2022-04-29, 19:15
Moderator
-Info-s avatar
Tvärtomspråket igen...

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Mycket bra att de förde kulturskatten i säkerhet.

Föra i säkerhet = stjäla

Citat:
Ryssland tänker inte bara på civila.

Tänka på civila = mörda och våldta dem

Citat:
de tänker även på historia, kultur osv.

Tänka på historia och kultur = beröva ett land på dess kultur och historia
Citera
2022-04-29, 19:15
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om jag inte tar helt fel så ses han väl som en "hardliner". Då lär det nog börja stupa fler ryssar..

Alternativt att demoraliserade linjeofficerare inte är så sugna på att tvingas till självmordsanfall dvs brinna upp i en rostig T-72 och helt enkelt ser till att Gerasimov omkommer i en "olycka". Långt ifrån första gången något sådant hänt.
Citera
2022-04-29, 19:16
Avslutad
Det här med att de i ryska statskontrollerade medier pratar om att utplåna Storbritannien med en Sarmat-missil, är det fortfarande inom ramen för ”avnazifieringen”?

Kanske våra trådtomtar vill kommentera när ni får tid över från tiden det tar att spinna Kremls senaste manövrar till något positivt.
Citera
2022-04-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Varför sköts det en missil mot ett lägenhetshus i Kiev igår ?
för att russarna är barbarer o svin,,,
Citera
2022-04-29, 19:18
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte sett en sådan diskussion och förstår inte varför den är relevant?

Varför skulle Ryssland börja masstillverka den typen av materiel, vad skulle man uppnå med det tänker du?

Det Ryssland tycks råda akut brist på är kloka analytiker som får yttra sig, känsla för hur verkligheten ser ut, ledning och utbildade, tränade samt motiverade, mätta, utvilade och friska soldater med god etisk och moralisk kompass.

Mängder med lastbilar, stridsvagnar, pansarvagnar och ammunition kan knappast göra skillnad om ovanstående brister.

Betvivlar dessutom att de kan få igång produktion i stor skala just nu. Oligarker och generaler kommer att behålla pengarna, det gäller att samla i ladorna inför kommande magra år.
Citera
2022-04-29, 19:18
Medlem
Tvonds avatar
Även ryska frivillig bataljonen förstärker nu Ukraina i öster efter fullgott förvärv i nordväst. Utvilade och fräscha efter några veckor på logement. Ytterligare en stor fördel Ukraina har att man kan rotera trupp frekvent.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/ueqm1o/freedom_of_russia_legion_heading_to_eastern/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-29, 19:24
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Ett ryskt Iluyshin MD76 passerar just nu strax utanför Gotland.
Ett plan från Royal airforce följer efter på behörigt avstånd.

Samtidigt lyfte just Ett svenskt militärplan från Ronneby.
Något är på gång.

Putin som söker asyl?
Citera
2022-04-29, 19:24
Medlem
Reimers avatar
Om det här är sant så är det ju fantastiskt, bilar med Z-symbol på sig eldas upp i bästa korankravallstil

Citat:
Meanwhile in #Moscow, cars with Z-symbols were set on fire.

https://twitter.com/AnonOpsSE/status/1519744958907006977
Citera
2022-04-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tycker personligen att drönaren är jäkligt fiffig, framställd av billiga standardkomponenter och ändå fullt funktionsduglig.

Den hade varit fiffig om det hade varit en fattig rebellstyrka i ett U-land som byggt den.
Nu framstår istället Ryssland som en fattig rebellstyrka...
Citera
2022-04-29, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min uppfattning är att ukrainarna har en stark offervilja i motsats till ryssarna som mest är odugliga och stora i käften.

Dessutom har Ukraina i stort sett hela omvärldens produktionskapacitet att luta sig mot medans Ryssland lär lida brist på det mesta vad det lider.

Ryssland kan knappast hålla igång kriget särskilt länge, men Ukraina kan, det är min bedömning just nu.

ryssland har kina i ryggen. Kina kallas i folkmun världens verkstad, de kan producera allt som Putin behöver
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
kan inte du bara dra dig ur denna tråd o hälla dig till lämplig internet sida i ryssland? ingen här anser du har något av värde att tillföra

Jag hoppas att det delas ut varningar löpande för det dåliga beteendet som genomsyrar den här tråden.

Baggebo och andra användare är givetvis i sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt. Även när den står i strid med majoritetsåsikten.

Eftersom jag själv har både normal kognitiv förmåga och fullgod psykisk hälsa ligger mina sympatier på den ukrainska sidan. Men det hindrar inte att jag tycker att det är mycket intressant att se på situationen från det ryska perspektivet. Något som Baggebo med flera hjälper till med. Jag inbillar mig att det är fler än jag som är nyfikna på dessa andra perspektiv. Annars har ett diskussionsforum som Flashback inget större skäl att existera.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag tror Gerasimov är livrädd, han vet vad som hänt med dussintals generaler och högre officerare som befann sig vid fronten dvs Ukrainsk signalspaning resulterade i ett antal artillerigranater ner i halsen på dem med känt resultat.

Måste kännas skönt för alla russofiler att Gröfaz Putin nu själv styr det övergripande scenariot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in