Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det du skriver, belyser hur vårdslös den humanitet politikerna påstår sig att de har, när de bjuder in människor de inte kan hantera. Det vi ser är ett skuggsamhälle politikerna har skapat där vi i det feministiska konungariket, tvingas se att kvinnor och barn far mycket illa.
Detta fall är ett kvitto på cynismen bakom fasaden av godhet. Den försvunna mamman hade varit liv, med sina barn om hon och barnen hade utvisats direkt till Afghanistan, där hon hade haft sin släkt.
Politikerna som själva lever goda liv lider av fördomen att det måste vara bäst för folk att leva i Sverige, när de erbjuder människor skitliv. För en kvinna som är analfabet, är det bättre i kretsen av folk hon känner i hemlandet, där hon inte är avvikande. Kvinnor som den försvunna mamman är utan förutsättningar till att leva ett bra liv i väst.
Jag är alldeles för oinsatt i regelverken, men det är helt klart att vi inte klarat av att ta hand om vare sig flyktingar och invandrare så att det fungerar.
Jag hoppas att det här fallet kommer att sätta fingret på (media gräver) hur två kvinnor kan försvinna utan att någon verka sakna, anmäla eller på annat sätt agera.
Kvinnan som räddades ur gruvhålet uppges vara i tjugoårsåldern, vilket får mig att tro att hon inte kommit hit ensam.
Jag har inte hunnit läsa ikapp (kommer inte hinna heller), men fick hon inte beviljat uppehållstillstånd? Hur länge har hon och hennes anhöriga varit i Sverige?
En kontaktperson?
Eller förväntas man bara klara sig själv, hiita rätt i samhället?
Finns det inga kanaler ut i samhället som ska reagera på när någon saknas?
Vi har alla rätt att försvinna/hålla oss undan om vi är myndiga.
Men om vi går i skola, har jobb, lägenhet, räkningar osv kommer det så småningom vara någon som reagerar.
Ibland fallerar systemet helt, på ett obegripligt sätt. Läste nyligen om en äldre man som hittades död först när fatighetsägaren skulle renovera. Då hade han legat död i (åratal?) länge. Mycket konstigt då man väl måste batala räkningar av olika slag, deklarera osv. Men så vara det iaf. Han måste då ha varit mycket ensam.
Men här undrar man om det är mer av ett "systematiskt" fel, när det inte bara handlar om vuxna med deget ansvar, utan det är barn ivoverade.
Jag vill verkligen veta varför ingen undrade var kvinnan som hittades i gruvhålet var, iaf varför de inte har anmält hennes försvinnande?