2022-04-29, 18:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Jag finner att planen på att Zelensky ska deala med Putin efter att angrepp på nationen är komplett idiotisk.
Borde man inte ha gjort denna deal innan?

Jag skulle inte säga att den var idiotisk, men den slog antagligen fel. I så fall missbedömde Putin ukrainas ledning, eller möjligen kvantiteten av support de hade. Har Väst nu gett material och garantier för 500-700 miljarder SEK kanske? Det hade inte Putin räknat med tror jag. Och det gjorde tydligen Zelensky mindre förhandlingsvillig.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nåja nu har ju Putin skickat självaste armé chefen Valeriy Gerasimov att leda trupperna på marken i izyum så nu är det bara att invänta bud om hans död

Det stämmer tydligen, väldigt intressant:

"Chief of the General Staff of the Russian Army Valery Gerasimov will personally lead the offensive of the Russian troops in the Izyum axis, reported the Ukrainian news website Defense Express."

Ännu ett solklart tecken på att det är politiker dvs Putin och sykofanterna i hans inre cirkel som detaljstyr det här gigantiska fiaskot och inte generalerna.

Att skicka en armechéf till ett frontavsnitt för att ta det operativa befälet skickar bara en enda signal, och det är att Kreml inte litar ett skit på linjebefälhavarna.

Kan väl iofs hända att Putin hoppas på att Gerasimov stupar, så slipper han besväret med att avrätta honom när hela skiten faller ihop.

Källa: https://www.uawire.org/top-russian-military-chief-arrives-in-ukraine-to-oversee-the-offensive
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mer och mer tyder på ett långt utnötningskrig. Möjligen kommer man i en situation där Ryssland får en flaskhals i mycket "high-tech" och komplex stridsmateriel.

Men möjligen kan de kompensera genom att producera desto mer av andra saker. Det är helt i rysk ww2-krigsanda. De vann ww2 på en kombination av offervilja och produktionskapacitet.

Dom vann den även i stor utsträckning genom hjälp från Amerika. Och dom främsta produkterna var lastbilar och köttkonserver. Tanks kunde dom bygga själva...
Men glöm inte bort vilka USA hjälper i den här konflikten
Citera
2022-04-29, 18:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mer och mer tyder på ett långt utnötningskrig. Möjligen kommer man i en situation där Ryssland får en flaskhals i mycket "high-tech" och komplex stridsmateriel.

Men möjligen kan de kompensera genom att producera desto mer av andra saker. Det är helt i rysk ww2-krigsanda. De vann ww2 på en kombination av offervilja och produktionskapacitet.

Min uppfattning är att ukrainarna har en stark offervilja i motsats till ryssarna som mest är odugliga och stora i käften.

Dessutom har Ukraina i stort sett hela omvärldens produktionskapacitet att luta sig mot medans Ryssland lär lida brist på det mesta vad det lider.

Ryssland kan knappast hålla igång kriget särskilt länge, men Ukraina kan, det är min bedömning just nu.
Citera
2022-04-29, 18:49
Medlem
Bombolenats avatar
Här ska ni få se psykfallen i rySSland. Den här mordsugna höken är så pervers att till och med de andra inbjudna TV-gästerna blir upprörda. Jag tror fan nästan det är dags för en preemptive strike snart. Det här är alltså rySSk statstelevision... Jävla amöbor.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/uefgpx/russian_tv_keeps_threatening_nuclear_strikes/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-29, 18:50
Medlem
baggebo1s avatar
Här ett exempel på en person som tvingades in i den ukrainska armén mot sin vilja:

https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/2625
Citera
2022-04-29, 18:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Något som jag inte sett diskuteras är Rysslands kapacitet att ställa om till "war economy" och producera sina mer simpla vapen.

Till exempel: Kan de producera TOS-1 och artillerikanoner i stor skala? Min förståelse av TOS-1 är att det egentligen inte är superavancerad teknologi.
Vad med enklare APVer?
Lastbilar? (modell enklare, kanske 80-90talsteknologi).
Ammunition?

Under WW2 var ju produktionen helt ofattbar. USA producerade svindlande 400,000 lastbilar till sovjetunionen. Idag är vår industriella produktion mångfalt kraftfullare än under ww2.

Vad tror ni om detta?
Jag tror absolut att de kan tillverka mycket WW2 vapen.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nåja nu har ju Putin skickat självaste armé chefen Valeriy Gerasimov att leda trupperna på marken i izyum så nu är det bara att invänta bud om hans död

Om jag inte tar helt fel så ses han väl som en "hardliner". Då lär det nog börja stupa fler ryssar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det finns massor av ukrainska fångar som vittnar om att de blev tvingade in i kriget.

Man har förmodligen någon form av landsplikt. Det har man även i Sverige och många andra länder. Det kommer med medborgarskapet.
Citera
2022-04-29, 18:52
Medlem
donald12s avatar
Putler snor konsten från museum.

“The occupiers ‘liberated’ Mariupol from its historical and cultural heritage. They stole and moved more than 2,000 unique exhibits from museums in Mariupol to Donetsk,” the Mariupol city council said in a statement posted on its Telegram channel on Thursday.
Citera
2022-04-29, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det stämmer tydligen, väldigt intressant:

"Chief of the General Staff of the Russian Army Valery Gerasimov will personally lead the offensive of the Russian troops in the Izyum axis, reported the Ukrainian news website Defense Express."

Ännu ett solklart tecken på att det är politiker dvs Putin och sykofanterna i hans inre cirkel som detaljstyr det här gigantiska fiaskot och inte generalerna.

Att skicka en armechéf till ett frontavsnitt för att ta det operativa befälet skickar bara en enda signal, och det är att Kreml inte litar ett skit på linjebefälhavarna.

Kan väl iofs hända att Putin hoppas på att Gerasimov stupar, så slipper han besväret med att avrätta honom när hela skiten faller ihop.

Källa: https://www.uawire.org/top-russian-military-chief-arrives-in-ukraine-to-oversee-the-offensive

I bästa Hitler-anda skall han naturligtvis lägga sig i kriget och detaljstyra allt från en bunker. Mikropenisen har sett vilken historisk figur AH är och han vill inte vara sämre så han håller sig till manualen stenhårt.
Citera
2022-04-29, 18:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan man arrestera Putin på G20 mötet och dra han till Haag?
Han är ännu inte åtalad, men den dagen han blir det, så riskerar han att arresteras, varje gång han åker utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in