2022-04-29, 23:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han räknar med alla mördade barn.
Finns det barn med i UAF?

Nä. Det finns ju civila dödssiffror också. Det vet jag att jag sett vid något tillfälle.
Citera
2022-04-29, 23:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kudos till Ryssen som försöker rädda sin kamrat, är nog en välövad bra grupp.

Av det jag läst från MÖP-ar i andra forum så gjorde dom det mesta fel. Dom tryckte aldrig ner med eldgivning. Inge flankskydd och en hel del anbat basaltfel. Antagligen nyinrykta otränade. Men visst det var sjysst en släpade in den skadade i skydd. Första gången jag sett nån ryss göra det.
Citera
2022-04-29, 23:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
+

OK. Men finns några officiella siffror alls från ukrainsk sida? Vill minnas att jag såg någon för länge sedan, och då stod det att typ 4 000 ukrainska soldater stupat i kriget. Lät lågt, men det kan ha varit några veckor in i kriget.

Notera också att det står på Rybar-bilden att siffrorna kommer från insider-källor i Ukraina. Är det så att Ukraina har någon policy att inte gå ut med sina siffror offentligt?

Det har kommit uttalanden då och då från presidenten och andra, jag tror det senaste jag hörde var 7000 döda militärer. Jag tror det var 1-2 veckor sedan. Civila är ju väldigt många mer, man tror 20 000 bara i Mariupol.
Citera
2022-04-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Enkelt. Om NATO kunde tagga ned och sluta expandera så kanske det skulle bli normala relationer med Ryssland. Sen kanske de kunde agga ned med sanktionerna samtidigt.

Bara en enkel fråga, hur stod sig exempelvis Sverige och Finland inför Nato före Ryssland invaderade Ukraina? Hur många länder utanför Nato funderar nu på att gå med i Nato pga Rysslands anfallskrig? Känns som ett tämligen konstigt verk att invadera ett annat land och få fler länder att gå med i Nato, när man gör just det som förmodligen fått en hel del länder att gå med i Nato. Nämligen att Ryssland sätter in stora delar av sin militära styrka, men denna gången var det inte tjetjenien eller Georgien, dvs inte små länder så som Lettland Estland Litauen. Och då åker ryssarna på spö.
Citera
2022-04-29, 23:28
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
+

OK. Men finns några officiella siffror alls från ukrainsk sida? Vill minnas att jag såg någon för länge sedan, och då stod det att typ 4 000 ukrainska soldater stupat i kriget. Lät lågt, men det kan ha varit några veckor in i kriget.

Notera också att det står på Rybar-bilden att siffrorna kommer från insider-källor i Ukraina. Är det så att Ukraina har någon policy att inte gå ut med sina siffror offentligt?

Man behöver inte gå långt. Pentagon uppgav ju att ryssarna hade mer än 80% av sin styrka kvar. Also 70.000 ryssar som deltog från början, bara gör matte, vi landar på inte mer än 4000 tusen vadå. Det är also Pentagon som påstår det. Det ska man ta med en liten nypa salt. Så riktiga siffran för ryska förluster är ca 3500.

Sen så DNR/LNR förluster uppskattar jag till ca 3000 kanske 4000. Bara går på känslan där.
Citera
2022-04-29, 23:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
+

Jag skulle gissa på ca 25 000 stupade för Ukraina och kanske ca 3 000 för ryssarna efter att ha tagit del av uppgifter lite här och där.
Citera
2022-04-29, 23:32
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skulle gissa på ca 25 000 stupade för Ukraina och kanske ca 3 000 för ryssarna efter att ha tagit del av uppgifter lite här och där.

Jag skulle nog justera ukrainska förluster till 30.000 döda, bara senaste veckan ett par tusen minst.

Ang ryska förluster, jag utgår från Pentagon som skrev att ryssarna hade över 80% av sin styrka kvar, bara göra en enkel matte och så får man ungefär 3000 kanske 3500 max
Citera
2022-04-29, 23:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Finns det barn med i UAF?
Nä. Det finns ju civila dödssiffror också. Det vet jag att jag sett vid något tillfälle.

Nej men den tverskoy som du svarade och hans hittepåsiffror så räknar han väl med barn, han hatar ju allt som lever.
Citera
2022-04-29, 23:33
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
+

5000+döda och 10k skadade typ efter ryssen gjorde sin reträtt från Kiev. Men man sagt att man inte kommer gå ut med exakta siffror förs man har vunnit kriget. Vi vet även att 80% av alla skadade ukrainska soldater återgår till tjänst tack vare överlägsen medivac och utländska läkare. Ukraina har väl fortfarande ca 100K man i reserven som är utrustade och redo för strid. Man har inget manskaps problem och man utbildar soldater i en strid ström för tjänstgöring för de olika befattningarna.
Citera
2022-04-29, 23:34
Medlem
ncr04s avatar
https://twitter.com/AngryHamster_26/status/1520126248848179206

En hel del tweets om att något ska hända i Belgorod kl. 05.14. Troligen är det väl bara ukrainare som trollar ryssarna lite grann..
Citera
2022-04-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Två ryska tanks förstörda av suicide drone utanför Izium.
https://www.youtube.com/watch?v=xi2d996uXts

Borde väl vara switchblade-drönaren som nu börjat användas?
Viktigt vapen för att hålla uppe takten i slakten av de ryska tanks. Känns som att den öppna terrängen i sydöstra Ukraina kan bjuda på lite större utmaningar med manpads, så självmordsdrönaren kommer bli ett ruggigt effektivt komplement till Ukrainas arsenal.
Switchblade-drönaren kostar 6000 usd, typ 60 000 kr.
Tror man syftar på 300 modellen då.
Så 600 modellen ligger väl på 20-30 000 usd.
En rysk gammal tank T72 drygt 500 000 usd.

Väldigt bra valuta för pengarna, då är inte ens besättningen inräknad.

Rent spontant så känns det som att det är väldigt svårt att stoppa en swishblade 600 och något som vilken dataspelande man kan lära sig flyga och attackera med.

Vi är verkligen på väg in i tidsålder där AI, robotar och drönare kommer att dominera.
Citera
2022-04-29, 23:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det har kommit uttalanden då och då från presidenten och andra, jag tror det senaste jag hörde var 7000 döda militärer. Jag tror det var 1-2 veckor sedan. Civila är ju väldigt många mer, man tror 20 000 bara i Mariupol.
OK. Omöjligt att veta, förstås, men det känns ju som antalet döda ukrainska soldater bör ligga strax under 10 000 och antalet döda ryska något över. Det kan dock dröja år innan vi har svaret. Kriget bör vara historia sedan länge innan det kommer fram.

Tillägg: hårresande med höga civila dödssiffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in