2022-04-30, 00:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
"Problemet" är att ryskt flygunderstöd varit obefintligt. Fråga VDV.
De har haft en del uppe över Donbass de senaste dagarna. Mest sovjetiskt jaktflyg, tror jag.
Citera
2022-04-30, 00:02
Medlem
Hur många ukrainska soldater finns i östra ukraina nu? Är dom för få?
Citera
2022-04-30, 00:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stridsflyg till Ukraina, välbehövligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Vilken märklig grej :

Posted at 22:29

Analysts say Slovakia could either send airworthy planes or aircraft that could be cannibalised by Ukraine for spare parts.

An added complication is the jets are only kept in the air by a team of Russian technicians, who are - it is claimed - still based at Sliac, despite the war

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61252785
Senast redigerad av Snapcount 2022-04-30 kl. 00:05.
Citera
2022-04-30, 00:03
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
"Problemet" är att ryskt flygunderstöd varit obefintligt. Fråga VDV.

Citerar mig själv, men älskar dessa olika memes på VDVs självgoda video. Beskriver deras upplevelese i Ukraina. Hur stor del av stolta VDV är nu döda i Ukraina?

https://youtu.be/kzK1gl6UoM0

För er som inte kan er historia så kan ni googla på slaget om Kreta.
Citera
2022-04-30, 00:05
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Hur kan Ukraina ha bättre sjukvård är Ryssland? Känns inte rimligt, de ligger lägre i både kompetens och utrustning än ryssarna på den delen. Menar du kanske att sjukvården är utsatt för samma korruption som armén, att man inte vårdar de skadade som inte mutar läkaren? Då kan jag hålla med

Ukraina kryllar av utländsk fältläkare. Finns en jäkligt bra artikel från Washingtonpost om det hela. Ryssarna dör av sina skador. 80% av skadade ukrainsk soldater återgår i tjänst.

Och det säger sig självt vart ska ryssen skicka sin skadade soldater till ett kallt tält och Ukrainska soldatern hamnar på hypermoderna sjukhus i Dnipro, Kiev och andra storstäder. Fullt logiskt att krigssjukvården är överlägsen på den ukrainska sidan.
Citera
2022-04-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Man behöver inte gå långt. Pentagon uppgav ju att ryssarna hade mer än 80% av sin styrka kvar. Also 70.000 ryssar som deltog från början, bara gör matte, vi landar på inte mer än 4000 tusen vadå. Det är also Pentagon som påstår det. Det ska man ta med en liten nypa salt. Så riktiga siffran för ryska förluster är ca 3500.

Sen så DNR/LNR förluster uppskattar jag till ca 3000 kanske 4000. Bara går på känslan där.

Matte är inte din starka sida.
Senast redigerad av Trenkilo 2022-04-30 kl. 00:10.
Citera
2022-04-30, 00:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Att man gör reträtt är i sin ordning något som alla stridsgrupper gör då och då. Finns ju även bilder på 7000+ döda och nedfrysta rysk soldater som just nu har sin sista vila i dnipro som väntas på att räknas och tas hem av ryssen. Något som ryssen vägrat göra. Man har även över 4000+ i Kiev som inte heller ryssen vill kännas vid

Visst det är klart man kan retirera. Det jag syftade på var hundratalet soldater som flydde vilt över ett fält utan någon utrustning. 11 000 stupade ryssar säger du. Ja det kanske du har rätt i. Hur många ukrainare?
Citera
2022-04-30, 00:09
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst det är klart man kan retirera. Det jag syftade på var hundratalet soldater som flydde vilt över ett fält utan någon utrustning. 11 000 stupade ryssar säger du. Ja det kanske du har rätt i. Hur många ukrainare?

Ryssarna har vi ju en rätt god uppfattning om 23k döda ex Donbass och Mariupol där ingen räkning skett.
Citera
2022-04-30, 00:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur kan Ukraina ha bättre sjukvård är Ryssland? Känns inte rimligt, de ligger lägre i både kompetens och utrustning än ryssarna på den delen. Menar du kanske att sjukvården är utsatt för samma korruption som armén, att man inte vårdar de skadade som inte mutar läkaren? Då kan jag hålla med

Ukrainska armén är utbildad av västländer, de har högre prioritet på sådant. Det finns också utländska fältsjukhus. Ett från Japan och ett från Israel är de jag hört om. Ryssarna har sämre sjukvårdsmateriel också; finns foton på mögliga gamla första förband etc. Och längre till sjukvården (Och problem med alla transporter); när de var utanför Kiev hade många redan kallbrand när de kom till sjukhusen i Vitryssland. De fick amputera många som inte hade så svåra skador. De svårt skadade hann aldrig dit.
Citera
2022-04-30, 00:10
Medlem
Citat:
Det borde ju bli helt förödande för det ryska pansaret. Verkar ju inte ut som ryssarna har något effektivt motmedel heller
Nej de är nog väldigt svåra att upptäcka, både tysta och små.
De låser ju på målet från ett par hundra meters håll för att sedan kraftigt öka farten.

Är väl en kulspruta om man upptäcker den i tid och faktiskt lyckas träffa den.
Men drönar besättningen ser ju vart soldater tittar och väntar på sin chans.
Vidare så har ryssarna väldigt lite infanteri som skyddar fordonen.

Va samma sak i Tjetjenien, ryska trupper satt kvar i fordonen och tryckte istället för att röra på sig och vart därför enkla måltavlor.

Speciellt i urban miljö så skulle jag vilja påstå att det är säkrare att lämna fordonet och förlytta sig igenom byggnader.

Är ju ryska tanks och pansarfordon som vilset åker omkring i städer och gör sig själva till enkla måltavlor.

Dock ska ju swichblade 300 vara effektivt mot infanteri...
Citera
2022-04-30, 00:12
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De har haft en del uppe över Donbass de senaste dagarna. Mest sovjetiskt jaktflyg, tror jag.

Det är två månader sedan Putin invaderade Ukraina. De har fortfarande inte luftherravälde över någon del av Ukraina.

Ukraina utför attacker dagligen inne i ryssland i Belogorod. ryssarna har imte ens luftherravälde över ryssland.
Citera
2022-04-30, 00:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ukraina kryllar av utländsk fältläkare. Finns en jäkligt bra artikel från Washingtonpost om det hela. Ryssarna dör av sina skador. 80% av skadade ukrainsk soldater återgår i tjänst.
Och det säger sig självt vart ska ryssen skicka sin skadade soldater till ett kallt tält och Ukrainska soldatern hamnar på hypermoderna sjukhus i Dnipro, Kiev och andra storstäder. Fullt logiskt att krigssjukvården är överlägsen på den ukrainska sidan.

Vissa skadade skickas t.o.m. till EU, när det är komplicerade fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in