2022-04-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här ser man ändå en kvinna som säger ifrån. Inte bara nej heller utan också nämner att han kan vara hennes pappa. Kanske har hon även sagt andra saker till honom, och han har känt sig kränkt? Kränkt av ett nej, kränkt av att vara för gammal och kanske kränkt av att hon ens vågar säga ifrån?

När man är så ung, kanske också kommer från en kultur där både de äldre och männen har högre postion i hierarkin, då kan det normalt sett vrara svårare att värja sig mot någons envetna vilja. Kanske han också hjälpte henne med mycket, liksom män i den åldern kan göra för att vinna poäng. Han uppges vara hjälpsam och händig, och nu hade han ju någon slags tillgång till bil.

Det här sättet är inget unikt för enbart invandrare, men här kan den kultur/normer de är fostraade i spela in också.

Nu handlar tråden om ett specifikt fall, personer som är identifierade till viss del (ej brottsoffret). Det är skillnad på att diskutera mannens, hans hustrus situation, vad som har påverkat att de hamnat i den här sitsen i Sverige.

Vad gäller politik, integration i allmänhet, går det att dra streck när det handlar just om ämnet i allmänhet. Jag har läst många sådana inlägg i den här tråden. Det är tröttsamt att läsa inlägg efter inlägg med sådant som inte handlar om just det här fallet.
Att en ung kvinna har ett gott öga till kanske någon ung man eller intresse för att träffa någon utan att leva det liv hon lämnat för att slippa, vore självklart för de flesta.

Många av männen träffar äldre. Jag tror jag mött en tre, fyra konstellationer där yngre invandrarmän kommit med äldre kvinnor senaste veckan. Men man ska inte döma snabbt, kan vara vänskapliga relationer, jag har dock reagerat på att det sett ut som åldersskillnader. Lätt att missbedöma vänskap eller andra kontakter såsom stödkontakter och annat. Det är klart att det finns starkare kärleksrelationer men oftast vill unga människor hellre träffa unga, inte dejta sin föräldrageneration och det är socialt pinsamt att som äldre offentligt synas med mycket yngre partners.

Det tycks finnas en generell ovilja att förstå att man inte är ung för evigt. Jag tror, invandrare eller inte, att många ändå förstår att en ung individ såklart hellre vill gifta sig med en partner det finns mer gemensamt med. Är man däremot dominant som person är väl det "kränkande".

Det är som du säger, hjälpsamhet I syfte att få något. Det var tydligen något tradionellt kulturmässigt i det och inte riktigt, välvilja utan att försätta folk i tacksamhetsskuld.

Deras egna kultur må ha stark tyngd men om de kan välja, väljer de hellre bort många bitar som avsäger dem frihet. Lite därför många kommit hit.

Tonårsbarn. Klart det är synd om barnen och såklart ska deras bästa ses till. Särskilt från oss andra i samhället då ingen annan tycks tryggat dem tidigare. Men vem som helst med äldre barn, har mindre marknadsvärde för barnlösa överlag. Jag läste någon gång en fiktiv bok där en barnlös kvinna gifte sig utan direkt kärlek för att hennes moderliga känslor gjorde det mer värt att ta sig an barnet. En fiktiv bok. Knappast något som sker frekvent om det kan bli en annorlunda bokkaraktär.

Det läskigaste är just det att en såpass sjuk människa som MGM skulle kunnat gjort sig av med barnen. Finns till och med fall där kvinnor gjort det för att de plötsligt inte passat det liv de ämnade leva med nya partners osv. Jag tror dock att det främst rört sig om psykopatiska individer.

Jag vet inte vilka inlägg du syftar på. Jag har ganska lönlöst försökt klura ut de här bitarna. Jag vet inte hur det fungerar mellan etniciteter, släktskap, klaner eller vilka som är kontakter med varandra via asylsökande/skuggsamhället, HVB-hem och flyktingförläggningar. Men de hänger ihop. Nätverkar. Barnen behöver hittas om de inte är i socialtjänstens förvar. Söker man uppehållstillstånd etc här, ska man följa svenska lagar, förordningar och regelverk
Citera
2022-04-30, 15:44
Medlem
Tror ni han beräknade att hon skulle dö från fallet? Eller varför var han "snäll" och inte dödade henne innan han kastade ner henne, eller åtmistone bojja fast armarna och tejpa för munnen

Kanske en del av honom älskade henne och ville att hon skulle överleva?
Citera
2022-04-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Men för h-e, vi har fått in en kultur i Sverige nu som aldrig någonsin har funnits här förut. Vill du ha det så? Din apologet.

Så är det det här med överrepresentationen också, den vill du självklart bortse ifrån. Ditt nöt.

Ingen har någonsin sagt att vi inte har inhemska brottslingar och att en hel del av dem har begått fruktansvärda dåd.

Skärp dig.
@Notknapparen har rätt. Förutom det så hade det inte blivit ett sånt ramaskri om det varit en svensk förövare i det här ärendet. Mord är mord, även mordförsök, vem som än utför det.
Citera
2022-04-30, 15:51
Medlem
Gissar att tidigare frun finns i ett annat gruvhål.
Citera
2022-04-30, 15:54
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Vilka konton menar du? Jag tänker på majoriteten av Magma vänlistor förutom familjemedlemmar. De som inte dör är fortfarande aktiva. Resten. Ingenting.
Kan de upphört med offentliga inlägg helt? Det är trots allt mycket lågt bildade människor i många fall med stor ovana gällande det mesta. Åtminstone från början. Däremot borde då omslagsbilder etc också uppdaterad.
Jag menade att mammans och äldste sonens konton upphör samtidigt i oktober resp. december 2017.

Sedan har sonen ett nytt konto 2018 med ett svenskt kvinnonamn och med två inlägg (från han själv och pappan) som upphör i oktober samma år. Han har alltså inte någon uppdatering på något av sina tre konton (han kan ha flera) mellan december 2017 - oktober 2018.

Dottern har också tre konton, där två upphör i januari resp. mars 2018.
¨
På det tredje kontot finns inga uppdateringar så det går inte att se när det startat eller upphört.

På alla kontona har hon äldre brodern, pappan och K*llskolan i Norberg (*ä) samt flera lärare som vänner.

Ar*zu Am*n*. * i
Citera
2022-04-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Tror ni han beräknade att hon skulle dö från fallet? Eller varför var han "snäll" och inte dödade henne innan han kastade ner henne, eller åtmistone bojja fast armarna och tejpa för munnen

Kanske en del av honom älskade henne och ville att hon skulle överleva?

Låter lite som fd polischefen resonerar. Det är synd om den här mannen, han måste ha lidit något fruktansvärt senaste åren. Exfrun som bara försvann, vilken smärtsam upplevelse det måste varit.

Vi behöver förstå detta och utgå från att vår plikt är att hjälpa den här mannen.
Citera
2022-04-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag menade att mammans och äldste sonens konton upphör samtidigt i oktober resp. december 2017.

Sedan har sonen ett nytt konto 2018 med ett svenskt kvinnonamn och med två inlägg (från han själv och pappan) som upphör i oktober samma år. Han har alltså inte någon uppdatering på något av sina tre konton mellan december 2017 - oktober 2018.

Dottern har också tre konton, där två upphör i januari resp. mars 2018.
¨
På det tredje kontot finns inga uppdateringar så det går inte att se när det startat eller upphört.

På alla kontona har hon äldre brodern, pappan och K*llskolan i Norberg (*ä) samt flera lärare som vänner.

Ar*zu Am*n*. * i
Jag upplever det väldigt oroväckande

Av egna skäl funderar jag på om Kerstin-kontot verkligen är ungens och ändrat i nutid. Vilket barn som är nyinflyttad skulle skoja som en medelålders kvinna? Min katt heter Kerstin som ett stående skämt dels mot Flashback och dels mot att män söker äldre. Det är inte något i deras åldrar skulle roa sig med. Tror du de ens läs Thorvall? Att döpa kontot efter någon som kanske varit snäll, känns inte trovärdigt.

Min känsla är att barnen måste vara i socialtjänstens förvar för att inte riskera övergrepp eller ännu värre, människohandlare.

Allt vi ser, behöver inte vara mer än vad som lämnas ut om familjen.

Har kollat vad barnen heter
Finns ett konto som kanske skulle kunna vara en tonårings i Sverige. Det med anonymous och jokern
Andra namn på Facebook är vanligt för människor där det förekommer kriminalitet eller hotbilder.
Konstigast är att en stor andel konton av vänner som reagerat, saknar uppdateringar mellan 2016-2017

Det är svårt att leta efter ungarna på Facebook. Särskilt när jag knappt ser något. Anser media gör fel som inte berättar för allmänheten om barnen tagits om hand om så vi vet att de inte behöver efterlysas.

På riktigt. Vilket pissland Sverige är när det kommer till myndigheterna. Slösar pengar på ingenting. Reagerar aldrig när de borde och vad är då de till för?
Citera
2022-04-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Kvinnan har skiljt sig från mannen kring 2019.
Kvinnan har skyddat boende sedan dess.
Kvinnan har PUT och barnen också.
Barnen bor i fosterfamilj inte på HVB hem.
Barnens far hade besöksrätt/umgänge med barnen.
Det har inte gått så lysande och oroansanmälan finns.
Barnens far åkte för olovlig körning & narkotikabrott.
I samband med detta lämnade 3 personer in om kontaktförbud.
Det ansöktes genom sociala om kontaktförbud av de 3 barnen.
Mannen är registrerad på migrationsverkets boende i Halmstad.
Var han egentligen uppehållit/bott sig är en annan fråga.
Denna ensamma unga kvinna har PUT och egen lägenhet ev. även jobb.
Han behöver gifta om sig, med någon med PUT eller medborgarskap.
Hon vill inte gifta sig med honom, hur mycket han än pressa henne.
Hur det slutade vet vi, ett klassiskt MENA slut med våldtäkt och stening.
Nu överlevde den unga kvinnan som tur var.
Vid rättegången kommer det att fastställas var han kommer i från.
Dit kommer han föras direkt efter avtjänat straff och förbjuds återvända.
Då om 10år vid avtjänat straff, finns inte längre länder vi inte utvisar folk till.

Är det här någonting du vet eller är det som du tror?
Citera
2022-04-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Låter lite som fd polischefen resonerar. Det är synd om den här mannen, han måste ha lidit något fruktansvärt senaste åren. Exfrun som bara försvann, vilken smärtsam upplevelse det måste varit.

Vi behöver förstå detta och utgå från att vår plikt är att hjälpa den här mannen.
Ja vi behöver integrera oss mer med invandrare. Dra ihop en demonstration och kasta stenar mot mannen så att han känner sig hemma.

Förutom det, hur kan han gifta sig som gift ?
Det är trots allt då enbart ett erkännande på att frun är död. Eller har han ansökt om skilsmässa? Han har inte anmält henne som saknad och är därmed fortfarande gift.

Man ska komma ihåg, det här är som regel inte smarta människor och de kommer göra bort sig totalt med mängder lögner och anklagelser om de möter hårt mot hårt. Hoppas poliserna och åklagaren använder huvudet så får de se vilka sagor han sannolikt kommer dra ihop och glömma samtidigt eftersom han är oförberedd, vilket kommer låta väldigt märkligt i rätten då.
Senast redigerad av Fibonaccy 2022-04-30 kl. 16:13.
Citera
2022-04-30, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Du gör osedvanligt många tankevurpor i ditt inlägg. Om du inte förstår den elementära skillnaden mellan länder där kvinnan i alla avseenden är underordnad mannen och behandlas som ett ting kontra europeisk kultur där kvinnan är fri att leva och göra som hon vill utan att dödas av sin man, då förstår du inte mycket om din omvärld och de mekanismer som styr människan och dennes motiv till sina handlingar. I Sverige begår ensamma gärningsmän med psyiska problem våldsdåd mot kvinnor. Detta backas inte upp och försvaras med hedersmotiv. Du kan som man i Sverige aldrig tas i nåd när du utövar våld mot en kvinna för att hon kränkt ditt manliga ego. I mena-kultur kan emellertid män slippa undan straff själva när dom straffar sina kvinnor med dom mest grundlösa, absurda motiven. Du kan ju pröva att läsa Magda Gads krönikor hon skrivit om hur kvinnor i mena-länder har det. Det är inte frågan om män med psyksjukdomar utan livet i sin essens i deras kultur. Det utesluter inte att det finns män med psykiska problem i deras kultur. Det finns som i alla andra delar av världen. Men det är inte psykiska problem utan kultur som ligger bakom kvinnans levnadsroll i dessa länder. Börja tänka o reflektera innan du sätter dig o skriver mer trams.

Precis som du är formade av din miljö och dina normer, är naturligtvis mannen formade av sin.

Osedvanligt många tankevurpor, inte särskilt skarpsint eller medveten om sin omvärld, tänker inte, skriver trams, förstår inte, förstår inte elementära skillnader, förstår inte min omärld och de mekanismer som styr människors handlande....ja tar det slut där?

Dina normer har format dig till att tycka att det är ok att värdera människor olika, därför tycker du dig ha rätt att behandla mig dåligt.

Det är samma typ av mekanism som styr en man som kränker en kvinnas livsrum genom att utöva våld och kontroll av olika slag.

Psykisk missahndel går ofta ut på att just kränka kvinnan med nedsättande epitet. På det viset kan gm känna sin makt, och återfå lite kontroll, känna sig lite bättre i sina försök att upprätthålla sin självbild av att vara perfekt. Ha rätt.

Och ja, jag förstår absolut mycket om människors beteende och vad som styr deras handlande. T ex att du inte bemöter mig som likvärdig, beror särkerligen på att du inte tycker att dina argument håller, du känner att du måste trampa på mig, det för att höja dig själv.

Naturligtvis är den här mannen påverkad av sin uppväxt och kultur. Var sa jag något annat?

Och nej, psykisk sjukdom är inte den vannligaste orsaken till våld mot kvinnor och mord i vårt samhälle även om det finns sådana fall också. Psykopati återfinns hos många av förrövarna, även missbruk är vanligt.

Jag är ganska säker på att den här mannen inte enbart styrs av sin kultur (med hejarop från sina landsmän).

Som jag skrev, tror jag att det finns flera faktorer här.

En är att mannen verkar mycket känslokall och har sadistiska tendenser.
En är naturligtvis hans kultur.
En faktor till är säkerligen hans förmåga att lösa problem, som är mycket påverkat av hans känslokyla, aggressivitet och tilltro till sin egen person. Han tror att han ska komma undan och det enklaste sättet är helt enkelt att bara göra sig av med "problemet" frun och sedan den som kränkt hans ego, den "nya unga tjejen.
Kanske är han också påverkad (stressad) av utvisningshotet, och tror att han ska lösa problemet med giftermål med en kvinna som han tänker bestämma över. Hon "lyder" inte...
Citera
2022-04-30, 16:20
Medlem
Så han klippte upp stängslet redan 2018 när han knuffade ner sin fru alltså, intressant, ligger hon under snön och all bråte då.
Citera
2022-04-30, 16:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
@Notknapparen har rätt. Förutom det så hade det inte blivit ett sånt ramaskri om det varit en svensk förövare i det här ärendet. Mord är mord, även mordförsök, vem som än utför det.
Nu har inte er åsikt företräde på något sätt och jag tycker inte alls som er. Vi är oense. Så får det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in