2022-04-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Barnen har anknytning till Sverige, genom att pappan är vårdnadshavare. Han kommer bo på en svensk fångvårdsanstalt, lång tid framöver. Barnen kommer placeras i familjehem. Ingen kommer veta eller undersöka vart de annars ska skickas.

Om jag fick bestämma, hör barnen hemma hos sin mammas familj.

Om det är som du skriver att pappan är vårdnadshavare, så måste han godkänna ev familjehem.
Annars blir det en vända i förvaltningsrätten
också.

Varför har dem inte gemensam vårdnad?
Citera
2022-04-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Den här länken postades i tråden och förklarar en del av deras egna uppgifter

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/

"Mohamad har enligt handlingar Samnytt tagit del av uppgett för Migrationsverket att han är en sunnimuslimsk uzbek som ingått äktenskap med en shiamuslimsk hazarkvinna i Afghanistan. Kvinnan har berättat att hon ”rymde” från sin familj för att gifta sig med Mohamad"

"Migrationsverket tror att Mohamad Amiri kommer från Sheberghan i Jowzjanprovinsen i norra Afghanistan"

"”3 barn som Mohamad försörjer på heltid. Hans fru lämnade Mohamad, alternativt blev placerad någon annanstans för cirka 2 år sedan och Mohamad har ingen aning vart hon är.”"

Alternativt placerad? Var är frun???
Det här är underligt, när sa han det? Han talar som om frun är ihop med honom vid tillfället:

"Oavsett var de bor i Afghanistan finns risk för problem på grund av ”den allmänt fientliga inställningen till blandäktenskap”, menar han och jämför med att de på samma sätt ”fått problem här i Sverige exempelvis i samband med bråk i en tvättstuga”."

Han har givetvis dödat henne. Märkliga poliser som inte reagerade på denna konstiga utsaga. Om min partner och förälder till våra barn skulle försvinna, så skulle jag givetvis riva upp himmel och jord, kontakta Polisen omgående och kräva att de hjälpte till att hitta vederbörande. Man har inte en så där nonchalant inställning ifall man inte är djupt störd på något vis. Jag får känslan av att Polisen på något sätt inte kunnat resonera vettigt, bara för att mannen kom ifrån en helt annan kultur.

Och ja, man har rätt att försvinna, men Polisen har även skyldighet att se till att mördare inte får gå lösa, bara för att ingen vuxen bryr sig om att anmäla offret som saknad.
Citera
2022-04-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar om det är någon som har koll på asylsökande. Kan en människa bara försvinna helt från radarn utan att någon märker det?

Särskilt konstigt låter det när man tänker på att nästående sökt kontaktförbud (här funderar man väl extra mycket på om det är kvinnan som har sökt detta för sig och barnen?). I hennes överklagan till Migrationsverket sa hon att hon var rädd för mannen att han skulle döda henne i samband med ett återvändande. Ja, avslagen på ansökaningarna om uppehållstillstånd bådar inte gott isf.

"Mohamads fru uppgav i samband med att hon överklagade Migrationsverkets beslut att hon var rädd att bli hedersmördad av sin man."

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/
"Men efter att familjen i omgångar fått avslag om uppehållstillstånd försvinner barnens mamma plötsligt ur bilden. I samma veva ansöker hon, och andra närstående, om kontaktförbud mot mannen men får avslag också där."
https://www.expressen.se/nyheter/pappans-liv-i-sverige-innan-kvinnan-valdtogs/

Behöver flyktingar/asylsökande osv inte registrera sig regelbundet någonstans?

Om kvinnan saknas, hoppas jag att man utreder det. Tyvärr är det länge sedan som hon verkar ha synts till, eller i varje fall som mannen påstår att barnen är hos kvinnan (mamman då och då), samtidigt som han påstår 2021 att kvinnan försvunnit vid samma år:

Samnytt:
"Under ett polisförhör gällande ringa narkotikabrott från 2019, två år tidigare, berättar istället Mohamad att barnen ibland är hos deras mamma."
//
"I en polisanteckning från februari 2021, då Mohamad misstänktes för olovlig körning, skriver en förhörsledare på polisens Region Mitt att:

”3 barn som Mohamad försörjer på heltid. Hans fru lämnade Mohamad, alternativt blev placerad någon annanstans för cirka 2 år sedan och Mohamad har ingen aning vart hon är.”
"
Försvann kvinnan 2019, eller är det bara lögner alltihop?

När lämnade kvinnan in sitt överklagande till Migrationsdomstolen?

För den här utredningen borde det vara av intresse att veta om hans tidigare hustru är försvunnen, samtidigt kan en sådan utredning kanske inte ge svar. Den måste ske separat.

Finns det upphittade kvarlevor som man inte har identitet på?

Hemskt för barnen nu. Den äldsta är runt 15 år och man undrar vilka tankar de kan ha i sitt huvud om vad som har hänt deras mamma, förutom att de måst tagit skada av tankar på att mamman övergett dom.

Tillägg:

Ska man bedöma det som att kvinnan också ansökte vid 2018, dvs att vid det tillfälllet levde hon?

" en dom från Migrationsdomstolen sommaren 2018 framgår att mannen ansökt om ”uppehållstillstånd som skyddsbehövande” för sig och sina barn.

Hustruns ansökan, som också avslogs, hanterades parallellt i ett eget mål.
"
https://www.expressen.se/nyheter/pappans-liv-i-sverige-innan-kvinnan-valdtogs/

Eller fick hon "hjälp", dvs det var annan som gjorde hennes?

Han kommer med all sannolikhet att få svårt
att komma ihåg vad jag tror är hans
lögner.

Polisens rättsavdelning ingivare till Skatteverket om ansökan om samordnings nr.

Inkommit 2019-09-13 om samordnings nummer
A*ini, M*hamed T*her (*=m,o,a)

Någon adress har dem inte endast samordnings nr.

Källa: Skatteverket
Senast redigerad av Doiten 2022-04-28 kl. 23:07.
Citera
2022-04-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Men det står ju att man ansökte om kontaktförbudet i samband med makens dom. Då får vi väl förutsätta att hon lever 2019-11-20 eller hur?.

Jag hittar inte just det. Fick för mig att ansökan kom i samband med hembesöket. Kan du länka? Sen har fakta ändrats allteftersom. Om han, feb -21, sa att hon varit försvunnen tre år (eller sa han två?) så betyder det längre tillbaka än 11 nov -19. Hmmm. När fasen gjorde han sig av med henne? För det är jag säker på att han har gjort. Allt annat är ologiskt. När han säger att hon kanske har blivit placerat någon annanstans så skulle det kunna betyda att hon försvann i samband (tidsmässigt) med att han och barnen placerades på ett annat boende. (Flytt från Norberg till Halmstad?)
Citera
2022-04-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Om det är som du skriver att pappan är vårdnadshavare, så måste han godkänna ev familjehem.
Annars blir det en vända i förvaltningsrätten
också.

Varför har dem inte gemensam vårdnad?

Nej det måste han inte. Om han är häktad och (förhoppningsvis) senare inlåst så tar samhället över beslutanderätten. Barnen blir omhändertagna enligt LVU.
Citera
2022-04-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Nej det måste han inte. Om han är häktad och (förhoppningsvis) senare inlåst så tar samhället över beslutanderätten. Barnen blir omhändertagna enligt LVU.

Att barnen blir omhändertagna enligt LVU, Ja.

Men han kan ändå motsätta sig det oavsett LVU blir det en vända i förvaltningsrätten. Som tur är lyssnar dom på barnen.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

Va så i Beata fallet och han är också
misstänkt för mord.
Senast redigerad av Doiten 2022-04-28 kl. 23:34.
Citera
2022-04-28, 23:29
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Mannen sa att han dödat sin förra fru. Sedan knuffade han ner kvinnan i gruvhålet i Norberg, enligt Aftonbladets uppgifter.

Kvinnan har uppgett att mannen ska ha sagt att han dödat sin förra fru innan han knuffade ner henne i gruvhålet. Polisen utreder nu detta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GdBeM/sa-att-han-dodat-sin-fru-knuffade-sen-kvinnan-i-norberg

Finns en del hål att leta i i området, finns faktiskt en jävla massa hål i trakten överlag.

Om det inte faller så att han dumpat ner henne i samma håla.

Har släkt i trakten och vi brukar vara iväg och plocka svamp "i den delen av världen" lite grovt, finns en del gruvhål etc. som saknar stängsel t.ex. med.

Sa det till frugan hemma, får jag nog av dig ska jag dumpa dig där vi hitta så jävla mycket kantareller förra året. Nu blir det ju ingen hit eftersom den här tokfan snodde den idéen.

Edit. Det får betäcknas närmast som ett mirakel att hon hittades ens hördes där ute. Men det finns än mer avlägsna hål.
Citera
2022-04-29, 00:28
Medlem
Alonens avatar
Polisen borde ta sig en promenad - med en likhund - i området…

Så kanske vovven kan hitta x-frun….
Citera
2022-04-29, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Ja det är ingen dålig ide. Eller varför inte allmänheten som är ute och tar en skogspromenad speciellt de med hund.
Citera
2022-04-29, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr

Om du läser länken så ser även du att det
är så. Det är förvaltningsrätten som beslutar om sådan vård.

https://www.domstol.se/amnen/tvangsvard/vard-av-unga-lvu/beslut-om-vard-av-unga-lvu/

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

Citera
2022-04-29, 00:42
Medlem
ace67s avatar
Varför inte engagera Lambertz och zeppo ....

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Citera
2022-04-29, 01:42
Medlem
baconJihads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Mord har ingenting med nationaliteten att gör, snarare med sjukt psyke.
Glöm inte Dalby pappan Jonas Runnemark, född och uppvuxen i Sverige.

Det finns en REJÄL överrepresentation bland vissa folkslag och nationaliteter dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in