng. Han uppges vara hjälpsam och händig, och nu hade han ju någon slags tillgång till bil.
Det här sättet är inget unikt för enbart invandrare, men här kan den kultur/normer de är fostraade i spela in också.
Nu handlar tråden om ett specifikt fall, personer som är identifierade till viss del (ej brottsoffret). Det är skillnad på att diskutera mannens, hans hustrus situation, vad som har påverkat att de hamnat i den här sitsen i Sverige.
Vad gäller politik, integration i allmänhet, går det att dra streck när det handlar just om ämnet i allmänhet. Jag har läst många sådana inlägg i den här tråden. Det är tröttsamt att läsa inlägg efter inlägg med sådant som inte handlar om just det här fallet.
När man är så ung, kanske också kommer från en kultur där både de äldre och männen har högre postion i hierarkin, då kan det normalt sett vrara svårare att värja sig mot någons envetna vilja. Kanske han också hjälpte henne med mycket, liksom män i den åldern kan göra för att vinna poäng. Han uppges vara hjälpsam och händig, och nu hade han ju någon slags tillgång till bil.
Det här sättet är inget unikt för enbart invandrare, men här kan den kultur/normer de är fostraade i spela in också.
Nu handlar tråden om ett specifikt fall, personer som är identifierade till viss del (ej brottsoffret). Det är skillnad på att diskutera mannens, hans hustrus situation, vad som har påverkat att de hamnat i den här sitsen i Sverige.
Vad gäller politik, integration i allmänhet, går det att dra streck när det handlar just om ämnet i allmänhet. Jag har läst många sådana inlägg i den här tråden. Det är tröttsamt att läsa inlägg efter inlägg med sådant som inte handlar om just det här fallet.
Många av männen träffar äldre. Jag tror jag mött en tre, fyra konstellationer där yngre invandrarmän kommit med äldre kvinnor senaste veckan. Men man ska inte döma snabbt, kan vara vänskapliga relationer, jag har dock reagerat på att det sett ut som åldersskillnader. Lätt att missbedöma vänskap eller andra kontakter såsom stödkontakter och annat. Det är klart att det finns starkare kärleksrelationer men oftast vill unga människor hellre träffa unga, inte dejta sin föräldrageneration och det är socialt pinsamt att som äldre offentligt synas med mycket yngre partners.
Det tycks finnas en generell ovilja att förstå att man inte är ung för evigt. Jag tror, invandrare eller inte, att många ändå förstår att en ung individ såklart hellre vill gifta sig med en partner det finns mer gemensamt med. Är man däremot dominant som person är väl det "kränkande".
Det är som du säger, hjälpsamhet I syfte att få något. Det var tydligen något tradionellt kulturmässigt i det och inte riktigt, välvilja utan att försätta folk i tacksamhetsskuld.
Deras egna kultur må ha stark tyngd men om de kan välja, väljer de hellre bort många bitar som avsäger dem frihet. Lite därför många kommit hit.
Tonårsbarn. Klart det är synd om barnen och såklart ska deras bästa ses till. Särskilt från oss andra i samhället då ingen annan tycks tryggat dem tidigare. Men vem som helst med äldre barn, har mindre marknadsvärde för barnlösa överlag. Jag läste någon gång en fiktiv bok där en barnlös kvinna gifte sig utan direkt kärlek för att hennes moderliga känslor gjorde det mer värt att ta sig an barnet. En fiktiv bok. Knappast något som sker frekvent om det kan bli en annorlunda bokkaraktär.
Det läskigaste är just det att en såpass sjuk människa som MGM skulle kunnat gjort sig av med barnen. Finns till och med fall där kvinnor gjort det för att de plötsligt inte passat det liv de ämnade leva med nya partners osv. Jag tror dock att det främst rört sig om psykopatiska individer.
Jag vet inte vilka inlägg du syftar på. Jag har ganska lönlöst försökt klura ut de här bitarna. Jag vet inte hur det fungerar mellan etniciteter, släktskap, klaner eller vilka som är kontakter med varandra via asylsökande/skuggsamhället, HVB-hem och flyktingförläggningar. Men de hänger ihop. Nätverkar. Barnen behöver hittas om de inte är i socialtjänstens förvar. Söker man uppehållstillstånd etc här, ska man följa svenska lagar, förordningar och regelverk