2022-04-28, 14:33
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Intressant reportage i Times där reporter följt Ukrainas president under en period och innehåller tidigare okända uppgifter om första dagarnas strider. Enligt artikeln landsatte Ryssland specialförband inne i Kiev under första natten som försökte tillfångata/döda Ukrainas president. Presidentpalatset ska ha utsatts för två stormningsförsök och striden varit så desperat att vid ett tillfälle fick presidenten och hans stab! Vapen för att kunna försvara sig. Tänk er stämningen på Regeringskansliet om man började dela ut karbiner till ministrarna 😂

Man undrar ju hur utvecklingen blivit om detta lyckats i kombination av luftlandsättningen på Hostomel.
Citera
2022-04-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Nu verkar det ju ändå inte bli av, eftersom Schweiz har blockerat möjligheten att skänka tillhörande ammunition till Geparden, då den tillverkats i Schweiz som det verkar. Synd, det hade varit mäktigt att se den in action.

Källa här?

Det är i alla fall inte så. Visserligen är själva kanonen en schweizisk konstruktion, men ammunition till kanonen tillverkas av många företag i flera länder.
Citera
2022-04-28, 18:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Källa här?

Det är i alla fall inte så. Visserligen är själva kanonen en schweizisk konstruktion, men ammunition till kanonen tillverkas av många företag i flera länder.

Det är samma ammunition som till Bushmaster 35 mm.

Men själva kanonen kan nog blockeras.
Citera
2022-04-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är samma ammunition som till Bushmaster 35 mm.

Men själva kanonen kan nog blockeras.

Nej, nu måste ni ge er. Fysiskt blockera en kanon? Som befinner sig i vagnar i ett annat land? Put a magic spell on it?!

Saksupplysning: Kanonen i Gepard utvecklades en gång i tiden av schweiziska Oerlikon. Som idag är köpt upp och ingår i (trumvirvel) tyska Rheinmetall.
Citera
2022-04-28, 18:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Nej, nu måste ni ge er. Fysiskt blockera en kanon? Som befinner sig i vagnar i ett annat land? Put a magic spell on it?!

Saksupplysning: Kanonen i Gepard utvecklades en gång i tiden av schweiziska Oerlikon. Som idag är köpt upp och ingår i (trumvirvel) tyska Rheinmetall.

Juridiskt blockera vidareexport. Tror dock inte att det kommer att ske.
Citera
2022-04-28, 19:08
Medlem
UK verkar skicka Brimstone

https://www.thetimes.co.uk/article/britains-anti-ship-missiles-will-arrive-in-ukraine-within-weeks-6lhmwzgpr
Citera
2022-04-28, 19:12
Medlem
HRTs avatar
Expert säger Ryska stridsvagnarna är felkonstruerade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO2gjM/rysslands-stridsfordon-feldesignade-rullande-likkistor
Citera
2022-04-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Intressant reportage i Times där reporter följt Ukrainas president under en period och innehåller tidigare okända uppgifter om första dagarnas strider. Enligt artikeln landsatte Ryssland specialförband inne i Kiev under första natten som försökte tillfångata/döda Ukrainas president. Presidentpalatset ska ha utsatts för två stormningsförsök och striden varit så desperat att vid ett tillfälle fick presidenten och hans stab! Vapen för att kunna försvara sig. Tänk er stämningen på Regeringskansliet om man började dela ut karbiner till ministrarna 😂

Man undrar ju hur utvecklingen blivit om detta lyckats i kombination av luftlandsättningen på Hostomel.

Jag kan inte för min inre syn se någon i regeringen med en AK i händerna beredd att försvara varken sig, Riksdagshuset eller Sverige. Det känns så otroligt verklighetsfrämmande att de skulle uppvisa den tågan. Finns det ens någon riksdagsledamot som verkar ha någon form av förmåga att genomföra en motstöt om så krävs?

Två uttryck jag tänker på OM en regeringsmedlem var i den situationen.

1. Du hade inte överlevt en stökig lördag på Stureplan.

2. You could not fight your way out of an wet paperbag.

Att beväpna någon av V:s ledamöter vore nästintill tjänstefel. Hade jag varit i byggnaden hade jag hellre blivit skjuten av nån ryss än skjuten i ryggen av Esbati eller Riazat eller någon annan överlöpare i V.
Citera
2022-04-28, 19:36
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag kan inte för min inre syn se någon i regeringen med en AK i händerna beredd att försvara varken sig, Riksdagshuset eller Sverige. Det känns så otroligt verklighetsfrämmande att de skulle uppvisa den tågan. Finns det ens någon riksdagsledamot som verkar ha någon form av förmåga att genomföra en motstöt om så krävs?

Två uttryck jag tänker på OM en regeringsmedlem var i den situationen.

1. Du hade inte överlevt en stökig lördag på Stureplan.

2. You could not fight your way out of an wet paperbag.

Att beväpna någon av V:s ledamöter vore nästintill tjänstefel. Hade jag varit i byggnaden hade jag hellre blivit skjuten av nån ryss än skjuten i ryggen av Esbati eller Riazat eller någon annan överlöpare i V.

Nej jag ser inte att våran regering hade hanterat den situationen lika bra. Var väl iofs få som trodde Zeleinsky skulle kliva fram som en sådan naturlig ledare heller?
Citera
2022-04-28, 20:59
Moderator
vfs avatar
Igen då, tråden handlar om

Rysslands militära flopp i Ukraina

Inget annat, OT raderat/Mod

Citera
2022-04-28, 21:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Expert säger Ryska stridsvagnarna är felkonstruerade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO2gjM/rysslands-stridsfordon-feldesignade-rullande-likkistor

Inte felkonstruerade utan de, alltså ryssarna, ser inte personalen som sin viktigaste resurs. Kort sagt så bryr man sig inte om egna förluster sålänge man har reserver att ta till.
Citera
2022-04-28, 21:26
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte felkonstruerade utan de, alltså ryssarna, ser inte personalen som sin viktigaste resurs. Kort sagt så bryr man sig inte om egna förluster sålänge man har reserver att ta till.

Det är förstås sant.
Det är otroligt att man bryr sig så lite om sin egen befolkning och soldater. Det är nog en av de många anledningarna till bristande moral och pliktkänsla bland ryska soldater.
Det har egentligen alltid handlat om kvantitet istället för kvalitet.
Västvärlden har ju ett helt annat tänk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in