2022-04-28, 20:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jo det stämmer. Men nu var det inga såna ytor som det var frågan om. Vi pratar sovrum eller vardagsrum. Inget kök, badrum tvättstuga mm.

Vet inte vad ni pratar om, men det jag länkade tar väl upp precis det?

Tillbyggnad vardags/sov-rum <20k/kvm
2022-04-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Låter rimligt
2022-04-28, 21:57
Avslutad
Citat:
Ja, det går ju att googla och få lite uppgifter:

Ett generellt nyckeltal är en kostnad om 20 000 – 30 000 kronor per kvadratmeter, men det beror på hur ytan ska inredas. Ska du till exempel bygga ett badrum kommer kvadratmeterpriset att vara högre. Om du däremot bygger ut ett vardagsrum kommer kvadratmeterpriset att vara lägre än nyckeltalet.

https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/tillbyggnad/

Som sagt. Runt 30k per kvm gällde INNAN den enorma inflationen på byggvaror. Det är 40k som gäller nu.

Sen pratar jag Stockholspriser. Tar jag in en elektriker här kostar det 40-50% mer än i Mora
2022-04-29, 05:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
En återgång till 7% för de banker som lyxat till det med 6% under pandemin antar jag. Väck mig när någon höjer till 8%…

Inte helt omöjligt men osannolikt. Det kan faktiskt leda till lägre inflation/räntor på sikt än om de hade väntat till juni och behövt chockhöja.

Nej. 1,75-2% mot slutet av 2025.
1,8 % första halvåret 2025, dock börjar man nu banta ned obligationsinnehaven och på så vi minskar man penningmängden. Det i sig kommer att sätta press uppåt på marknadsräntorna.

Problemet med RB’s prognoser är att de var totalt fel ute så sent som för några månader sedan. Vi ser stigande priser inom alla områden och vi har i vissa länder i EU inflation på över 10 %. Risken är att man missar igen och börjar höja för långsamt.
2022-04-29, 08:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
No shit? Men Hjulsbro ligger inte 3 mil från stadskärnan precis. Helt jubelidiotisk jämförelse.
Det kan ju ha att göra med att Stockholm är väsentligen större. Och då åker periferin iväg längre från centrum. Fick du ingen undervisning i geometri i skolan.
2022-04-29, 08:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Öh, nej. Du har bara i vanlig ordning dragit en diskussion vidare, sen tror du att du vinner den för du har glömt allt som skrivits.

Jag har givet ett utmärkt exempel med bostadsutvecklare.
Ok, men hur får bostadsutvecklare vinst genom att inte leverera något?

Och hur får bostadsproducenter behålla marginalerna om market share minskar?
Senast redigerad av liksom-fb 2022-04-29 kl. 08:41.
2022-04-29, 08:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det må vara hänt att det finns såna offerter men då är man okunnig köpare och blir lurad.
Kan det inte vara du som är okunnig om vad det kostar?
2022-04-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
T-centralen finns bara i Stockholm vad jag känner till. Så visst gäller det Stockholm.

Och där gäller det nästan perfekt. För varje T-banestation på en given linje faller priset för varje station man kommer bort från T-centralen. Helt monotont.
Fanns bara 1-2 undantag. Varav ett vara när T-banan gjorde en sväng så att en senare station låg närmare centrum. Då blev det omkastade priser.

Sedan är det väl så att olika kommunalskatt kan påverka priser. En lågskattekommun som Täby kan nog ha lite högre priser än en högskattekommun som Huddinge.

Mäter man i olika riktningar på det sättet kanske inte kvm-priset är helt korrekt fallande för ett givet antal meter. Men lite grovt är det så.
Dvs kvm/priset i Bro, Åkersberga, Rönninge kanske inte är helt lika. Men kanske inte någon nämnvärd skillnad heller.
Just Kista har jag kollat tidigare och jämfört mot andra riktningar, och till min förvåning sett att de är i paritet med varandra i motsatta riktningar. Hade nog väntat mig en Kista-rabatt.

Fast du säger ju emot precis vad OP försöker förklara för dig, att Täby C ligger längre från TC men ändå har högre priser än andra stationer i Stockholm som ligger närmare.
2022-04-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan det inte vara du som är okunnig om vad det kostar?
Nej, det är du som är okunnig.
Du hävdar ju att det är lätt att gå från elvärme till vattenburen golvvärme kopplat till frånluftsvärmepump.
Hahaha
2022-04-29, 08:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Normalt sett stäcker sig priserna över ett spann från 23,000 kronor till 45,000 kronor per kvadratmeter.

https://www.hussmart.se/pris/bygga-ut-hus

Högre ändan lär då vara i Stockholm och om det inte är det mest primitiva.
Inget problem att komma upp i 40k/kvm.

Citat:
Nej, det är du som är okunnig.
Du hävdar ju att det är lätt att gå från elvärme till vattenburen golvvärme kopplat till frånluftsvärmepump.
Hahaha
Kan ju bero på brister i kunskaper och tankeförmåga från din sida. Du producerar ju bara fantasier också.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-04-29 kl. 08:59.
2022-04-29, 09:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast du säger ju emot precis vad OP försöker förklara för dig, att Täby C ligger längre från TC men ändå har högre priser än andra stationer i Stockholm som ligger närmare.
Jag lutar mig mot den beräkning av kvm-priser för lägenheter som gjordes och presenterades.
Jag har inga skäl att anta att den var felaktigt gjord. Den användes inte heller som något argument. Utan visade bara hur det var.
2022-04-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Vi har alla gett bort vår sparränta gratis till bankerna de sista fem åren och det har tvingat många till börsen och skapat en bubbla där. Men de pengarna tror jag är en mycket liten del av det som lånas ut för 0.7% ränta. Hur som helst kommer du snart att ha 2% i ränta på ditt sparkonto, Swedbank har redan det om du binder i 3 år.

När det är låg ränta i banken söker sig investerare till börsen. När de inte helt vill förlita sig på börsen hittar de andra investeringar. Det som skett är att bostadsmarknaden blivit en marknad för investerare, och det hamstras hus och lägenheter av privatpersoner. Den låga räntan har underlättat bostadsköp för samtliga aktörer och ökat på priserna. I det befintliga bostadsbestånden finns det folk som köper för att de ser bostäder som en trygg investering, som ger högre avkastning, hyresintäkter m.m. Det börjar bli problematiskt överallt, då vanligt folk, i serviceyrken, sjukvårdspersonal och poliser, inte kan bosätta sig i områden där jobben finns och på platser där behovet för deras tjänster är som störst.

I England och USA är problemet så omfattande att stora bostadsområden står tomma, och runt kusterna är det folk som kommer på semestrar och man märker redan att den befolkningen som bodde där förut inte kan bo kvar. Det som förr var bostadsområden ligger öde större delar av året, om bostäderna inte hyrs ut. Stora städer kan inte få arbetskraft till de vanliga jobb som håller i gång ett normalt liv med service för invånarna.

På bostadsmarknaden kommer vi ser att det är olika parallella marknader, som påverkas, mer eller mindre, av olika faktorer, där det är bubblor på en del sorts objekt, medan för andra objekt är det inte så. Det som sker är en utveckling där många bostäder ägs av få ägare, som tar ut hyror och får bra avkastning. Det är problem som inte kan byggas bort. Det handlar om skatter och lagstiftning på de bostäder som bebos permanent, om extra bostäder och de bostäder som är rena investeringar. Ett mycket känsligt politiskt problem i alla länder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in