2022-04-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det är förstås sant.
Det är otroligt att man bryr sig så lite om sin egen befolkning och soldater. Det är nog en av de många anledningarna till bristande moral och pliktkänsla bland ryska soldater.
Det har egentligen alltid handlat om kvantitet istället för kvalitet.
Västvärlden har ju ett helt annat tänk
Det er sant, og vi ser det godt i følgende uttalelse som er ganske så drøy.

Sjefredaktør Margarita Simonyan i den russiske TV-kanalen RT beroliget nylig det russiske folk om en mulig atomkrig. – Vi skal jo alle dø en dag, sier hun.

– Personlig tror jeg det mest realistiske er at vi ender med tredje verdenskrig, basert på min erfaring med vår leder Vladimir Putin og hvordan ting fungerer her. Det er ingen sjans, absolutt ingen, for at de gir opp. Jeg tror det vil ende med et atomangrep, dette til min forferdelse – men på den annen side: Vi skal jo alle dø en dag.
Citera
2022-04-28, 21:47
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är väl därför som ingen annan än Ryssland ser behovet med ett separat artilleri som skjuter FAE raketer heller.

Ja konceptet med TOS är lite väl mycket Tyskland anno 1942, kombinerat med tekniknivå a la USA anno 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur gamla är Rysslands chassin om det är ett problem med gamla chassin?
Det verkar faktiskt vara större problem med modernare ryska chassin som T 80 chassit .
Dina länkar håller "russians with attitude" klass.

T-72 har en rysk underhållsbas, som därtill i de flesta fall har gått igenom REMO (T-72B3 och T-72B3M). T-80 hade till stora delar en ukrainsk underhållsbas och har inte fått samma REMO och inte heller underhåll efter 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Tror helt ärligt att Gepard hade kunnat gjort livet rätt surt för lågflygande helikoptrar, eller för lättbepansrade fordon för den delen.
Nu verkar det ju ändå inte bli av, eftersom Schweiz har blockerat möjligheten att skänka tillhörande ammunition till Geparden, då den tillverkats i Schweiz som det verkar. Synd, det hade varit mäktigt att se den in action.

Ammunition till 35x228mm tillverkas i åtminstone USA, Norge, Polen och Bulgarien. Gissningsvis även i Japan och Sydafrika. Så det är knappast ett oöverstigligt problem. Däremot så kommer det att skada Schweizisk försvarsindustri hårt, då många länder kommer att dra sig för att köpa från Schweiz i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte felkonstruerade utan de, alltså ryssarna, ser inte personalen som sin viktigaste resurs. Kort sagt så bryr man sig inte om egna förluster sålänge man har reserver att ta till.

Och eftersom manskapet inte har ett egenvärde, så spelar det ingen roll om de överlever eller inte, om vagnen ändå är utslagen.

Anledningen till att man valde automatladdare, var för övrigt eftersom man insåg att när man hade en besättning som var döende av strålning (eftersom man skulle anfalla genom områden som man hade förbekämpat med kärnvapen) så var det laddaren som inte skulle kunna lösa sina uppgifter först.
Citera
2022-04-28, 21:51
Avstängd
Har det varit så stor flopp de sista 14 dagarna - inga ryssar har ju (officiellt) dött bara ukrainare
genom bomber/missiler o diverse kapitalförstöringar.

Sen kan man fundera över om ryssarna verkligen vill ha ett atomkrig istället för att tjäna pengar
på gas, olja, stål, legeringar o skog o dito mer förädlade produkter deriverade från nämnda varor.
PS - kol inte att förglömma
Citera
2022-04-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag kan inte för min inre syn se någon i regeringen med en AK i händerna beredd att försvara varken sig, Riksdagshuset eller Sverige. Det känns så otroligt verklighetsfrämmande att de skulle uppvisa den tågan. Finns det ens någon riksdagsledamot som verkar ha någon form av förmåga att genomföra en motstöt om så krävs?

Två uttryck jag tänker på OM en regeringsmedlem var i den situationen.

1. Du hade inte överlevt en stökig lördag på Stureplan.

2. You could not fight your way out of an wet paperbag.

Att beväpna någon av V:s ledamöter vore nästintill tjänstefel. Hade jag varit i byggnaden hade jag hellre blivit skjuten av nån ryss än skjuten i ryggen av Esbati eller Riazat eller någon annan överlöpare i V.
Johan Forsell i moderaterna är utbildad på k4 Arvidsjaur vid jägarbataljonen så han skulle nog fixa det 😀.
Men egentligen är det väl inte någon nyhet att ryssarna försökte ta presidenten första dagen
Citera
2022-04-28, 21:55
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er sant, og vi ser det godt i følgende uttalelse som er ganske så drøy.

Sjefredaktør Margarita Simonyan i den russiske TV-kanalen RT beroliget nylig det russiske folk om en mulig atomkrig. – Vi skal jo alle dø en dag, sier hun.

– Personlig tror jeg det mest realistiske er at vi ender med tredje verdenskrig, basert på min erfaring med vår leder Vladimir Putin og hvordan ting fungerer her. Det er ingen sjans, absolutt ingen, for at de gir opp. Jeg tror det vil ende med et atomangrep, dette til min forferdelse – men på den annen side: Vi skal jo alle dø en dag.

Ja, är själv bekymrad. Det enda jag vill se innan döden är Putins huvud på en pinne och Ryssland i ruiner. Vi vet vad han är kapabel till men de finns en chans till och det är att någon avsätter honom genom en kula! Det måste finnas folk i Ryssland som vill se honom död.
Men skulle han dra av en atombomb hoppas jag NATO pulvriserar Moskva.
Citera
2022-04-28, 21:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har det varit så stor flopp de sista 14 dagarna - inga ryssar har ju (officiellt) dött bara ukrainare
genom bomber/missiler o diverse kapitalförstöringar.

Sen kan man fundera över om ryssarna verkligen vill ha ett atomkrig istället för att tjäna pengar
på gas, olja, stål, legeringar o skog o dito mer förädlade produkter deriverade från nämnda varor.
PS - kol inte att förglömma

Kriget böljar fram och åter, ryssarna tar en by, håller den en dag och sedan återtas den av Ukraina. Det handlar om ett intensivt utnötningskrig som Ukraina, med fler soldater och med större resurser, har alla möjligheter att vinna. Ryssarna försvagas medan ukrainarnas styrka växer.
Citera
2022-04-28, 22:13
Avstängd
Citat:
Kriget böljar fram och åter, ryssarna tar en by, håller den en dag och sedan återtas den av Ukraina. Det handlar om ett intensivt utnötningskrig som Ukraina, med fler soldater och med större resurser, har alla möjligheter att vinna. Ryssarna försvagas medan ukrainarnas styrka växer.

Jag vill ju f f a se ryska stormningar där ukrainarna ligger på lur barrikaderade o mejar ner ryssar en
masse med kulspruteeld o så att många ryssar blir så jävla rädda att de både pissar o skiter på sig
o springer som skrämda harar o antiloper - o f f a nego/muslim-soldaterna blir såll.
Citera
2022-04-28, 22:53
Medlem
MarkoMirketiks avatar
I dag visas en Bayraktar upp av rySSen. Den har dock samma märken som den som trillade ned den 2 april https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1519746926111080448
Citera
2022-04-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
I dag visas en Bayraktar upp av rySSen. Den har dock samma märken som den som trillade ned den 2 april https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1519746926111080448

Detta är faktiskt hysteriskt roligt! (Om det bara inte hade varit för den tragiska bakgrunden och det mänskliga lidandet för folket i Ukraina)
Citera
2022-04-28, 23:40
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Tror helt ärligt att Gepard hade kunnat gjort livet rätt surt för lågflygande helikoptrar, eller för lättbepansrade fordon för den delen.
Nu verkar det ju ändå inte bli av, eftersom Schweiz har blockerat möjligheten att skänka tillhörande ammunition till Geparden, då den tillverkats i Schweiz som det verkar. Synd, det hade varit mäktigt att se den in action.
Brasilien ska tydligen leverera 300.000 skott till Ukraina.
Brassarna använder själv Gepard.
https://newsrnd.com/news/2022-04-27-%22gepard%22-tank-breakdown--germany-has-no-ammunition---now-brazil-wants-to-help.Skg0hPx wHq.html
Citera
2022-04-29, 00:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Brasilien ska tydligen leverera 300.000 skott till Ukraina.
Brassarna använder själv Gepard.
https://newsrnd.com/news/2022-04-27-%22gepard%22-tank-breakdown--germany-has-no-ammunition---now-brazil-wants-to-help.Skg0hPx wHq.html

Ryssland borde nu börja förstå vad det är de gett sig in på. Hela världen är emot dem ju.

Jag kan inte annat än tycka synd om det ryska folket.

Ryssland har inte en chans att vinna detta ju, liten chans på slagfältet kanske men sedan då?
Citera
2022-04-29, 01:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ryssland borde nu börja förstå vad det är de gett sig in på. Hela världen är emot dem ju.
Jag kan inte annat än tycka synd om det ryska folket.
Ryssland har inte en chans att vinna detta ju, liten chans på slagfältet kanske men sedan då?

Ja om man ser ren produktionskapacitet av vapen och allt som behövs för ett krig har väl väst och dess allierade flera hundra gånger så stor kapacitet. På sätt och vis gör Ryssland rätt som pressar på med misslyckade och förlustbringande anfall. För tiden är inte på deras sida. Kan de inte avgöra snart så är de förlorade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in