2022-04-30, 14:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vad menar du med "Stockholm" här? Bara Stockholms stad eller hela Stor-Stockholm inklusive kranskommuner? Tar vi med de senare hittar vi ju flera där inkomsterna är som allra lägst i landet, i s.k. "utsatta områden".

Tänkte i första hand Stockholm exkl. kranskommuner, dvs. en Stockholms län.
Citera
2022-04-30, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
Jag sticker ut hakan och sätter föjande spann ur ett storstadsperspektiv:

< 300 000 SEK / år (25 000 SEK / mån) -> Låginkomsttagare
300 001 -> 450 000 SEK / år -> Lägre medelinkomsttagare
450 001 -> 720 000 -> Medelinkomsttagare
720 001 -> 900 000 -> Högre medelinkomsttagare
> 900 001 -> Höginkomsttagare

Egentligen skall man inte stirra sig blind på lön utan pengar efter skatt för att inkludera alla egenföretagare som kan maxa utdelning och ta vissa utlägg (telefon, bredband etc. ) på företaget. Det är också en kraftig regional variation och man kan tänka sig att man även väger in ålder.

Jag förstår att spannet ovan känns helt absurt för vissa - det är baserat dels på empiri, dels på statistik tillgänglig från olika fack etc.

Men alltså du kan inte applicera medel när inte majoriteten av medel tjänar det.
10 percentilen, dvs den 10% som tjänar mer än 90% av den Svenska befolkningen låg på runt 60-65K det gångna året. Tillhör man top 10% av ett land är man mer än medel.
Citera
2022-04-30, 14:40
Medlem
dragon31s avatar
under 25k: lågt
mellan 25 och 35: medel
mellan 35 och 45: hög
allt över 50: väldigt högt
Citera
2022-04-30, 14:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag sätter av 5000 i löneväxling med till pensionen pga det jag skrev innan. Efter skatt blir det ändå ingen större skillnad.

SÅ korkat att spara privat till pension och låsa pengarna, senast dog en person på jobbet precis när den gått i pension, lik väl min barndoms väns pappa vid 65 och en ex bruds farsa vid 63 med miljoner sparat.

Bättre spara löst på fonder eller på banken så man kan använda dom när man känner för det eller om man blir sjuk, till någon dyr behandling som kanske räddar ens liv/plastikoperationer.
Senast redigerad av slemhog 2022-04-30 kl. 14:52.
Citera
2022-04-30, 14:48
Medlem
slemhogs avatar
Under 30: låginkomstagare/arbetare/ung.
30-35000: Lägre medel
35-46000: Medel.
Över 46-50 brutto någonting: hög

Detta gäller Stockholm.
Senast redigerad av slemhog 2022-04-30 kl. 15:07.
Citera
2022-04-30, 14:48
Medlem
Svårt att köpa att varje kotte på Flashback är höginkomsttagare. Ni är så pass aktiva på Flashback och det tyder dessvärre på socfall/bidragstagare

Det är endast chefer/läkare/piloter som sitter med löner på 50.

Skärp er! Sluta ta eran antidepressiva och klipp er skaffa ett jobb!
Citera
2022-04-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Det är endast chefer/läkare/piloter som sitter med löner på 50.

Knappast sant idag. Till och med hyggligt kvalificerade tjänstemän på statliga myndigheter ligger över 50 idag.

I princip alla med en kvalitativ examen (Civilekonomer, jurister, ingenjörer, m.m.) och med några års erfarenhet sitter kring 50 idag.
Citera
2022-04-30, 15:27
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
SÅ korkat att spara privat till pension och låsa pengarna, senast dog en person på jobbet precis när den gått i pension, lik väl min barndoms väns pappa vid 65 och en ex bruds farsa vid 63 med miljoner sparat.

Bättre spara löst på fonder eller på banken så man kan använda dom när man känner för det eller om man blir sjuk, till någon dyr behandling som kanske räddar ens liv/plastikoperationer.

Du verkar inte ha koll på skillnaden mellan löneväxling och privat pensionssparande, men här är en uppställning som jämför åt dig.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/pension/vad-ar-hur-fungerar-lonevaxling.html?gclid=Cj0KCQjwvLOTBhCJARIsACVldV1 TIgXiV1KC39ug31UPiasLZ9zdGj4wQ DG_y15wFe_qrnmxlp19fYQaAtpMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Min man är såklart arvsberättigad om jag dör. Löneväxling är bara förmånligt när man tjänar över ett visst belopp, tror det är över 48
Citera
2022-04-30, 15:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Du verkar inte ha koll på skillnaden mellan löneväxling och privat pensionssparande, men här är en uppställning som jämför åt dig.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/pension/vad-ar-hur-fungerar-lonevaxling.html?gclid=Cj0KCQjwvLOTBhCJARIsACVldV1 TIgXiV1KC39ug31UPiasLZ9zdGj4wQ DG_y15wFe_qrnmxlp19fYQaAtpMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Min man är såklart arvsberättigad om jag dör. Löneväxling är bara förmånligt när man tjänar över ett visst belopp, tror det är över 48

Tack.
Jag har också möjlighet till löneväxling pension, men växlar lön mot 1 ytterligare semestervecka istället, så jag kan njuta av livet när jag är ung, inte som en gammal gaggig gråhårig gubbe som inte får upp drulen,kan gå på krogen och träffa tjejer eller som avlider vid pension som många medelklass tjänstemän nollor i dressman kläder gör.
Senast redigerad av slemhog 2022-04-30 kl. 15:43.
Citera
2022-04-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Det är räknat på all inkomst från arbete. För sveriges rikaste inkommer ju mycket genom inkomst från kapital, och den posten är inte med.

Om det inte handlar om ett skjul så håller jag nog med till viss del. Men kostnaderna för ett hus beroende på vart det ligger kan också bli snuskigt höga så att 2 höginkomsttagare eller i alla fall en till inkomst utöver en hög inkomst krävs... Ett relativt vanligt hus på granngatan låg nyligen ute där bud började från 15 miljoner, vet inte vad det slutade på, men även om det inte skulle dra uppåt alls och 50% av det är lån så krävs ju en rätt rejäl inkomst runt 140k i månaden, och då tror jag vi alla kan hålla med om att även majoriten av de som är höginkomsttagare behöver en partner.

Samtidigt har en släkting ett större och i min mening finare hus vid havet fast ute på vischan, där räcker det med en medelinkomst, huset är värt mindre än min lilla lägenhet och deras familj bor väldigt fint för de pengarna. Min poäng är att det är svårt att matcha variablerna mellan lön och bostad, nu kanske iof elpriserna kan öka korrelationen mellan lön och kvadratmeter även ute på landet.

Jo sådana där saker spelar ju roll. Svårt att ha en måttstock på vad som ska mätas när allt är olika. Och i dagens samhälle så blir det inte bättre med inflation, bostadsbubbla och andra ting som påverkar.

Jag kan ju tycka att din släkting på landet har en hög livskvalitet trots att i pengar mätt så ligger denne under din granne på 15 miljoner.
Ska livskvalitet inräknas i bilden av inkomster?
För mig så är inte det en dum idé, pengar är inte allt. Även om det kanske är lite långsökt.
Citera
2022-04-30, 15:41
Medlem
Tydligen många höginkomsttagare här inne med lön på 50k, men det är ju såklart innan skatt

Man räknar alltid lönen på vad man får ut efter skatt.
50k+ höginkomsttagare
10-20k låginkomsttagare
Allt där emellan är medelklassen.
Senast redigerad av kurrekosmos 2022-04-30 kl. 15:45.
Citera
2022-04-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tack.
Jag växlar lön mot 1 ytterligare semestervecka istället, så jag kan njuta av livet när jag är ung, inte som en gammal gaggig gubbe som inte får upp drulen eller kan gå på krogen.

Varför skulle inte en gammal gubbe kunna gå på krogen? Åldersgränsen som finns är ju för dom yngre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in