2022-04-30, 00:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Det är två månader sedan Putin invaderade Ukraina. De har fortfarande inte luftherravälde över någon del av Ukraina.

Ukraina utför attacker dagligen inne i ryssland i Belogorod. ryssarna har imte ens luftherravälde över ryssland.
Men å andra sidan verkar ju Ukraina knappt använda sitt flygvapen alls.

Tror att Ryssland fick sig en näsbränna i upptakten när det ukrainska luftvärnet blev en kalldusch. Det är nog mest det som gör att ryssarna inte ens tycks eftersträva luftherravälde.
Citera
2022-04-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainska armén är utbildad av västländer, de har högre prioritet på sådant. Det finns också utländska fältsjukhus. Ett från Japan och ett från Israel är de jag hört om. Ryssarna har sämre sjukvårdsmateriel också; finns foton på mögliga gamla första förband etc. Och längre till sjukvården (Och problem med alla transporter); när de var utanför Kiev hade många redan kallbrand när de kom till sjukhusen i Vitryssland. De fick amputera många som inte hade så svåra skador. De svårt skadade hann aldrig dit.

Japan och Israel ligger ju i topp, finns det ngt klipp på deras fältsjukhus, hur mycket personal har de respektive länderna bidragit med?
Citera
2022-04-30, 00:24
Avslutad
Kanske, kanske handlar inte Rysslands operation i Ukraina alls om det som MSM påstår att den gör?

BlackRock Head Admits: “Our New World Order Has Failed”
BlackRock CEO and Chairman Larry Fink has admitted that the elites have failed to usher in a ‘New World Order’ following President Putin’s invasion of Ukraine.
https://newspunch.com/blackrock-head-admits-our-new-world-order-has-failed/
Citera
2022-04-30, 00:28
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Tror att Ryssland fick sig en näsbränna i upptakten när det ukrainska luftvärnet blev en kalldusch. Det är nog mest det som gör att ryssarna inte ens tycks eftersträva luftherravälde.

Ja, och det skapar många frågor runt ryssarnas strdsledning luftvapnets moral och rysslanands effektivitet so krigsmakt.

Många kvitter ikväll om att Belogorad....något kommer hända där....även om ryssarns skaffat sig värn där...
Citera
2022-04-30, 00:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Japan och Israel ligger ju i topp, finns det ngt klipp på deras fältsjukhus, hur mycket personal har de respektive länderna bidragit med?

Man läser så mycket men googlade fram det israeliska: ttps://www.israel21c.org/israel-opens-humanitarian-field-hospital-in-war-torn-ukraine/
Citera
2022-04-30, 00:31
Medlem
Citat:

Absolut fick ryssarna en kalldusch. Anledningen till att de inte kan slösa med sina plan är nog ändå att de har förhållandevis få, och kalkylen att stå helt utan stridsflyg om och när NATO eller någon annan väl börjar knorra är nog inte så rolig. Manskap och diverse fordon inkl. pansarvagnar kan de nog alltid fixa mer ur sina rostande lager om det väl kommer till en riktig mobilisering.
Citera
2022-04-30, 00:32
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:

Flygplan är nog något man helst inte vill förlora. Tar evigheter att sätta ihop till skillnad mot hur det var förr. Flera hundra miljoner som seglar ner till priset av en Stringer från 80-talet vars bäst före datum redan utgått. Nu verkar det mer vara artilleri och skyttegravar ala ww1 som gäller.

Måste komma ihåg att Ukraina är ett väldigt stort land och fronten som Ryssland strider på är ohyggligt lång. Träffsäkerheten med artilleri är inte heller den bästa och mycket av bombardemanget görs på måfå med gammal ammunition från soviet. Blir mer att man skrämmer iväg fienden vilka överger sina positioner för att gräva nya längre in. Visst man har laserstyrt artilleri i Ryssland också men detta är inget man skickar på några som grävt ner sig i samma hål de skiter och lagar sin mat i. Därav går det långsamt att ta sig fram över slätterna.

Väl inne i städerna utjämnas oddsen något. Ukraina lär ha lärt sig vad som de kan göra bättre från Mariupol och täckt upp med mer pansarvärn. Sen lär det vara lättare att undsätta städer som Sloviansk och Kramatorsk eller vad fan skithålen heter.

Något som hade varit bra från ukrainskt håll hade varit att gömma trupper bakom fiendens linjer och vänta på att de avancerar förbi för att aktivera dem när de passerat och attackera dess understöd. Jag utgår ifrån att detta redan görs i ganska stor omfattning. På så sätt kan man simulera en reträtt för att sedan slå tillbaka och skära av trupp.
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-30 kl. 00:34.
Citera
2022-04-30, 00:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, och det skapar många frågor runt ryssarnas strdsledning luftvapnets moral och rysslanands effektivitet so krigsmakt.

Många kvitter ikväll om att Belogorad....något kommer hända där....även om ryssarns skaffat sig värn där...
Det händer något i det där Belgorod mer eller mindre varje natt numera. Alltid samma stad — finns det intressanta mål kvar där...?

Natten till i går postades en maffig video på ryskt luftvärn in action i Belgorod, mot nattens mörker.
Citera
2022-04-30, 00:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ryssarna verkar ha bestämt en exakt tidpunkt som de skall bli attackerade? 5:14? https://twitter.com/antiputler_news/status/1520158233738022918
Citera
2022-04-30, 00:44
Medlem
Besöker inte flashback så ofta, men tänkte att jag kunde kolla vad som skrivs här angående Ukraina och Ryssland invasionen. Jag är nämligen halv ukrainsk (mamma är ukrainsk) och jag pratar ukrainska. Är född i Sverige men min familj besökte Ukraina varje sommar där min mormor bodde. Min mormor bodde
i Cherson Oblast, nova kakhovka. Min mormor bodde kvar i Ukraina men dog i slutet av 2018. Vi fick reda på av min mammas väninna där borta att mormors hus hade blivit bombad. Dock så landade det på taket och konstigt nog så klarade sig huset ändå ganska bra. Dock mormors granne mittemot dog pappan till familjen när han skulle gå ut på baksidan för att hämta sin sons favorit leksak så blev han träffad av splitter av något slag (mina föräldrar berättar inte så mycket för mig och min lillasyster. Men våra äldre syskon fyller in på vad som händer där borta med familjevänner osv) Om det är något ni undrar över specifikt då jag har kontakt med mina barndomsvänner där borta (majoriteten är med i kriget nu) så kan ni bara fråga så kan jag höra med dom.
Citera
2022-04-30, 00:48
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowIMetYourFather
Besöker inte flashback så ofta, men tänkte att jag kunde kolla vad som skrivs här angående Ukraina och Ryssland invasionen. Jag är nämligen halv ukrainsk (mamma är ukrainsk) och jag pratar ukrainska. Är född i Sverige men min familj besökte Ukraina varje sommar där min mormor bodde. Min mormor bodde
i Cherson Oblast, nova kakhovka. Min mormor bodde kvar i Ukraina men dog i slutet av 2018. Vi fick reda på av min mammas väninna där borta att mormors hus hade blivit bombad. Dock så landade det på taket och konstigt nog så klarade sig huset ändå ganska bra. Dock mormors granne mittemot dog pappan till familjen när han skulle gå ut på baksidan för att hämta sin sons favorit leksak så blev han träffad av splitter av något slag (mina föräldrar berättar inte så mycket för mig och min lillasyster. Men våra äldre syskon fyller in på vad som händer där borta med familjevänner osv) Om det är något ni undrar över specifikt då jag har kontakt med mina barndomsvänner där borta (majoriteten är med i kriget nu) så kan ni bara fråga så kan jag höra med dom.
Gör du något för att föra dessa till säkerhet i Sverige?

Kherson verkar bli en av de områden som Ryssland vill blir en del av Ryssland. Hur känner du/dom inför det? Tror ni att Ukraina kommer att kunna ta tillbaka området?
Citera
2022-04-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowIMetYourFather

Hade lite dejt med en Ukrainska ett tag, och hon berättade att Ukrainska människor var vitt skilda från ryssar, ett helt skiljt människoslag än ryssar. Väldigt olika ryssar, helt och hållet...stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in