2022-04-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ukraina slagit ut tv tornet i Kershon som sänt ryska propaganda kanaler med hjälp av TB2 och Mam-C och man trycker tillbaka ryssarna rätt bra där. Ukrainska trupper är mindre än 30 km från stadens centrum.

https://twitter.com/i/status/1519411841830637569

https://mobile.twitter.com/jon96179496/status/1519411841830637569

Kherson är snart kontrollerad av Ukraina igen, som väntat. Även i Donbass som borde vara ryssarnas starkaste fäste går det trögt för orcherna från öst.
Citera
2022-04-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
är du svensk eller ryss med såna åsikter?

Vad är det som är en åsikt i det jag skrev? Finns massor med vittnesmål om hur ukrainarna ger sig på civilbefolkningen i dessa territorier.
Citera
2022-04-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tyvärr inte bara Sverige som gör det. Tiotusentals kanske hundratusentals kommer dö på grund sv dessa vapenleveranser…och USA gnuggar händerna eftersom de hoppas på att det ska försvaga ryssarna och givetvis att de får sälja mer vapen och vapentillverkarnas aktier stiger och stiger….

USA har inte på något vis visat att de vill at situationen deeskaleras.
De gynnas av det hela.
Citera
2022-04-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Dostoevski: Födelseår 1821
Prokofiev: Födelseår 1891
Tchaikovski: Födelseår 1840

Sammanfattning: Det var ett bra tag sen Ryssland var relevant inom det kulturella området

Andrei Tarkovsky ofc en av filmens giganter

Gjorde sin sista film i exil i Sverige på svenska på Gotland.

https://m.imdb.com/title/tt0091670/

Filmen handlar om ett WW3 scenario

Andrey Zvyagintsev räknas som en av de stora med även om jag inte gillar hans filmer lika mycket.

Elem Klimov som gjort Come and see med som är kanske den bästa antikrigsfilmen som gjorts. Generellt var sovjetisk film bättre än samtida rysk.

Tyvärr har kulturen tryckts ner mycket under Putins regim med, inom film har krigsförhärligande och patriotiska filmer fått budgetarna medans mer kreativa projekt haft svårt att frodas. Lite liknande Sverige där våran politiska styrning av kulturen strypt klimatet.
Citera
2022-04-27, 23:17
Medlem
Termos99s avatar
Är den prorysk så är ingen information att lita på.

Transinistrien: Skott avfyrades från Ukraina

Den proryska utbrytarregionen Transnistrien i Moldavien hävdade under onsdagen att det avlossats skott från Ukrainas territorium mot en by där det finns en stor ammunitionsdepå.

Ingen uppges dock ha kommit till skada.

Inrikesministeriet i Transnistrien uppgav också att man observerat drönare från Ukraina flygandes över byn, rapporterar Reuters. forts

SVT
Citera
2022-04-27, 23:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Alltså, det låter ju fint och allt det där, men både du och jag vet att ryssarna har otrolig tur om ens hälften av deras sönderrostade kärnvapenraketer (jag misstänker dessutom att majoriteten bara är attrapper) lyfter. Att de träffar rätt är väl inte ens att tänka på. Varje västerländskt kärnvapen är värt tio ryska, precis som varje västerländsk soldat är värd 100 ryska. Och varje västerlänning mer värd än alla ryssar tillsammans.

Bara att erkänna att giftdvärgen aka bunkermongot bajsat rejält i det blå skåpet och att det är dags att skörda vad orcherpacket sätt.
De som finns kvar är ju knappast sönderrostade. Jag hade någon vision för ett antal veckor sedan, där jag såg framför mig sovjetiska kärnvapenraketer som stått i ur och skur i någon betongsilo ute i den ryska vildmarken, men det är inte så verkligheten ser ut. Man har redan pensionerat nästan alla gamla R-36, "Satan", och de resterande (typ ett femtiotal) underhåller man.
Planen är som bekant också att helt ersätta Satan med Sarmat. Samma sak med Topol som ersätts av Topol-M.

Värt att nämna är förstås att USA och Ryssland ingått pågående avtal som tjänar till att stadigt minska antalet kärnvapen i aktiv tjänst fram till 2026. Hur mycket som finns liggande i förråd i Ryssland vet väl ingen säkert...
Citera
2022-04-27, 23:18
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tolkar detta som att Ukraina har kontroll över Severodonetsk. Ja Ryssland kommer att angripa som dom brottslingar dom är.

Men den orten ingår ju i Luhansk som skulle befrias inte malas till grus.
Citera
2022-04-27, 23:19
Medlem
Tvonds avatar
Dags färska bilder från Mariupol och striderna som fortgår långt utanför Azovstals gränser trots ryssarnas "seger" och befrielse

Azov och 36th marinkåren opererar fortfarande i staden och binder upp rejält med ryskt materiel och manskap Som annars skulle kunna användas på annat håll.

https://twitter.com/i/status/1519396328119361539
Citera
2022-04-27, 23:19
Medlem
Termos99s avatar
Underbar Ukrainare.

Ukraine war: 'Struggling in the face of unrelenting savagery' - Severodonetsk residents hide underground from Russian shelling

Lyubana, a subterranean resident, says that she believes Ukraine's forces will win what she sees as a fight of good against evil. "I don’t feel that we've been abandoned - I believe that everything will be ok", she says.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-struggling-in-the-face-of-unrelenting-savagery-severodonetsk-residents-hide-underground- from-russian-shelling-12600340
Citera
2022-04-27, 23:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Både och. Det är ju ingen hemlighet att också Ukraina lidit stora förluster av pansarfordon, särskilt med fokus på stridsvagnar, pansarskyttefordon och hjulburna pansarfordon av typ BTR eller BRDM . Man är helt säkert mycket restriktiv vad gäller att sätta in pansarkompanier eller mekbataljoner i större stridigheter om man inte är tvungen att göra det för att hålla en viktig stödjepunkt, alternativt att man ser en rejäl taktisk eller strategisk vinst med att göra det.

Alldeles oavsett allting annat, så har Ryssland fler fordon än Ukraina.

Jag skulle tippa på att Ukraina sparar sina tyngre förband, enligt vad jag skrev här ovan. Man anser nog att en pansarbataljon, exempelvis, kan användas mycket bättre vid t.ex. ett motanfall mot en kraftig rysk framstöt, än att låta sig nötas ned i halvstatiska försvarsstrider.

Även Ryssland innehar en del giftiga pansarvärnsvapen, som slår hårt mot såväl T-64or som T-72, T-80 och T-84or.

Det jag tycker mig notera med Ryssland, och det förvånar mig stort, är att de verkar göra exakt samma fel som de gjorde med sina vagnar i Tjetjenien på 1990-talet, utan att överhuvudtaget ha reflekterat över vilka enorma förluster en pansarenhet utan tillräckligt infanteriunderstöd och utan tillräcklig områdeskontroll tar i strid i bebyggelse eller i kraftigt skymda områden som skogspartier.

En mycket känd film, vid det här laget, är ju det ukrainska Stugna-överfallet (jag har iaf för mig att det var Stugna) jag postar nedan. Frågan är väl, i realiteten, inte så mycket hur ryssarna reagerar över angreppet (de tycks reagera hjälpligt okej ändå), utan hur i helsike de rullar fram med en fordonskortege av stridsvagnar och stridsfordon, utan att ha säkrat det omedelbara närområdet med avsuttet infanteri och/eller attackhelikoptrar. Eldöverfallet sker ju på bara några tiotals meters håll, mer eller mindre öppet.

https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c

Generellt sett ja, absolut. Vi ska komma ihåg att 80-90% av den ukrainska försvarsmaktens utrustning, såväl i luften som på marken är sovjetisk/rysk, generellt sett av något äldre varianter än den ryska, dessutom, vilket i sig frångår det faktum att den ukrainska överlägsenheten består av avsevärt bättre materiel. Skillnaden torde vara att ukrainarna använder materielen på rätt sätt och förmodligen också underhåller den avsevärt bättre. Det ukrainska försvaret uppvisar, utöver det, en avsevärt större taktisk skicklighet och strategisk förståelse än sin ryska motpart.

Videon ovan torde vara ett så gott exempel på det som något.
Jag måste bara tacka för den tid du la ned på detta lysande inlägg som svar till mig. Ett av de mer informativa i hela tråden, utan tvekan.
Citera
2022-04-27, 23:22
Medlem
Snapcounts avatar
Hårdare retorik :

– Russland må presses helt ut av Ukraina
De russiske styrkene må tvinges ut av hele Ukraina, sier Storbritannias utenriksminister. Det inkluderer den annekterte Krim-halvøya

Eskalering :

I tillegg mener hun vesten må styrke forsvaret i andre land som trues av Russland, blant annet Moldova og Georgia.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/04/27/7856870/russland-ma-presses-helt-ut-av-ukraina
Citera
2022-04-27, 23:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Precis. Om någon tror att detta är det bästa Ryssland kan bidra med till världen är sannerligen ryskfientlig. Det smärtar oerhört att se hur något som var ett kulturland föll ner i bottelös ondska och har sedan 1800-talet präglats av totalt mörker. Ett Mordor i aska och karg yta.

Ryssland, rysk kultur och inte minst ryska folket förtjänar så oändligt mycket mer än Putin.
Likheterna med Nazisternas Ryssland är skrämmande.
Där hade vi i ännu högre grad ett kulturfolk, ledande i kultur och vetenskap, Nazisterna valde i stället en barbariskt och hednisk dödskult, "Blut und Ehre!".
Utan dem, hade Tyska fortfarande varit vårt andraspråk inte Engelska.
Självaste Franco valde att inte stödja dem, även han ansåg dem vara hedniska.

Rysslands nuvarande väg, kan bara leda till undergång.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-04-27 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in