2022-04-29, 23:37
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag skulle nog justera ukrainska förluster till 30.000 döda, bara senaste veckan ett par tusen minst.

Ang ryska förluster, jag utgår från Pentagon som skrev att ryssarna hade över 80% av sin styrka kvar, bara göra en enkel matte och så får man ungefär 3000 kanske 3500 max

Ja det är nog så ungefär det ligger till.
Citera
2022-04-29, 23:39
Medlem
Jag gissar att 23000~ ryssar dött och ca 40-50000 skadade.
Mellan 7-10000 Ukrainare dödade och runt 20000 skadade.
Hur mycket kött kan Ukraina ha att sätta in? Bör vara en jävla massa med full mobilisering av alla män mellan 18-65, uppåt miljonen? Sålänge Ukraina har ammo och vapen så det räcker kan jag inte se ryssland vinna utan att mobilisera själva. Frågan är när det tar stopp och det blir artilleridueller, vilket kommer resultera i högar av döda i värnen på båda sidor.
Citera
2022-04-29, 23:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Man behöver inte gå långt. Pentagon uppgav ju att ryssarna hade mer än 80% av sin styrka kvar. Also 70.000 ryssar som deltog från början, bara gör matte, vi landar på inte mer än 4000 tusen vadå. Det är also Pentagon som påstår det. Det ska man ta med en liten nypa salt. Så riktiga siffran för ryska förluster är ca 3500.

Sen så DNR/LNR förluster uppskattar jag till ca 3000 kanske 4000. Bara går på känslan där.
Det var väl ändå betydligt fler ryssar än 70 000 från början? Var det inte 120 000, någonting?

Tycker 4 000 låter lågt. Omkring 10 000 verkar rimligare med tanke på stridernas intensitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skulle gissa på ca 25 000 stupade för Ukraina och kanske ca 3 000 för ryssarna efter att ha tagit del av uppgifter lite här och där.
Haha, seriöst? Jag är inget orakel på något endaste sätt, men den diskrepansen...
Citera
2022-04-29, 23:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
5000+döda och 10k skadade typ efter ryssen gjorde sin reträtt från Kiev. Men man sagt att man inte kommer gå ut med exakta siffror förs man har vunnit kriget. Vi vet även att 80% av alla skadade ukrainska soldater återgår till tjänst tack vare överlägsen medivac och utländska läkare. Ukraina har väl fortfarande ca 100K man i reserven som är utrustade och redo för strid. Man har inget manskaps problem och man utbildar soldater i en strid ström för tjänstgöring för de olika befattningarna.

Precis. Möjligen efter kriget är slut kommer siffror som går att lita på. Kanske beroende vem som vinner såklart.

Ukraina har dock varit mer öppna att rapportera om större förluster. Att man tex miste omkring 100 soldater i en enskild attack. Ryssen tiger mest som i fallet med Moskva skeppet. Vi har också sett att ryssen verkar försöka dölja förluster genom att helt sonika i vissa fall sparka soldater från armén så att de har dött där på sin fritid och ingen armén måste gå ut med.

De där 100k har man läst om också. Men frågan är lite varför de om de finns fortsatt står under reserv. De skulle ju sättas in i slutkampen om Donbas.
Citera
2022-04-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
Kamrat. 200 år av fred. Ni vet inte vad krig är.

Mer än i Call of Duty.

Kamrat, vakna upp. Du har ett bra liv, ett fredligt liv.

Du vet inte vad krig innebär.

Låt dig inte luras av djävulen.

Kamrat, gå ut i naturen, njut av solen och den friska luften.

Allt väl.

Man kan få intryck av att du är en filosof med ditt ordval. Vad du än tror så kommer det bara gå åt ett håll för ryssen, en vanhedrande förlust. Att ha sympatier är förståeligt om du väljer att ta sida, men för det behöver man inte utesluta hur verkligheten på marken ser ut ”kamrat”. Den är långtifrån hur alla rysskramare beskriver den
Citera
2022-04-29, 23:41
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Jag uppskattar ryska förluster som ca 3500 ungefär. DNR/LNR har förlorat ungefär lika mycket. Så totala ryska förluster är ca 7000. En stor siffra så klart men definitivt inte 25000, det är omöjligt, även Pentagon inte vågar uppge en siffra mer än 10.000.

Sen så tycker jag att det är inte korrekt att räkna DNR/LNR förluster som Ryska Förluster.

DNR/LNR är inte an del av Ryssland, de är inte en del av Rysk Arme.

Du uppskattar din siffra (ryska) och jag min. Min(Ukrainska) siffra var exkl DNR/LNR.

OM din siffra är riktig så borde väl ryssarna lyckats med lite större framsteg eller? Eller är RFF så dåliga att trots de militära förlusterna lyckas de knappt med nått?

Nja...både ryska pojkar och ukrainska pojkar, flickor, män och kvinnor dör i ett meningslöst krig....

Sanningen är att ryssarna inte uppnått mer än än att bomba sönder delar av Ukraina och skapat ett hat mot ryssland för generationer framöver..
Citera
2022-04-29, 23:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
5000+döda och 10k skadade typ efter ryssen gjorde sin reträtt från Kiev. Men man sagt att man inte kommer gå ut med exakta siffror förs man har vunnit kriget. Vi vet även att 80% av alla skadade ukrainska soldater återgår till tjänst tack vare överlägsen medivac och utländska läkare. Ukraina har väl fortfarande ca 100K man i reserven som är utrustade och redo för strid. Man har inget manskaps problem och man utbildar soldater i en strid ström för tjänstgöring för de olika befattningarna.

Ja allt verkar ju vara i sin ordning enligt dig. Tyvärr finns det en hel del material att ta del av på nätet som ger en liten annan bild. Ukrainare som retirerar över stora fält utan vapen under artilleribeskjutning, sprängda broar efter reträtter, tusentals ukrainska krigsfångar. En stor styrka inringad vid Izium.
Citera
2022-04-29, 23:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
De är jättemånga. Ungefär dubbelt så många som ryssarna, eller kanske tre gånger så många med reserven inräknad.
Citat:
Men man sagt att man inte kommer gå ut med exakta siffror förs man har vunnit kriget.
Som jag trodde.

Det känns sjukt att sitta och tippa så här, men ska jag dra till med något som känns lagom (o)kvalificerat säger jag ~ 9000 för Ukraina och ~ 13 000 för Ryssland. Då ska man tänka på att ryssarna ryckte fram inledningsvis och att Ukraina kunde minimera sina militära förluster.
Citera
2022-04-29, 23:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsnonickname
Jag gissar att 23000~ ryssar dött och ca 40-50000 skadade.
Mellan 7-10000 Ukrainare dödade och runt 20000 skadade.
Hur mycket kött kan Ukraina ha att sätta in? Bör vara en jävla massa med full mobilisering av alla män mellan 18-65, uppåt miljonen? Sålänge Ukraina har ammo och vapen så det räcker kan jag inte se ryssland vinna utan att mobilisera själva. Frågan är när det tar stopp och det blir artilleridueller, vilket kommer resultera i högar av döda i värnen på båda sidor.

Jag tror på dina siffror när det gäller döda men tror det är fler skadade. 70 000 skadade ryssar.
Ukraina har bättre sjukvård så kanske 35-40000 skadade.
Citera
2022-04-29, 23:45
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man kan ju beundra modet och kamratskapen när man hjälper en medsoldat, men det ser lite underligt ut att alla springer tätt ihop utan understöd eller nedhållande eld.

Absolut, men ändå, dom hjälper en kamrat, tyder på viss moral i den gruppen.
Citera
2022-04-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Switchblade-drönaren kostar 6000 usd, typ 60 000 kr.
Tror man syftar på 300 modellen då.
Så 600 modellen ligger väl på 20-30 000 usd.
En rysk gammal tank T72 drygt 500 000 usd.

Väldigt bra valuta för pengarna, då är inte ens besättningen inräknad.

Rent spontant så känns det som att det är väldigt svårt att stoppa en swishblade 600 och något som vilken dataspelande man kan lära sig flyga och attackera med.

Vi är verkligen på väg in i tidsålder där AI, robotar och drönare kommer att dominera.

Det borde ju bli helt förödande för det ryska pansaret. Verkar ju inte ut som ryssarna har något effektivt motmedel heller
Citera
2022-04-29, 23:47
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Man behöver inte gå långt. Pentagon uppgav ju att ryssarna hade mer än 80% av sin styrka kvar. Also 70.000 ryssar som deltog från början, bara gör matte, vi landar på inte mer än 4000 tusen vadå. Det är also Pentagon som påstår det. Det ska man ta med en liten nypa salt. Så riktiga siffran för ryska förluster är ca 3500.

Sen så DNR/LNR förluster uppskattar jag till ca 3000 kanske 4000. Bara går på känslan där.

ryssland hade 200 000 reguljär arme från början. Att 80 % är kvar ger en förlust på 20 %, vilket är en förlust på 40 000. Låtet lågt, men visst. 20 000 döda och 20 000 skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in