2022-04-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Till och med Kissinger och Brzezinski, dvs personer som är kända för att förespråka en hård amerikansk utrikespolitik, gick ut och menade för några år sedan att Ukraina inte kan gå med i Nato.
Det är redan klarlagt att Ukraina aldrig varit aktuella för NATO medlemskap de senaste 10 åren.
Citera
2022-04-28, 23:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
25 x 8 år ger oss inte 14 000. Kolla upp dina siffror igen rysshatare.

Siffrorna kommer från FN (UN Human Rights / OHCHR). Och så här fördelar sig de dödade civila per år sedan år 2014 då konflikten startade i Ukraina:

Ukraine - Conflict-Related Civilian Deaths
2021 : 25
2020 : 26
2019 : 27
2018 : 55
2017 : 117
2016 : 112
2015 : 954
2014 : 2084

https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/32ndReportUkraine-en.pdf

Det sk "folkmordet" som Putin och vissa ryssar ljuger om. Ja, det lyser helt med sin frånvaro.

År 2014 och 2015 dog det en del civila. Men därefter var antal dödade civila per år ganska få. Så att inleda en invasion med hänvisning till "ett pågående folkmord" är ett renodlat ryskt trick.
Citera
Medlem
Nattens pro-Rysk, Ryska lägesrapport: http://thesaker.is/sitrep-operation-z-16/

Sammanfattning: Stora Ukrainska förluster i termer av döda och tillfångatagna trots att offensiven knappt börjat (ca. 0.5k styrkta med videos eller bilder, antagligen är detta mindre än 20% av de totala förlusterna.
Lägesrapporten innehåller spekulationer.

4. Färdigflashbackat!
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det han försöker förklara för dig är att du kan komma med 15 olika förklaringar på varför Ryssland är moraliskt förkastliga. men det hjälper inte dig:
1) Fundera på hur man gör dem mindre moraliskt förkastliga (utom genom ren "containment" - sätt dem bakom en järnridå).
2) Förstå vad som kan vara ett fredsavtal som inte blir brutet igen
3) Hur säkerhetsarkitekturer borde se ut. Är FN, NATO m.m. helt perfekta institutioner? Eller bör de reformeras? Hur kan vi lära oss av denna konflikt, så där inte blir en ny?

Nu är det alltid ryssland som bryter alla ingångna avtal och ryssland som ska reformeras så att deras aggresion upphör NATO är en fösvarssamverkan och kommer aldrig att anfalla ryssland.

Det effektivaste nu är att ge maximalt med militärt stöd till Ukraina så kommer ryssland snabbt att demilitariseras. Slå ut alla fungerande system så att inte ryssland kan växa sig starkt. Bästa garanten till fred. Ryssland var så korkade att dom valde ett diktatoriskt imperietänkande i kombination med en kleptokrati. Det förstör landet inifrån. Det är inte väst som förstör ryssland. Dom gör dom gott på egen hand genom våldtäkt på sin egen befolkning.
Senast redigerad av raskens 2022-04-28 kl. 23:40.
Citera
2022-04-28, 23:38
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Japp vi ger exakt lika mycket i stöd som USA per capita. Vi är riktiga storgivare. Det land som ger överlägset mest är Estland som har mest erfarenhet av sovjets och rysslands övergreopp.

Trams. Ryssland har en genuin 100årig tradition av erövring, folkmord och etnisk rensning i avsaknad av demokratiska principer. I den ryska folksjälen finns ingen demokratisk tradition utan näringen kommer från en självbild som stormakt utan att egentligen ha dom resurserna. En förkärlek att låtsas vara starkare än man är. 10 miljoner människor mördades av stalin i gulag 4 miljoner dog i Ukraina i svältkatastrofen på 30talet. Putin tar bara efter Stalins gamla tradition av folkmord och erövringskrig. Med 50000dlda i bombningar i Tjetjenien. Anfall i Georgien, 300000döda i bombningar i Syrien och ca 2miljoner döda i Afghanistan. Allt utfört med klassisk area-bombning ww2-style för att sätta skräck i befolkningen.

Du kan analysera hur mycket du vill så kommer man inte från att ryssland utför folkmord.

Allt helt rätt förutom att Ryssland har en 700 årig tradition av erövring,folkmord och etnisk rensning.Nästan så att man undrar var den verkliga nazismen gömde sig från början:Hitler samarbetade med Stalin utav en anledning...oavsett att bägge var rövhål från sin tid,så visade det sig att den som höll fast hårdast vad det gällde nazistiska resonemang var Stalin.Han blev bara glömd pågrund utav att Hitler syntes mest.Propaganda redan på den tiden....PRAVDA
Citera
2022-04-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Under gårdagen började den ukrainska armén använda det amerikanska missilsystemet M270 Multiple Launch Rocket System på fältet nära Donetsk.

Det kan skjuta styrda och ostyrda projektiler upp till 42 km. Genom att avfyra Army Tactical Missile System (ATACMS) kan artillerisystemet nå upp till 300 km.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/ue45r6/yesterday_the_ukrainian_army_began_using_the_us_m/

Går inte spela upp videon, finns det fler videor på vapensystem från väst som används i Ukraina?
Citera
2022-04-28, 23:41
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Japp vi ger exakt lika mycket i stöd som USA per capita. Vi är riktiga storgivare. Det land som ger överlägset mest är Estland som har mest erfarenhet av sovjets och rysslands övergreopp.

Ok, jag har inte räknat per capita. Men räknar man in det den amerikanska kongressen bestämde idag så ger nog USA mer.
Citat:
Trams. Ryssland har en genuin 100årig tradition av erövring, folkmord och etnisk rensning i avsaknad av demokratiska principer. I den ryska folksjälen finns ingen demokratisk tradition utan näringen kommer från en självbild som stormakt utan att egentligen ha dom resurserna. En förkärlek att låtsas vara starkare än man är. 10 miljoner människor mördades av stalin i gulag 4 miljoner dog i Ukraina i svältkatastrofen på 30talet. Putin tar bara efter Stalins gamla tradition av folkmord och erövringskrig. Med 50000dlda i bombningar i Tjetjenien. Anfall i Georgien, 300000döda i bombningar i Syrien och ca 2miljoner döda i Afghanistan. Allt utfört med klassisk area-bombning ww2-style för att sätta skräck i befolkningen.
Men när nu Ryssland har en sådan tradition varför vill man då inte i större grad förhindra att de startar ett krig? Istället ska man stå på sidan och döma dem moraliskt. Då blir inte det viktiga att stoppa kriget. Då sätter man bara sina egna värderingar i centrum. Att sätta sina värderingar i centrum fungerade bra när vi levde i mindre grupper på stenåldern och det är väl därför vi så gärna faller tillbaka på det beteendet. Men vill vi förstå saker på en politisk nivå så fungerar inte det speciellt bra.

Sen tyder informationen från FSB-läckan på att Ryssland blev lurade av FSB. Ryssland ville inte ha detta krig utan trodde på en paradseger för det var vad FSB sa. När planen misslyckades fatalt så övergick de istället till den tradition du beskriver.
Citat:
Du kan analysera hur mycket du vill så kommer man inte från att ryssland utför folkmord.
Jag säger inte emot dig men det vore väl ännu bättre om vi förhindrade folkmordet? Nu står vi här och dömer Ryssland istället...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Går inte spela upp videon, finns det fler videor på vapensystem från väst som används i Ukraina?

Det plockas bort för att inte kunna ge ryssarna info.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Det skulle spri sig med all rök som uppstår då ordagrant allt brinner, ett sådant krig skulle även orsaka en så kallad ”atomvinter” när moln av stoft och sulfater, som lösgörs av brinnande material, skymmer solen och kyler ned planeten i flera månader eller år. Enligt en modell skulle ett fullskaligt kärnvapenkrig med 4 000 kärnvapen inte bara leda till enorma dödstal och förintade städer, utan också alstra 150 teragram rök, vilket skulle medföra en global temperatursänkning på 8 grader I 4-5 år. Under denna tid skulle det vara mycket svårt att odla mat, och följden skulle troligen bli en period med kaos och våld, under vilken större delen av världens kvarvarande befolkning skulle dö av svält.

Ja, jag hörde sådana spekulationer på 80-talet men har aldrig sett några egentliga uppställningar om det. Var fick du siffrorna ifrån?

Det är får mig lite att tänka på den globala uppvärmningsmemen som ofta framställs som att jorden skall gå under fast på lite omvänt sätt och brinna upp.

Men naturligtvis skulle fullskaligt kärnvapenkrig få fruktansvärda konsekvenser, det är skalan på det hela jag ställer mig tvivlande till. Jorden är trots allt riktigt djävla stor och kärnvapnen har inte kosmiska dimensioner. Men jag kan ha fel.

(EDIT: Fick länk av annan användare så nu kan jag i vart fall läsa om det.)
Senast redigerad av Varglig 2022-04-28 kl. 23:48.
Citera
2022-04-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Det undrar jag med ! Det har jag gjort sen kriget börjat:

Tveksamt!
Lite oärliga hittepåsiffror ovan där du får det att låta som att alla döda du räknar upp är helt oskyldiga och bara Rysslands fel när det i själva verket var många stridande inblandade. Svältkatastroferna berodde ofta på att rika bönder fjuttade eld på sitt eget vete etc..
Folk dog i gulags men mördades generellt inte…
Sen kan man undra vad du tycker om USAs verkliga folkmord genom århundradena???
Citera
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Och? Det har jag råd med. Så länge ryssen lider är allt ok. USA/EU/NATO kommer inte att ge sig förrän "Mother Russia" går på knäna. Hur lång tid det än tar. Känns skönt. Ryssen i gemen får sedan granska sig själva, varför man väljer att hålla käften och lever under diktatur. Som de har gjort i sekler. Vekt folk.

Okej men det är ju du som vill betala notan, inte fan ställer jag upp med min plånbok, jag tycker helt tvärtom att vi ska ta bort alla sanktioner mot Ryssland och tjäna pengar på ryska marknaden, köpa billig rysk gas och tanka bilar med det, minska efterfrågan på bensin och diesel, då skulle bränslepriserna gå ner och hela vår ekonomi gå upp, jag vill att folk i Sverige ska ha det bra medan du förstör ju för samhället, det är ju du som är förrädare och den svenska regeringen som är förrädare hela gänget inklusive riksdagen, javla korrupta tjuvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Ryssar överlag är ju så jevla pantade. Han ryssfittan du quoatade han bor här för Sverige är 100ggr bättre än Ryssland. Jag har varit i Moskvas förorter och det får Rinkeby att se ut som Belmond Hotels.
Han yrar om inflation men vet samtidigt om att Rysslands inflation är 20% och kommer nu bli mycket mycket värre. Vi har våra problem här med, men vi bor inte bakom en järnridå som i Ryssland. Det finns inte frihet där. Bara fattigdom och rätta sig i in i ledet.

Det här pajasmongot gör precis det, men av nån anledning väljer han att bo här?

Årstakten är just nu 200% inflation. 20% var månadssiffran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in