Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Korrekt analys. Så sent som i måndags rapporterades det att vissa ryska enheter drogs tillbaks från Kharkiv för att användas vid offensiven längre söderut, men genast så utnyttjar Ukraina detta och går till offensiven. Det är tom som så att ryssarna har försvagat sina styrkor så kraftigt öster om Charkiv att Belgorod skulle kunna vara hotat om ukrainska förband gick över gränsen.
Att Ukrainska förband kan passa på att gå över landsgränsen mot Ryssland för att tvinga fram omdisponeringar av ryska förband tror jag vi kan få se rätt snart. Idag så bombades tex en gränsövergång mot Bryansk Oblast. Att militära mål och oljedepåer rätt långt in i Ryssland bombas har också ökat kraftigt de senaste veckorna.
Ryssarna gapar fortfarande efter alldeles för mycket. De har fortfarande så lite trupp att varje offensiv gör att fronten försvagas nån annanstans och Ukraina är inte sena att utnyttja sånt. Ryssarna strider fortfarande på ett helt efterblivet sätt och om några veckor lär de inte ha mycket offensiv kraft kvar.
Enligt Pentagon så ska ryssarna ha 92 BTG,s i Ukraina för närvarande, jag tror att inte ens hälften är kompletta och stridsdugliga, de skickade 500 av de VDV,s som fanns kvar till Izum nu i veckan och på den nivån tror jag resten av förstärkningarna är.
Verkar vara på samma vis i Kherson-området, där tar Ukraina mark och materiel från ryssen konstant.