2022-04-29, 21:37
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Är lugn för egen del, har ju som sagt så att jag klarar mig (skrev ju att jag bunkrat). Men jag är då mer oroad för tungtransporter och medföljande samhällsproblem. Min törstiga lätta lastbil är en västanfläkt jämfört med vad lastbilsflottan och entreprenadmaskiner förbrukar.

Samma här, har bunkrat upp 30 liter och jag tror att det inom kort kommer bli extrema problem med tillgången. Om AdBluen tar slut får jag väl ställa av dieseln och använda Porschen istället, men det lär ju kosta i sig…
Citera
2022-04-29, 21:40
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur bra är vi på att räkna? 5.5k km är 5500km vilket är 550 mil i Sverige. På 30 liter Adblue klarar man sig alltså i ungefär 6 år. Jag misstänker att TS egentligen menar att hen kör 5500 mil per år, om Adblue är en grej.
Ja, det var i de trakterna jag också landade och höll ju på att gå i taket hur mycket man behöver för ett drägligt liv
Citera
2022-04-29, 21:44
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Även om det skulle ta slut överallt är det inga svårigheter för åkeribranschen att fortsätta sina arbeten. Bara att elektroniskt koppla bort adblue enheten, kanske till och med kan ske på distans så många lastbilar är uppkopplade på länk mot Scania exempelvis.

Ja, det är nog vanligare att moderna lastbilar har OTA-uppdateringar än personbilar. Dock så krävs ju en EU-lagförändring för att konvertera till EURO5.

Personbilar får vänligt ställa sig i kö till verkstaden och det kommer bli kö… Om det ens blir lagligt för personbilar, åkeribranschen kommer få en snabb lagändring om det behövs.
Citera
2022-04-29, 21:52
Medlem
Jag jobbar inom åkeribrnaschen o vi hämtar typ 60-70 ton Adblue i veckan hos en tillverkare av det o kör till olika företag som beställt.

Vi är bara ett åkeri av väldigt många som hämtar där så det är ju flera hundra ton som lämnar det stället i veckan. Inga problem just nu.

KG Knutsson i Enköping åker vi bland annat till med stora mängder Adblue vet jag.

Det största problemet inom lastbilsbranschen nu är att många har nya gasbilar. I höstas kostade det 15 kr att tanka, nu 35-40 kr. Det o dieselpriset svider nog för åkerier som inte har bidragstillägg. Tror dhl, schenker o sånt betalar åkerierna som kör för dom mellanskillnaden från avtalat pris typ så de åkerierna klarar höjda priser utan problem. Värre för små åkare.
Senast redigerad av Kapten5 2022-04-29 kl. 21:58.
Citera
2022-04-29, 22:41
Medlem
Jag har inte förstått mig på bilar med adblue? Det blir ju bara en extrakostnad med den som kör bilen. För adblue ska väl rena avgaserna och vara bättre för miljön?

Jag gör hellre lite åverkan på ozonlagret än att köpa något extra till bilen som jag inte behöver.
Citera
2022-04-29, 22:41
Avslutad
Skönt att man kör Volvo ändå, Euro 6 och inget jävla ad blue
Citera
2022-04-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Jag har inte förstått mig på bilar med adblue? Det blir ju bara en extrakostnad med den som kör bilen. För adblue ska väl rena avgaserna och vara bättre för miljön?

Jag gör hellre lite åverkan på ozonlagret än att köpa något extra till bilen som jag inte behöver.

Ja, den enda du hjälper är biltillverkaren när du får stå och hälla i kopiss i tanken som ett fån. Detta är bara ett litet plåster för att tillfälligt klara skärpta utsläppskrav och kostnaden samt extraarbetet hamnar på konsumenten.
Citera
2022-04-29, 22:54
Medlem
Priset på AdBlue har stigit kraftigt sedan kriget. Men nu har prisökningarna stannat av och priserna har till och med börjat gå ned något. Jag tolkar detta som att det inte råder någon kris för AdBlue i nuläget.
Citera
2022-04-29, 22:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Skönt att man kör Volvo ändå, Euro 6 och inget jävla ad blue

Vad menar du med ”kör Volvo”? Deras nya dieselbilar är certifierade enligt EURO6 och kräver AdBlue, eller struttar du runt med en gammal 240?
Citera
2022-04-29, 22:59
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Priset på AdBlue har stigit kraftigt sedan kriget. Men nu har prisökningarna stannat av och priserna har till och med börjat gå ned något. Jag tolkar detta som att det inte råder någon kris för AdBlue i nuläget.

Just nu är det bara bensinstationer och de stora försäljarna, typ Biltema, som inte kan leverera AdBlue i större mängd till konsument. Priset är kanske justerat nedåt, men den dåliga tillgången börjar bli märkbar för privatbilister.
Citera
2022-04-29, 23:06
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO

För moderna dieselbilar krävs AdBlue för att den skall starta, det är inget du kan välja själv att ha eller ej.

Men du har rätt i att om du kör en gammal miljöbov med diesel så har du antagligen inte ens möjlighet att tanka AdBlue. Kör du bensinare eller el så är det inget problem, men alla väljer olika. Problemet med detta är att det är ett lagkrav från de styrandes sida där marknaden riskerar att inte kunna uppfylla behovet. Men egentligen behövs inte AdBlue ur ett tekniskt perspektiv.
Citera
2022-04-29, 23:08
Avslutad
Kan man inte fylla adblutanken med diesel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in