2022-04-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Tror ni att USA/CIA/FBI/NATO/PENTAGON har stenkoll på var alla Rysslands "jävligare" kärnvapen är och skulle man kunna oskadliggöra 90% av dessa?

Det har de självklart! Den enda som kan vara lite svår att fånga är Sarmat.
Citera
2022-04-27, 21:29
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Ska berätta en liten hemlis för dig. Bli inte chockad snälla. INGEN bryr sig om vad FN säger. Varken Turkiet som ockuperar Cypern illegalt sedan 1974, varken Israel som ockuperar palestinsk mark varken någon annan. Stormakterna har vetorätt och använder den väldigt ofta. USA, Kina och Ryssland använder vetorätten så fort det passar dem.

FN är tyvärr en icke-fungerande organisation. Den har blivit irrelevant.

Vänd dig om och fortsätt sova vännen. Verkligheten är en för realistisk plats för dig.
I sagornas värld och i Hollywood är det bättre. Där vinner alltid de "goda".

Du bekräftar bara det jag precis skrev. Ryssland bryr sig inte.
Citera
2022-04-27, 21:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Från idag. Finns väldigt få som vill leva under Rysk kontroll, många har gjort det och jag vet knappt några som vill tillbaka. Se Baltländerna, Polen osv.

Människor under Rysk ockupation protesterar och blir bemötta med tårgas.

Tear gas used during protest in 'Russian-controlled' Kherson

Images shared on social media show people in Kherson running away from tear gas during a protest against the war.

Sky News

Demonstartioner! Det är väl ett tecken på att folk har möjlighet att uttrycka sin vilja. Jag har inte hört om någonting liknande i Mariupol.
Citera
2022-04-27, 21:30
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Hjältarna i Mariupol är fortfarande kvar, jag kallade dem de "300" redan för veckor sedan men det är vad de är.

Fighters stuck in steelworks 'only have days of supplies left'

A Ukrainian woman who has friends stuck in the Azovstal steel plant - the last part of the southern city of Mariupol not under Russian control - says they are surrounded by the Russian army with no chance of getting out, and only have supplies left for a few more days.

Lyuba Shipovich, in Lviv, is in daily contact with her friends who are fighting in the Ukrainian military - but she says time is running out for them

...

"If they kill civilians with white flags, what will they do to military personnel?", she says.

"They will get them and torture them - for military, it's better to die fighting than leave the plant directly to the hands of Russians."

BBC World
En av hjältarna som dog i stålverket idag.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/ud5zma/tetiana_kushnir_doctor_with_the_national_guards/

"Tetiana Kushnir, doctor with the National Guards of Ukraine, died in #Mariupol, Azovstal. 40 days ago her husband was killed. They have a baby son left (he's safe). Rest in peace."
Citera
Medlem
Citat:
Inga riktiga nyheter längre men fortsatt viktigt att rapportera om.

Ukraina: Sjukhus attackerat i Severodonetsk

En rysk attack orsakade "betydande" skador på ett regionalt sjukhus i den östra ukrainska staden Severodonetsk under onsdagen, visar en video som släppts av Luhansks regionala administration. forts

SVT

Jag tolkar detta som att Ukraina har kontroll över Severodonetsk. Ja Ryssland kommer att angripa som dom brottslingar dom är.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I vilket avseende?

Alla väsentliga.
Citera
2022-04-27, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det få snackar om är att om Ukraina/USA/NATO lyckas - dvs krossar Ryssland i det här kriget.

Då kan Ryssland bli ett Nordkorea x 100 vid EU:s gräns.

Ett land med 140 miljoner invånare och 6 000 kärnvapen i ständig krigsberedskap.

Så i all denna NATO-eufori ska man kanske fundera på vad det i praktiken innebär framåt...

Nordkorea är homogent, den ryska cancersvulsten kommer att splittras upp i mindre stater: 3-30 miljoner invånare vardera.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-04-27 kl. 21:33.
Citera
2022-04-27, 21:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Högst osannolikt att ryssarna kommer att kunna hålla Kherson. Efter att Ukraina nu har drivit bort alla ryssar från Mykolaiv, så lär Kherson stå på tur. Strider pågår redan strax utanför staden och den ligger på fel sida om Dnepr.

Du kan ju tro som du vill. Vad är det som gör Dnepr viktigt i sammanhanget som det ser ut i dag?
Citera
2022-04-27, 21:33
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Ryssland sa idag att de har vapen som ingen annan har? Vad menar de med det?

Främst yttrat för att hota och sprida skräck, rysk paradgren.

Att man skulle sitta på någonting kusligt som inte demonstrerats för omvärlden ännu behöver i sig inte nödvändigtvis vara ett falsarium men det är en logisk kullerbytta att samtidigt anta att någon annan nation i samma lönndom inte behärskat att ta fram någonting liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst det går att bedöma utveckling. Men jag har sett på bilder och filmsnuttar från Ukraina nu under kriget och förstår på ett ungefär hur läget är. Fattigt som satan. Gamla gubbar och kärringar som saknar tänder och bor i kåkar som ser ut som kojor. Det ser ut på samma vis i Ryssland. "bra ekonomisk utveckling". Kanske det, men hur många generationer tar det tills den når landsbygden?
I Ryssland är det inte särskilt många som har tillgång till rinnande vatten om du jämför med de utvecklade länderna. Skälet till Ryssland är så outvecklat känner du säkert till…
Ukraina var på god väg att få en västerländsk standard.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Demonstartioner! Det är väl ett tecken på att folk har möjlighet att uttrycka sin vilja. Jag har inte hört om någonting liknande i Mariupol.

Demonstrationer som tyder på missnöje, tja ungefär lika mycket möjlighet som att uttrycka sin vilja i Moskva. Måste jag dra mina demokrati och pressfrihet index igen? Du kan läsa själv hos Amnesty och Human Rights watch, eller? Nej just det, de är numera förbjudna i Ryssland.
Citera
2022-04-27, 21:34
Medlem
Citat:
Khersons ledning gjorde rätt. Stort sett hela staden oskadd och civilbefolkningen har i det närmaste varit oberörd. Kommer antagligen anslutas till Ryssland. Det går ju att jämföra med hur det gått med Mariupol där man haft - och fortfarande har - stridande krafter som vägrar att ge upp. Jag vet i alla fall vad jag föredragit.

Ukraina kommer aldrig att förhandla bort Kherson eller Melitopol. Ockupationen kommer att innebära ett evigt krigstillstånd.

Enda lösningen är att Ryssland drar sig tillbaka. Det får vara nog nu. Räckte det inte med Krim och Donetsk och Luhansk?

Ryssland kommer att få betala mycket dyrt för sin högfärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in