2022-04-28, 13:55
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Så du menar att polisen inte ska skjuta för att inte bli mördad är ok eftersom nån angripare kan bli rädd eller skjuten?
Ja det är väl meningen.

Men det är ju ok för 3 poliser att skjuta en mongolisk unge så visst kan de skjuta bara inte på muslimska demonstranter tydligen. Men det är väl sossarnas valboskap.

Problemet här verkar vara att polisen fått så mycket skit i media och av sin ledning att de är rädda att försvara sig av rädsla för sparken eller felaktiga anklagelser i media.

Problemet är att med backande polis vinner gangsterväldet och försvinner yttrandefriheten.
Det som krävs är stöd för försvarande poliser och mer vapen av ickedödande typ. Detta har politiker, media och polisledningen hela tiden bromsat.

Förresten, filmnet? Det finns väl inte kvar? Enligt wiki försvann det 2015 slutgiltigt .Du får nog uppdatera dig även där.
Visst ser inte på filmkanaler, men Ebba verkar inte se på TV över huvud taget.

Har inte sagt att dessa händelser är ett problem.

Polisen har aldrig sagt det var rätt att skjuta ungen, det var mörkt och han hade ett leksaksvapen. Hade demonstranterna haft vapen mer än stenar hade polisen agerat annorlunda, hur vet jag inte.
Citera
2022-04-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Visst ser inte på filmkanaler, men Ebba verkar inte se på TV över huvud taget.

Har inte sagt att dessa händelser är ett problem.

Polisen har aldrig sagt det var rätt att skjuta ungen, det var mörkt och han hade ett leksaksvapen. Hade demonstranterna haft vapen mer än stenar hade polisen agerat annorlunda, hur vet jag inte.
”Ungen” var ett exempel som visar att det faktiskt är ok att under vissa omständigheter skjuta.

Att i halvmörker se en person på 20 år (han var det) med nåt som ser ut som ett riktigt vapen och ett antal andra förutsättningar är väl vad polisen i sitt försvar motiverat med. Poliserna frikändes i tingsrätten. Själva hävdade polisen nödvärnsläge.

Jag kan ju tycka att om det var nödvärnsläge då så bör ett läge där det haglar vassa stenar som poliserna uppfattar som mordförsök, så bör även det täckas av nödvärnsläge.
Citera
2022-04-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det var fint att leva i Lund under corona utan strikt statlig inblandning i allas liv. Sverige hade troligen världens mest relaxade inställning till corona och det är bra, och gick bra. Svenskar i allmänhet är extremt intresserade av allt, är positiva och öppna för förändring, och det älskar jag. Jag kan inte bo i ett konservativt bakåtsträvande samhälle. Men det är bara jag.

Jag kan inget annat än instämma med dig. Men att vi är intresserade och öppna för förändring, det kan jag inte hålla med om.
Då skulle jag vilja ställa dig tre frågor till dig, hur du ställer dig till detta.

1. Varför har inte Sverige dödshjälp?

2. Varför vill vi inte bota sjukdomar som cancer och depression, utan att många måste ta sig till Finland, Tyskland, Norge eller Schweiz för denna hjälp? Det är ju såklart enbart de rika som har råd för detta.

3. Varför legaliserar vi inte droger i detta land? Varför måste läkarna och staten bestämma över vad vi mår bra av?

Du får gärna svara på dessa tre frågeställningar och utveckla gärna vår frihet som människor i detta samhälle. Vad skulle nackdelen vara att inbringa dessa tre frågeställningar till verklighet. Jag kan enbart tolka det som att vi i Sverige är styrda av staten, tom när det kommer till våra egna liv och öden.
Citera
2022-04-28, 16:17
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Jag kan inget annat än instämma med dig. Men att vi är intresserade och öppna för förändring, det kan jag inte hålla med om.
Då skulle jag vilja ställa dig tre frågor till dig, hur du ställer dig till detta.

1. Varför har inte Sverige dödshjälp?

2. Varför vill vi inte bota sjukdomar som cancer och depression, utan att många måste ta sig till Finland, Tyskland, Norge eller Schweiz för denna hjälp? Det är ju såklart enbart de rika som har råd för detta.

3. Varför legaliserar vi inte droger i detta land? Varför måste läkarna och staten bestämma över vad vi mår bra av?

Du får gärna svara på dessa tre frågeställningar och utveckla gärna vår frihet som människor i detta samhälle. Vad skulle nackdelen vara att inbringa dessa tre frågeställningar till verklighet. Jag kan enbart tolka det som att vi i Sverige är styrda av staten, tom när det kommer till våra egna liv och öden.
Jo, det är ju värt en egen diskussion, vi har t.ex en tendens att låsa oss "kärnkraft är dåligt" och då är det svårt att komma ur det. Dödshjälp är något liknande och då är länder som Holland och Schweiz faktiskt mer snabb-toleranta än Sverige. Men om dödshjälp är bra så kommer Sverige att anamma det mest av alla länder. Just den frågan tar dock lite tid, av oklar anledning.

Finns även en stor moralisk dimension i Sverige som syns i antalet absolutister i riksdagen. Droger är vi verkligen inte för. Vilket jag tycker är bra för de flesta lider av droger, fast det går emot min princip om att vara öppen. Och min tanke är fördriva en del tristhet i min kommande ålderdom med lite cannabis. Det tror jag kommer stort. Vår frihetslängtan är ännu större än vår moralism.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-28 kl. 16:20.
Citera
2022-04-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Att döda några av dessa svin som inte har i Sverige att göra är exakt vad polisen borde gjort.
Det är en välgärning för alla att döda det där packet, världen har ingen nytta överhuvudtaget av dessa individer.

Jaså okej. Då har sverige blivit ett skitland precis som deras enligt dig, tyvärr men du är lika mycket apa som dom i så fall. Det slutar liksom inte med att några av dom dödas av polis-skott om du tror det.
Det var precis så deras egna länder blev skit. För att dom är som du.
Citera
2022-04-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jo, det är ju värt en egen diskussion, vi har t.ex en tendens att låsa oss "kärnkraft är dåligt" och då är det svårt att komma ur det. Dödshjälp är något liknande och då är länder som Holland och Schweiz faktiskt mer snabb-toleranta än Sverige. Men om dödshjälp är bra så kommer Sverige att anamma det mest av alla länder. Just den frågan tar dock lite tid, av oklar anledning.

Finns även en stor moralisk dimension i Sverige som syns i antalet absolutister i riksdagen. Droger är vi verkligen inte för. Vilket jag tycker är bra för de flesta lider av droger, fast det går emot min princip om att vara öppen. Och min tanke är fördriva en del tristhet i min kommande ålderdom med lite cannabis. Det tror jag kommer stort. Vår frihetslängtan är ännu större än vår moralism.

Vi idag tar förhastade beslut innan vi har tänkt på konsekvenserna. Tex det om kärnkraft, varför slår man igen denna innan vi gått över på vind, vatten och solkraft? Det är ju ett uppenbart att vi vill sätta oss i beroendeställning till andra länder genom att köpa till oss el. Kärnkraft är och har aldrig varit farlig, förrän vi börjar exprimentera med den.

När det kommer till droger så är jag öppen allt, enbart för att då kan vi ställa om resurser och dessa pengar på annat, som skola och vård. Om inte det skulle legaliseras helt så borde cannabis (hasch) och ketamin legaliseras. När vården har misslyckats så fatalt med psykisk ohälsa så borde vi kunna erbjuda samhället dessa två. Ingen har någonsin blivit våldsam på cannabis och ketamin är ett bedövningsmedel som fungerar mot depression. Vi måste göra något, än att vår psykiska hälsa är inte säker i den vård som är idag.

Dödshjälp är förenad pga våra lagar. Istället utsätter vi våra medborgare för ett lidande till sin egna död. Det är ju helt befängt. Det är helt sjukt att vi i Sverige ser lidande och bara rycker på axlarna, tills den dagen vi själva hamnar i den situationen. Då ska vi skylla oss själva, för att vi lever här.
Citera
2022-04-28, 20:20
Medlem
Citat:
”Ungen” var ett exempel som visar att det faktiskt är ok att under vissa omständigheter skjuta.

Att i halvmörker se en person på 20 år (han var det) med nåt som ser ut som ett riktigt vapen och ett antal andra förutsättningar är väl vad polisen i sitt försvar motiverat med. Poliserna frikändes i tingsrätten. Själva hävdade polisen nödvärnsläge.

Jag kan ju tycka att om det var nödvärnsläge då så bör ett läge där det haglar vassa stenar som poliserna uppfattar som mordförsök, så bör även det täckas av nödvärnsläge.

De måste väl ta hänsyn till annat runtomkring med. En ensam person är en sak men många människor i en folkhop (dessutom med barn) en annan.
Citera
2022-04-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
De måste väl ta hänsyn till annat runtomkring med. En ensam person är en sak men många människor i en folkhop (dessutom med barn) en annan.
Och?
Har jag påstått nåt annat?

Det är just den typ av enfaldigt resonemang jag ifrågasätter. Med den typen av resonemang kan vi väl avväpna poliserna direkt.

Självklart ska de ta hänsyn till omgivningen, men nånstans ska de ha rätt att försvara sig mot mordförsök. Eller?
Citera
2022-04-28, 21:22
Medlem
Citat:
Och?
Har jag påstått nåt annat?

Det är just den typ av enfaldigt resonemang jag ifrågasätter. Med den typen av resonemang kan vi väl avväpna poliserna direkt.

Självklart ska de ta hänsyn till omgivningen, men nånstans ska de ha rätt att försvara sig mot mordförsök. Eller?

Ja men det har de ju? Jag menar att de kanske inte kan använda sig av det i alla situationer bara. Skulle tro att de väger risker mot varandra. Kanske skulle skjutning från polisens sida här ha lett till en ännu farligare situation för både de själva och andra? Gissar att det finns en anledning till att de handlat som de gjort. Tror de är proffs på att bedöma situationen till skillnad från mig, dig och Ebba.
Citera
2022-04-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Som Kling och Klang säger, det är svårt att skjuta. Du står knappast med en pistol skjuter i prick emot en folkmassa.

Alla som har gjort VaktB provet i lumpen vet väl själva hur svårt det är skjuta rätt, då är det en pappers firgur som står still och på en skjutbana.

Downsyndrom Erick fick erfara hur skjuta glada poliser kan aggera, vad fick han i sej? 40 skott? Hon skulle väl kanske uttryck lite mer nyanserat, ansett polisen skulle ha använt vattenkanoner eller gummikulor. Att ställa till med Himmelska fridens torg a 1989 2.0 i Linköping hade kanske inte varit så bra.
Jag hadde inte haft något större problem att skjuta en terrorist som vill döda mitt i dagsljus på fem meters avstånd.
Citera
2022-04-28, 23:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hadde inte haft något större problem att skjuta en terrorist som vill döda mitt i dagsljus på fem meters avstånd.
Efter att ha läst här, är jag inte förvånad att de har för få lämpliga sökande till polisutbildningen.
Citera
2022-04-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Efter att ha läst här, är jag inte förvånad att de har för få lämpliga sökande till polisutbildningen.

Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in