Citat:

Ursprungligen postat av 
Burkgurka

Sett lite matcher nu och börjar få lite tydligare åsikter om vissa lag.
Sundsvall är kass, även om de är småfarliga offensivt.  Men räcker inte till.
Degerfors - inte sett ännu, men gissar att de är lika dåliga som Sundsvall.
Helsingborg trodde jag också var kass, men måste motvilligt ändra mig. De har faktiskt något på gång och kan landa i någonstans i mitten av sluttabellen. 
Mjällby har absolut inte i toppen att göra. Kanske inte ens skall betraktas som ett mittenlag. De 10 poäng de skrapat ihop kommer de ha nytta av i höst, för att undvika kval.
Varberg är numera ett stabilt mittenlag i Allsvenskan. Inför säsongen trodde jag att de hade lekt klart och skulle vara i bottenstrid, men de är fan riktigt bra. Igen. 
Kalmar är väl lite överskattade. Åtminstone om man trodde de skulle hålla till på övre halvan, men där har de inte att göra. 
Tips inför helgen: ´Helsingborg vinner i Mjällby.  Blåvitt vinner enkelt mot Kalmar.
Övriga lag avvaktar jag med, då jag inte sett tillräckligt. Storstadslagen diskuteras ju dessutom tillräckligt av andra här inne.

Mjällby har bara släppt in mål i en av fem matcher så här långt. Då har man mött tänkta topplag i tre av matcherna. Att de skulle dras in i en bottenstrid har jag svårt att se. Däremot kommer de självklart inte stanna i toppen till hösten.
Varberg, Helsingborg, Degerfors, Värnamo och Sundsvall kommer få slåss om kontraktet, möjligtvis även Sirius. Mitt tips är att Sundsvall och Degerfors åker ur och Värnamo slåss med Helsingborg för att undvika kvalet.