Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Om man ska prata om något som ger än värre effekt på låga löner med tiden så är det svenskars pensioner. Eftersom tjänstepensionen blir obefintlig med låga löner.
Det är en väldigt viktig poäng, speciellt med tanke på att den pension man får av staten i princip inte skiljer sig mellan den som jobbat i 50 år med medianlön och den somgått arbetslös och får garantipension.
Så tjänstepensionen är A och O.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Braun
Snackar vi före eller efter skatt?
27,4K här innan skatt iaf. Så jag antar jag är medelinkomst tagare då
Före, jag tänker att det är så de flesta räknar sin lön, även om nettot är det praktiskt viktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
RivenFlush
< 300 000 SEK / år (25 000 SEK / mån) -> Låginkomsttagare
300 001 -> 450 000 SEK / år -> Lägre medelinkomsttagare
450 001 -> 720 000 -> Medelinkomsttagare
720 001 -> 900 000 -> Högre medelinkomsttagare
> 900 001 -> Höginkomsttagare
Egentligen skall man inte stirra sig blind på lön utan pengar efter skatt för att inkludera alla egenföretagare som kan maxa utdelning och ta vissa utlägg (telefon, bredband etc. ) på företaget. Det är också en kraftig regional variation och man kan tänka sig att man även väger in ålder.
Ja egenföretagare blir ju svårare att "räkna på", även om jag tycker det är helt rätt att de kan trixa in någon räkning i företaget osv, de jobbar ju i regel väldigt hårt för sina pengar.
Klart åldern spelar roll. När jag var student hade jag en lön från sommarjobb som var mindre än halva min nuvarande någon sommar. Det var nog den lön jag haft störst ekonomisk frihet med, men då var också alkoholen smugglad från tyskland, "restaurang"-besöken på studentnation gick på 45 kr~ osv, hyran var låg i 9 månader och gratis på sommarn...
Citat:
Ursprungligen postat av
Controller
Varför? Nyexade i Stockholm kommer ut på ca 40. Du har knappt råd med en etta i stan med en lön på 40 idag. (480*4,5=2.2 mkr i lån då har du kanske råd med 20-25kvm).
Det beror nog på nyexade i vad, de flesta jag hört om har legat under 35 nyexade, med ett par undantag. Sedan är frågan om man verkligen måste bo inannför tullarna.
Om man ser till de "inre" förorterna där man har 2-10 minuter in till stan med tunnelbana så har man ju en ganska dräglig 35~40 kvadratare med 2.2M lån.
Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Tror de som lyckas höja lönen väldigt mycket i Sthlm är hoppjerkor. Vid 50 års ålder har de varit på minst 6-7 arbetsplatser. Det är väl det som är fördelen. Märkt att det är betydligt mycket vanligare byta jobb i Sthlmsregionen. Inte för man blir av med det man har utan för att man jagar bättre villkor. Är nog vanligt bli påringd med erbjudanden där.
Ja eller i alla fall via linkedin händer det ju att rekryterare tar kontakt med en ibland. Men saken med rekryterare är att de oftast är ganska dåliga på att förstå vad som är en bra match med rollen de ska fylla.
Jag uppfattar det i alla fall som bättre att själv söka nya möjligheter när man gjort sina 3-4 år på ett ställe och det är dags att försöka dra upp lönen. (Om man inte ser möjlighet att avancera karriären inom det företag man befinner sig på, då kand et ju vara värt att sitta något eller ett par år extra för att få en större ökning).
Om man inte byter jobb så skulle jag anse det konstigt. Det finns ju ingen arbetsplats som är lojal mot en så det finns ingen anledning att vara lojal tillbaka. Sedan är det nyttigt för arbetsmarknadens generella löneutveckling om fler byter jobb eftersom det tvingar fram en kontinuerlig omvärdering av vad personalen är värd.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Ja, man måste ta bort dem med allra lägst lön och (framför allt) dem med allra högst lön för att det ska bli rättvisande, så medelinkomst blir fel mått att diskutera. Inkomstskillnaderna har ju ökat kraftigt de senaste årtiondena i takt med att vi "anpassat oss till lönestrukturer i omvärlden" (har inget att göra med att Socialdemokraterna prioriterar maktinnehav och identitetspolitik numera). Vilken tur att vi fick lära oss skillnaden mellan medel och median i skolan
Det är därför jag tog med både medel och median, men jag tänker att båda ändå i alla fall borde inrymmas inom "medelinkomsttagar"-spannet, där kanske medianen borde ligga nära mitten, men trots allt inte riktigt. Löner är ju generellt inte normalfördelade utan mer "chitvå"-fördelade.
Dvs ingen som tjänar 0, sedan en fet klump med majoriteten som tjänar mellan lägre arbetarklass-medelinkomsttagare och sedan en lång uttunnande svans från lägre höginkomst och ut mot mot de riktigt höga lönerna.
https://prnt.sc/RIJonUQIrQiH (formen, inte värdena)