2022-04-29, 02:20
Medlem
BluePrinces avatar
Hög chef på Gazprombank hoppar av för att strida för Ukraina

"En hög chef vid ryska Gazprombank, 50-årige Igor Volobuev, har hoppat av från Ryssland till Ukraina. Volobuev säger i en intervju med nyhetsbyrån Reuters, som genomfördes i Kiev, att han valde att lämna Ryssland eftersom han har rötter i Ukraina och att han tror att Vladimir Putin är på väg att leda Ryssland ”mot en katastrof”.

– Jag tog mig hit för att försvara mitt moderland eftersom kriget inleddes på platser som min hemstad Okhtyrka – det var en av de första städerna som utsattes för ett bombangrepp, säger han till Reuters.

Volobuev var tidigare vicepresident för banken och säger till ryskspråkiga The Insider att han inte är rädd utan kommer att ansluta sig till de ukrainska trupperna.
"

Källa: DN

"Russia has no future. I think this country (Russia) will break up. Putin has already brought Russia to a catastrophe," he said.

https://www.reuters.com/world/im-not-afraid-says-ex-gazprombank-executive-who-defected-ukraine-2022-04-28/

Det mullrar nog mer borta i öster än vad vi hör över järnridån...
Citera
2022-04-29, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Att ryssen kommer stoppas är en sak som är säker. Hoppas att Ukraina även lyckas tvinga Z-idioterna till reträtt igen. Frågan är vad bunkerpsykopaten gör då.

Är det någon som är psykopat är det nog du om man kollar på posthistoriken. Inte ett enda rätt har du i dina inlägg och sådana som dig sprider skiten vidare och har er.

Är det inte Ukraina du borde hata på eftersom det är de som skjutit ihjäl många civila i Mariupol? Eller blundar du för det faktumet och kallar alla för rysstroll istället? Även om det är svårt att få in i din lilla hjärna så är folket som bor i Mariupol glada över att det är ryskkontrollerat nu, se lite intervjuer med dem så kanske du lär dig något om vad som pågår.
Attacken i Kramatorsk var också från Ukraina. Ganska korkat av ukrainarna att skjuta av en Tochka U där man kunnat se att den kom från deras håll. Samt att man kunnat identifiera serienumret som ukrainskt. Hur många civila hade de dödat den gången jag minns inte, runt 30 personer?
Senast redigerad av Liljor 2022-04-29 kl. 02:32.
Citera
2022-04-29, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Hög chef på Gazprombank hoppar av för att strida för Ukraina

"En hög chef vid ryska Gazprombank, 50-årige Igor Volobuev, har hoppat av från Ryssland till Ukraina. Volobuev säger i en intervju med nyhetsbyrån Reuters, som genomfördes i Kiev, att han valde att lämna Ryssland eftersom han har rötter i Ukraina och att han tror att Vladimir Putin är på väg att leda Ryssland ”mot en katastrof”.

– Jag tog mig hit för att försvara mitt moderland eftersom kriget inleddes på platser som min hemstad Okhtyrka – det var en av de första städerna som utsattes för ett bombangrepp, säger han till Reuters.

Volobuev var tidigare vicepresident för banken och säger till ryskspråkiga The Insider att han inte är rädd utan kommer att ansluta sig till de ukrainska trupperna.
"

Källa: DN

"Russia has no future. I think this country (Russia) will break up. Putin has already brought Russia to a catastrophe," he said.

https://www.reuters.com/world/im-not-afraid-says-ex-gazprombank-executive-who-defected-ukraine-2022-04-28/

Det mullrar nog mer borta i öster än vad vi hör över järnridån...

Trodde faktiskt USA var närmare ett inbördeskrig om du hade frågat mig för något år sedan men frågan är om det inte kan spåra ur snabbare i Ryssland. Det är väl lite därför Putin måste visa styrka på hemmaplan. Alla auktoritära ledare lider av samma problem när det kommer till sina egna.
Citera
2022-04-29, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Siffrorna kommer från FN (UN Human Rights / OHCHR). Och så här fördelar sig de dödade civila per år sedan år 2014 då konflikten startade i Ukraina:

Ukraine - Conflict-Related Civilian Deaths
2021 : 25
2020 : 26
2019 : 27
2018 : 55
2017 : 117
2016 : 112
2015 : 954
2014 : 2084

https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/32ndReportUkraine-en.pdf

Det sk "folkmordet" som Putin och vissa ryssar ljuger om. Ja, det lyser helt med sin frånvaro.

År 2014 och 2015 dog det en del civila. Men därefter var antal dödade civila per år ganska få. Så att inleda en invasion med hänvisning till "ett pågående folkmord" är ett renodlat ryskt trick.

Det är 14 000 döda totalt sedan 2014. Där ingår de civila du räknar upp här, som du i början lögnaktigt, menade endast var 8x25=200.

Övriga är dels sk separatister bland vilka du finner vanliga unga män som inte haft något annat alternativ än självförsvar, och dels paramilitära högerextrema ukrainska styrkor vars mål har varit att avryssifiera Donbass genom att göra livet olidligt för de civila.
Citera
2022-04-29, 05:23
Medlem
BluePrinces avatar
Här har ni bra kartor och diagram över krigets utveckling:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/
Citera
2022-04-29, 05:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inte för att vara elak men jag tycker dina analyser är överanalyserade och pseudointellektuella. Vi måste stå upp mot ondskan annars blir den värre om vi låter den växa. Det är den slutsatsen en majoritet av världens länder dragit oavsett olika "orsaker" hit och dit. Det är slutsatsen ur både ett moraliskt och pragmatiskt perspektiv.

En ryss kommer ju med exakt samma floskel. Hans etik representeras bara inte av så många länder.
Citera
2022-04-29, 05:47
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En ryss kommer ju med exakt samma floskel. Hans etik representeras bara inte av så många länder.

Fel, många många Ryssar håller med den fria världen, en minoritet har hela sin inkomst låst till Vladolf Putlers korrupta diktatur och håller med om hans sinnessjuka paranoia.

Tyvärr förtrycker Putler sitt folk precis som hans idol Hitler, så få vågar säga nåt.

Men få blir fler och varje dag sker numera attacker även inne i Ryssland.

Putler är på väg i kras.
Citera
2022-04-29, 06:02
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Men det handlar om både USA och Ryssland. Även om Ryssland bär huvudansvaret så hade kriget inte skett utan USA.

Utan USA hade Putler invaderat ännu fler länder... Bra nu att USA kommer bidra med ännu mer vapen o pengar till kampen mot rySSland invasion
Citera
2022-04-29, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
ukraina ska lägga ner allt motstånd,enligt tidningarna pågår en slakt av ukrainska bondesoldater, så här står det i tidningen Underground hospital collapsed as result of airstrikes at Azovstal plant in Mariupol, there are casualties
Har de hunnit bygga ett helt sjukhus nere i källargångarna där inne under stålverket också? Trots att de inte haft tillgång till vare sig ström eller rent vatten på veckor? Det var som fan...

Allvarligt talat, det är förstås synd om de civila som kan befinna sig nere under stålverket, men i princip handlar det om mänskliga sköldar som Azovbataljonen har dragit med sig dit in i avsikt att de ska dö tillsammans.
Citera
2022-04-29, 06:18
Avslutad
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ordyxl/oever-paa-parade-foer-seiersdagen

Paraden blir av! I länken pågår träning. Jag uppskattar det till ca 500 fordon i toppskick som sedan kan sättas in i Ukraina.

Vissa sa att Ryssland har slut på fordon, nä så ser det inte ut

Edit: den kraftfulla T-14 är förstås med, se bilder!!
Senast redigerad av Kalle81 2022-04-29 kl. 06:23.
Citera
2022-04-29, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ordyxl/oever-paa-parade-foer-seiersdagen

Paraden blir av! I länken pågår träning. Jag uppskattar det till ca 500 fordon i toppskick som sedan kan sättas in i Ukraina.

Vissa sa att Ryssland har slut på fordon, nä så ser det inte ut

Edit: den kraftfulla T-14 är förstås med, se bilder!!

De har skramlat i hela ruzzland för att hitta dessa överblivna nymålade vagnar
Citera
2022-04-29, 06:40
Avslutad
https://mobile.twitter.com/mdmitri91/status/1519629074049732608?s=20&t=Gqp0BgXQqoXAeQcfGghxcA

Igor strelkov ger sin syn på situationen och svårigheterna för Rysslands anfallskrig

Trots att han låg bakom mycket av invasionen 2014 blir han nu mer och mer populär, både i öst och väst.

Han rapporterar korrekt, och kritiserar bägge sidor där det behövs. Att han själv är ryss ger trovärdighet åt varje ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in