2006-02-26, 18:17
Medlem
times avatar
I vilken Asterix-film så håller Asterix på att drunkna i en fängelsecell?

Gjorde en tråd om detta tidigare och ficket svaret Asterix vs. Ceaser och den tråden hade tydligen blivit låst. Men ingen av de klassiska Asterixfilmerna heter ens så antagligen var det någon som skojjare.

Någon som vet?

EDIT: De som jag hittat är dessa:

Asterix - Gallernas hjälte
Asterix 12 stordåd
Asterix i Amerika
Asterix och Bautastensmällen
Asterix och Kleopatra
Asterix och Obelix - Uppdrag Kleopatra
Asterix och britterna
Asterix och hans tappra galler
Citera
2006-02-26, 18:33
Medlem
von Schmerzs avatar
Om inte jag minns helt galet är inte den scenen med i :
12 Stordåd
Amerika
Bautastenssmällen
Kleopatra
Britterna

Alltså är det antingen Tappra Galler eller Gallernas Hjälte. Den ena av dem är från sjuttiotalet och den andra från åttio. Det är den senare av dem, vilken det nu är. Möjligen kan det vara Britterna, men jag är 99% på att det inte är den.
Citera
2006-02-26, 19:05
Medlem
Fillzs avatar
Jag hjälper dig igen då
http://akas.imdb.com/find?q=asterix;s=all
Det är alltså Asterix - Galliens Hjälte (1985)
Citera
2006-02-28, 09:59
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillz
Jag hjälper dig igen då
http://akas.imdb.com/find?q=asterix;s=all
Det är alltså Asterix - Galliens Hjälte (1985)

Mjo, men förra gången hjälpte du mig till fel film. Säker på att det är rätt denna gången? :P

Och varför skicka en länk där du söker efter Asterix på IMDB och sen säger "Det är alltså bla bla". Finns ju inget på den sidan som visar att den är filmen där han håller på att drunknar?
Citera
2006-02-28, 12:27
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av time
I vilken Asterix-film så håller Asterix på att drunkna i en fängelsecell?

Gjorde en tråd om detta tidigare och ficket svaret Asterix vs. Ceaser och den tråden hade tydligen blivit låst. Men ingen av de klassiska Asterixfilmerna heter ens så antagligen var det någon som skojjare.
Nu var det inte jag som låste den tråden men i fortsättningen ska du skicka PM och be om upplåsning om det visar sig att det var fel film.

/Spader
Citera
2006-03-01, 13:43
Medlem
Det är Asterix-gallernas hjälte.
Jag kommer ihåg den scenen mycket bra när obelix och idefix(hunden) springer runt och letar efter asterix när han håller på att dränkas av regn i en fängelsehåla.
Citera
2006-03-01, 16:55
Medlem
Azzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henken
Det är Asterix-gallernas hjälte.
Jag kommer ihåg den scenen mycket bra när obelix och idefix(hunden) springer runt och letar efter asterix när han håller på att dränkas av regn i en fängelsehåla.

Du minns nog lite fel tror jag. Idefix är också försvunnen, så Obelix letar både efter Asterix och Idefix!!
Citera
2006-03-02, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Du minns nog lite fel tror jag. Idefix är också försvunnen, så Obelix letar både efter Asterix och Idefix!!

Ja så är det! Minns den väl sen jag var liten. Obelix hittar Asterix och rycker ut gallerna från muren och Asterix hämtas kippande efter andan ut från cellen
Citera
2006-03-02, 12:56
Medlem
times avatar
Ah. Så var det!
Citera
2022-04-29, 15:17
Medlem
Svenska Netflix har Asterix-filmen Asterix 12 stordåd (1976) sen snart två år tillbaka, med den franska originaldialogen, fast tyvärr saknar titeln textning, vilket jag felanmält flera ggr men dom bryr sig inte om att åtgärda det. Det finns en engelsk text till filmen som ligger med i Netflix Belgiska utbud, där filmen i övrigt har identiskt längd, och alltså skulle funka ihop med svenska kopian. Att kolla animerade filmer med svenskdubb finns inte på kartan, sånt började jag rata redan i början av 80-talet, det ska vara original, vare sig det är franskt, brittisk, amerikanskt, japanskt eller kantonesiskt.

Men eftersom jag börjar lessna på att vänta på Netflix så kollade jag upp vad som finns att få fatt i, och det var mer än jag kände till, så jag ska börja plöja Asterix-filmerna, och förhoppningsvis återuppliva lite av den humor man älskade i seriealbumen som barn. Följande filmer finns:

Citat:
1967 - Deux Romains en Gaule (1967) Svartvit TV-film, hybrid live-action/animerat.
1967 - Asterix och hans tappra galler (Astérix le Gaulois) (tecknad film)
1968 - Asterix och Kleopatra (Astérix et Cléopâtre) (tecknad film)
1976 - Asterix 12 stordåd (Les douze travaux d'Astérix) (tecknad film)
1985 - Asterix – gallernas hjälte (Astérix et la surprise de César) (tecknad film)
1986 - Asterix och britterna (Astérix chez les Bretons) (tecknad film)
1989 - Asterix – bautastenssmällen (Astérix et le coup du menhir) (tecknad film)
1994 - Asterix i Amerika (Asterix conquers America) (tecknad film; producerad i Tyskland)
1999 - Asterix och Obelix möter Caesar (Astérix et Obélix contre César) (spelfilm)
2002 - Asterix & Obelix: Uppdrag Kleopatra (Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre) (spelfilm)
2006 - Asterix och vikingarna (Astérix et les Vikings) (tecknad film)
2007 - Asterix på olympiaden (Astérix aux jeux olympiques) (spelfilm)
2012 - Asterix & Obelix och britterna (Astérix et Obélix : Au service de sa majesté) (spelfilm)
2014 - Asterix - Gudarnas hemvist (Astérix - Le Domaine des dieux) (datoranimerad film)
2019 - Asterix: Den magiska drycken (Astérix : Le Secret du potion magique) (datoranimerad film)

Dom moderna spelfilmerna känns mindre intressanta, har sett någon med Gérard Depardieu, och var väl inte speciellt imponerad, men känner mig sugen på att se samtliga animerade, plus den första, som faktiskt finns upplagd på Youtube. Övriga finns på BluRay med fransk originaldialog, på dom tre äldsta animerade som jag letat fatt på än så länge och förberett har jag bara hittat engelsk textning, men det får duga. Vad jag minns har jag bara sett Asterix och britterna som vi hade inspelad på VHS förr i tiden, tror det var med engelsk dialog, kan varit inspelad från Sky Movies eller FilmNet.

Jag kan omöjligen vara den förste svensk som fått för sig att se alla Asterix & Obelix-filmer, borde finns någon därute som redan gjort detta?

Det var ivarjefall många roliga timmar man hade under barndomen då man satt på biblioteken och läste seriealbum med bl. a Tintin. Nuförtiden har tydligen klimatet på biblioteken förändrats lite vad jag läst, så det får duga att se filmerna i hemmet istället.
Citera
2022-04-29, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Svenska Netflix har Asterix-filmen Asterix 12 stordåd (1976) sen snart två år tillbaka, med den franska originaldialogen, fast tyvärr saknar titeln textning, vilket jag felanmält flera ggr men dom bryr sig inte om att åtgärda det. Det finns en engelsk text till filmen som ligger med i Netflix Belgiska utbud, där filmen i övrigt har identiskt längd, och alltså skulle funka ihop med svenska kopian. Att kolla animerade filmer med svenskdubb finns inte på kartan, sånt började jag rata redan i början av 80-talet, det ska vara original, vare sig det är franskt, brittisk, amerikanskt, japanskt eller kantonesiskt.

Men eftersom jag börjar lessna på att vänta på Netflix så kollade jag upp vad som finns att få fatt i, och det var mer än jag kände till, så jag ska börja plöja Asterix-filmerna, och förhoppningsvis återuppliva lite av den humor man älskade i seriealbumen som barn. Följande filmer finns:

Dom moderna spelfilmerna känns mindre intressanta, har sett någon med Gérard Depardieu, och var väl inte speciellt imponerad, men känner mig sugen på att se samtliga animerade, plus den första, som faktiskt finns upplagd på Youtube. Övriga finns på BluRay med fransk originaldialog, på dom tre äldsta animerade som jag letat fatt på än så länge och förberett har jag bara hittat engelsk textning, men det får duga. Vad jag minns har jag bara sett Asterix och britterna som vi hade inspelad på VHS förr i tiden, tror det var med engelsk dialog, kan varit inspelad från Sky Movies eller FilmNet.

Jag kan omöjligen vara den förste svensk som fått för sig att se alla Asterix & Obelix-filmer, borde finns någon därute som redan gjort detta?

Det var ivarjefall många roliga timmar man hade under barndomen då man satt på biblioteken och läste seriealbum med bl. a Tintin. Nuförtiden har tydligen klimatet på biblioteken förändrats lite vad jag läst, så det får duga att se filmerna i hemmet istället.

har också sett alla filmerna tror jag kanske missat någon av live action filmerna
Citera
2022-04-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
har också sett alla filmerna tror jag kanske missat någon av live action filmerna
Inkl. dom tre äldsta från 1967-68? Sen "också", jag har alltså inte sett alla, men ska påbörja det projektet nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in