2022-04-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Varför befinner sig karln i Sverige om han är utvisad?

Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Exakt det jag undrar också!

Saken kompliceras nog av att landet han ska utvisas till kräver entydiga bevis (eller mutor) på att han är medborgare där. Annars släpps han inte in. Vem tar lättvindigt emot den här?
Citera
2022-04-28, 14:36
Medlem
Om MGM bodde på Bolagshagen i Kärrgruvan då är det väl bara ca 2 km till de vattenfyllda gruvhålen på Svinryggen.
Citera
2022-04-28, 14:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tycker han skulle kunna vara pashtun enbart bedömt på utseende. Han kanske är f.d. taliban? Definitivt afghan i alla fall. Men är han en vanlig flykting finns ju ingen anledning att inte uppge ursprungsland.
Jag tycker att han på vissa bilder ser ut som pashtu (eller vad det nu heter) andra tydligt uzbeker (som migrationsverket finner troligt). Jag tror att han är blandad och pashtuner efter pappans linje vilket innebär att han sannolikt kan ha talibaner i släkten eller åtminstone haft dem omkring sig på nära håll. Jag tror att de används vid koranskolorna. Det är svårt att veta när man inte har insyn i landets traditioner eller hur de fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, goda teorier, men lägg till att en våldtäkt av en kvinna i Afghanistan gör att hon i stort sett blir tvungen att gifta sig med honom eller dö. Det kanske är något han gjort tidigare, mycket stor risk att hon inte hade något val.
Ja, antagligen. Om hazarer utplånas av dem, kan de likaväl tvångsgiftas även om det finns människor som umgås utöver etniska tillhörigheter. Hans Facebook var fullt av främst vad som såg ut som hazarer. Väldigt märkligt då att det fanns hot för honom från hazarer och att frun var den som berättade om rädsla att hedersmördas för att upprätthålla hans familjs heder (då är det uppenbart hon som är det vanärande) och att hon här förlitade sig till det svenska samhället för att komma ifrån honom och få kontaktförbud men istället sannolikt mördats om hon inte lyckats fly och gömt sig.

Med så få vänner, känns det något störande med honom.
Citera
2022-04-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Tycker det är lite märkligt att det skall vara så svårt att identifiera landet denna avart kommer ifrån. På flera bilder syns ju flaggor. Dels på militäruniformen han bär, på bordet vid en flyktingförläggning, turkiska flaggan på en bild etc Måste vara av anledningen att han säkert är efterlyst alt att han vet att han inte har asylrätt eller är kvotflykting.

Den här länken postades i tråden och förklarar en del av deras egna uppgifter

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/

"Mohamad har enligt handlingar Samnytt tagit del av uppgett för Migrationsverket att han är en sunnimuslimsk uzbek som ingått äktenskap med en shiamuslimsk hazarkvinna i Afghanistan. Kvinnan har berättat att hon ”rymde” från sin familj för att gifta sig med Mohamad"

"Migrationsverket tror att Mohamad Amiri kommer från Sheberghan i Jowzjanprovinsen i norra Afghanistan"

"”3 barn som Mohamad försörjer på heltid. Hans fru lämnade Mohamad, alternativt blev placerad någon annanstans för cirka 2 år sedan och Mohamad har ingen aning vart hon är.”"

Alternativt placerad? Var är frun???
Det här är underligt, när sa han det? Han talar som om frun är ihop med honom vid tillfället:

"Oavsett var de bor i Afghanistan finns risk för problem på grund av ”den allmänt fientliga inställningen till blandäktenskap”, menar han och jämför med att de på samma sätt ”fått problem här i Sverige exempelvis i samband med bråk i en tvättstuga”."
Citera
2022-04-28, 14:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Hustrun verkar ju vara försvunnen också.
Kanske dags att gå igenom alla gruvhål där...

https://www.expressen.se/nyheter/pappans-liv-i-sverige-innan-kvinnan-valdtogs/
Den tanken slog mig också. Ingen verkar ju veta var barnens mamma finns och förstår jag det rätt så är sista livstecknet en begäran om kontaktförbud för flera år sedan.

Hon kanske ligger i något annat gruvhål och kanske var det därför det var till gruvhålen han tog den kvinna som nu utsatts.
Citera
2022-04-28, 14:51
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Är den nedslängda kvinnan en etnisk svenska?
Citera
2022-04-28, 14:58
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om han har varit militär, kan han ha varit som en bergsget i Afghanistan. De har ju många bergsmassiv att patrullera. Då är vår natur helt ofarlig i jämförelse.

De där flyktingarna som satt på en buss och vägrade att gå ut när de såg den svenska obygden, har gjort ett starkt intryck på mig!
De har bsom regel flytt eller förflyttat sig genom skogsmark innan de kom hit. Men många fruktar snarare skogarna.

https://www.google.com/amp/s/www.rferl.org/amp/at-least-200-is-fighters-surrender-in-northern-afghanistan/29402416.html

Jag är intresserad av vad för extremt grupper som finns för hans sannolika region där hans släkt, hazarfrun fruktade att mördas för att hedern skulle återupprättas. Synd att det inte finns afghaner här att klara upp de olika områdena och gruppernas förhållanden.
Citera
2022-04-28, 14:58
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är den nedslängda kvinnan en etnisk svenska?

Nej hon är afghanska.
Citera
2022-04-28, 15:02
Medlem
Roberys avatar
Att frun bara 'försvunnit' är ju en oroväckande omständighet. Väldigt intressant Modus Operandi vederbörande använt sig av, kan frun fått gå samma öde till möttes månntro?

Svårt att känna nåt annat än hopplöshet och hat mot politiker och myndigheterna, när han ska ha varit bort chartrade för 4 år sedan. (S)verige är ett paradis för cyniskt kriminella sinnade människor som vederbörande i detta fall.
Citera
2022-04-28, 15:12
Avstängd
Det är ett antal feel som är trasiga i detta land. Aftonblaskan idag

"Beslutet om utvisning överklagades 2018 men Migrationsdomstolen avslog överklagandet. Samma år beslutade domstolen att inte bevilja prövningstillstånd och beslutet om utvisning verkställdes.
"

Hur kan man vara kvar i landet EFTER verkställd utvisning

"Handlingar från tingsrätten visar att den nu misstänkte mannen har dömts för flera brott däribland narkotikabrott och grov olovlig körning."

Skall narkotikabrottslingar m fl brott ö h t kunna få azyl - de skall ut direkt - o är de inte svenska medborgare skall de uuut efter sådana brott o särskilt om de är flera
Citera
2022-04-28, 15:41
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är ett antal feel som är trasiga i detta land. Aftonblaskan idag

"Beslutet om utvisning överklagades 2018 men Migrationsdomstolen avslog överklagandet. Samma år beslutade domstolen att inte bevilja prövningstillstånd och beslutet om utvisning verkställdes.
"

Hur kan man vara kvar i landet EFTER verkställd utvisning

"Handlingar från tingsrätten visar att den nu misstänkte mannen har dömts för flera brott däribland narkotikabrott och grov olovlig körning."

Skall narkotikabrottslingar m fl brott ö h t kunna få azyl - de skall ut direkt - o är de inte svenska medborgare skall de uuut efter sådana brott o särskilt om de är flera

I Sverige liksom i de flesta andra demokratiska länder anses det att om och när man verkställt den dom man fått har man fullgjort sin skyldighet gentemot samhället och sonat sitt brott. Har han gjort det ska egentligen inte tidigare avtjänade domar spela in i en bedömning av hans asylskäl.
(Vi svenskar stavar asyl med s för övrigt.)
Citera
2022-04-28, 16:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag tycker att han på vissa bilder ser ut som pashtu (eller vad det nu heter) andra tydligt uzbeker (som migrationsverket finner troligt). Jag tror att han är blandad och pashtuner efter pappans linje vilket innebär att han sannolikt kan ha talibaner i släkten eller åtminstone haft dem omkring sig på nära håll. Jag tror att de används vid koranskolorna. Det är svårt att veta när man inte har insyn i landets traditioner eller hur de fungerar.

Ja, antagligen. Om hazarer utplånas av dem, kan de likaväl tvångsgiftas även om det finns människor som umgås utöver etniska tillhörigheter. Hans Facebook var fullt av främst vad som såg ut som hazarer. Väldigt märkligt då att det fanns hot för honom från hazarer och att frun var den som berättade om rädsla att hedersmördas för att upprätthålla hans familjs heder (då är det uppenbart hon som är det vanärande) och att hon här förlitade sig till det svenska samhället för att komma ifrån honom och få kontaktförbud men istället sannolikt mördats om hon inte lyckats fly och gömt sig.

Med så få vänner, känns det något störande med honom.

Tror han varit mer hot mot hazarer än tvärtom. Men i Sverige är det kanske mer så att afghaner med olika ursprung lär känna varandra oavsett bakgrund på olika flyktingboenden.

Man kan inte skiljas i Afghanistan eller neka giftermål som kvinna om ens familj vill gifta bort en, man kan hamna i fängelse eller dö. Så vad hon sagt är säkert sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in