Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Det är räknat på all inkomst från arbete. För sveriges rikaste inkommer ju mycket genom inkomst från kapital, och den posten är inte med.
Om det inte handlar om ett skjul så håller jag nog med till viss del. Men kostnaderna för ett hus beroende på vart det ligger kan också bli snuskigt höga så att 2 höginkomsttagare eller i alla fall en till inkomst utöver en hög inkomst krävs... Ett relativt vanligt hus på granngatan låg nyligen ute där bud började från 15 miljoner, vet inte vad det slutade på, men även om det inte skulle dra uppåt alls och 50% av det är lån så krävs ju en rätt rejäl inkomst runt 140k i månaden, och då tror jag vi alla kan hålla med om att även majoriten av de som är höginkomsttagare behöver en partner.
Samtidigt har en släkting ett större och i min mening finare hus vid havet fast ute på vischan, där räcker det med en medelinkomst, huset är värt mindre än min lilla lägenhet och deras familj bor väldigt fint för de pengarna. Min poäng är att det är svårt att matcha variablerna mellan lön och bostad, nu kanske iof elpriserna kan öka korrelationen mellan lön och kvadratmeter även ute på landet.
Jo sådana där saker spelar ju roll. Svårt att ha en måttstock på vad som ska mätas när allt är olika. Och i dagens samhälle så blir det inte bättre med inflation, bostadsbubbla och andra ting som påverkar.
Jag kan ju tycka att din släkting på landet har en hög livskvalitet trots att i pengar mätt så ligger denne under din granne på 15 miljoner.
Ska livskvalitet inräknas i bilden av inkomster?
För mig så är inte det en dum idé, pengar är inte allt. Även om det kanske är lite långsökt.