2022-04-27, 10:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Om man straffar en gammal pensionär och kallar alla som har åsikter för Nazist eller rasist i Sverige ska man prata om tvättäkta Nazister dit man skickar pansarskott,eller?

Kan du utveckla lite, jag fattar absolut ingenting vad du skriver och vad det har med det jag skriver att göra.
Citera
2022-04-27, 10:29
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är ju knappast något sanningssökande eller seriöst intresse att verkligen förstå hur det står till på marken som präglar denna tråd. Det är snarare ett ohöljt önsketänkande om krigets utgång till Ukrainas favör. Det måste ju vara uppenbart för de flesta att Ukraina kommer att bli helt förstört och till stor del decimerat i yta efter att striderna upphör och efter förluster i tiotusental hos de Ukrainska styrkorna.

Möjligen får detta konsekvensen att Ryssland blir något försvagat i relation till Nato. Det kan man ju se som en vinst om man hejar på Nato. För Ukrainas del är det dock endast förluster och följande elände som väntar.

Kanske - eller med största säkerhet - finns det flera i tråden som tror att det finns någon uppsida för Ukraina i detta elände. Kanske till och med någon som tror att Ukraina kommer bättre ut ur detta än hur det stod till innan striderna. Ja, man får ju tro som man vill.
För de allra flesta av oss människor är det en ryggmärgsreflex att önska och hoppas på att den svagare och brottsutsatte kämpar och vinner- om än inte på annat sätt än att åtminstone skada den som angriper. Det är alltså en helt vanlig reaktion som hämtas ur det vi räknar till anständighet, etik och moral. Att det finns massor av människor med annan och helt annat känsloregister är alldeles sant och uppenbart.

Ukraina är redan till myckenhet förstört att vem som orsakat detta vet vi alla- det finns sådana som anser det vara den utsattes fel till detta eftersom denne sökt försvara sig mot angriparen. Detta synsätt är märkligt och i mina ögon osunt, ja faktiskt rent av äckligt.

Jag tror att Ukrainas befolkning kommer lida- de lider svårt som det redan i denna stund är. Jag tror även Ryssland kommer lida och än värre kommer det bli under de härpå följande åren. Allt detta är så himla olyckligt och ledsamt och det är bara Rysslands fel. Ingen annans.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-04-27 kl. 10:40.
Citera
2022-04-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Hur skulle en förhandling med dig se ut?

Det behövs inga fredsförhandlingar om man bara ger fan i invasioner av andra nationer.
Citera
2022-04-27, 10:31
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan du utveckla lite, jag fattar absolut ingenting vad du skriver och vad det har med det jag skriver att göra.

Han snackar om Lernia-kärringen som fick sparken efter att hon raljerade mot Ukrainskan... och så drar han en parallell till att vissa åberopat att det hon gjorde skulle vara HMF, likställer det med att kalla henne Nazist, och sen försöker åberopa att vi är hycklare som stödjer "de riktiga Nazisterna i Ukraina".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Klart du fattar.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det finns bara ett litet problem i den planen, ryssar i andra länder har generellt ett bättre liv än ryssar i Ryssland, så varför skulle de flytta?

För att den ryska propagandan kommer att få det att framstå som att Ryssland är paradiset på jorden. Det är deras jobb och som de bör klara om man betänker att deras föregångare på 30-talet lyckades få Sovjet att framstå som detta vilket innebar att många, tex svenska kommunister eller svenskbybor som precis fått komma till Sverige, flyttade dit. I och för sig för att något år senare befinna sig i en grav med ett hål i nacken, eller i ett läger i Gulag, men det är nästa problem Viktigt är att det är en envägslösning, dvs de får flytta till men inte från Ryssland.
Citera
2022-04-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Har säkert redan nämnts i tråden, men hittade inget. Har varit flera explosioner och nu brand i vad som verkar ha varit ett ammunitionslager i Belgorod i Ryssland.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/27/russia-ukraine-war-blasts-heard-in-russian-city-of-belgorod-truss-to-call-on-ukraines-allies-to-doub le-down-on-military-aid-live?page=with:block-6268d72a8f08b4175f4ad53b#block-6268d72a8f08b4175f4ad53b

Jag såg detta på en nyhetsflash.

Väldigt oklart om det är Ukraina som skjuter missiler eller om det är små förband som saboterar eller om det är ryssarna själva som motsätter sig kriget.
Citera
2022-04-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Han snackar om Lernia-kärringen som fick sparken efter att hon raljerade mot Ukrainskan... och så drar han en parallell till att vissa åberopat att det hon gjorde skulle vara HMF, likställer det med att kalla henne Nazist, och sen försöker åberopa att vi är hycklare som stödjer "de riktiga Nazisterna i Ukraina".

Det var ganska nära och ja det är sant.
Citera
2022-04-27, 10:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tror du att ukrainarna är restriktiva med sina pansarfordon för att de inser att det är slöseri att använda dem i större utsträckning just nu, med risk för att få dem förstörda, eller är det för att man måste hålla hårt i det man har?

Både och. Det är ju ingen hemlighet att också Ukraina lidit stora förluster av pansarfordon, särskilt med fokus på stridsvagnar, pansarskyttefordon och hjulburna pansarfordon av typ BTR eller BRDM . Man är helt säkert mycket restriktiv vad gäller att sätta in pansarkompanier eller mekbataljoner i större stridigheter om man inte är tvungen att göra det för att hålla en viktig stödjepunkt, alternativt att man ser en rejäl taktisk eller strategisk vinst med att göra det.

Alldeles oavsett allting annat, så har Ryssland fler fordon än Ukraina.

Citat:
Jag menar — det finns bilder och filmer på förstörda ukrainska stridsvagnar, men de tycks inte sättas in i strid på samma sätt som ryssarna gör med sina. Att Ryssland har så enormt många tycks mest vara en nackdel, eller så nyttjar man dem på fel sätt. Att rycka fram är visserligen en annan sak än att försvara, ligga i bakhåll, skjuta med drönare, osv.

Jag skulle tippa på att Ukraina sparar sina tyngre förband, enligt vad jag skrev här ovan. Man anser nog att en pansarbataljon, exempelvis, kan användas mycket bättre vid t.ex. ett motanfall mot en kraftig rysk framstöt, än att låta sig nötas ned i halvstatiska försvarsstrider.

Även Ryssland innehar en del giftiga pansarvärnsvapen, som slår hårt mot såväl T-64or som T-72, T-80 och T-84or.

Det jag tycker mig notera med Ryssland, och det förvånar mig stort, är att de verkar göra exakt samma fel som de gjorde med sina vagnar i Tjetjenien på 1990-talet, utan att överhuvudtaget ha reflekterat över vilka enorma förluster en pansarenhet utan tillräckligt infanteriunderstöd och utan tillräcklig områdeskontroll tar i strid i bebyggelse eller i kraftigt skymda områden som skogspartier.

En mycket känd film, vid det här laget, är ju det ukrainska Stugna-överfallet (jag har iaf för mig att det var Stugna) jag postar nedan. Frågan är väl, i realiteten, inte så mycket hur ryssarna reagerar över angreppet (de tycks reagera hjälpligt okej ändå), utan hur i helsike de rullar fram med en fordonskortege av stridsvagnar och stridsfordon, utan att ha säkrat det omedelbara närområdet med avsuttet infanteri och/eller attackhelikoptrar. Eldöverfallet sker ju på bara några tiotals meters håll, mer eller mindre öppet.

https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c

Citat:
Jag undrar även om du anser att den ukrainska försvarsmakten håller högre kvalité allround än den ryska armén.

Generellt sett ja, absolut. Vi ska komma ihåg att 80-90% av den ukrainska försvarsmaktens utrustning, såväl i luften som på marken är sovjetisk/rysk, generellt sett av något äldre varianter än den ryska, dessutom, vilket i sig frångår det faktum att den ukrainska överlägsenheten består av avsevärt bättre materiel. Skillnaden torde vara att ukrainarna använder materielen på rätt sätt och förmodligen också underhåller den avsevärt bättre. Det ukrainska försvaret uppvisar, utöver det, en avsevärt större taktisk skicklighet och strategisk förståelse än sin ryska motpart.

Videon ovan torde vara ett så gott exempel på det som något.
Citera
2022-04-27, 10:42
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 5840 civila förluster, 2729 döda och 3111 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/04/ukraine-civilian-casualty-update-26-april-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_681402
https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12418980
529 ledningscentraler
607 drönare
273 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
128 radarstationer
251 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 141 flygplan, 110 helikoptrar)
2596 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
296 MLRS raketartillerifordon
1134 fältartilleri och granatkastare
2413 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/304771728501953
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
22400 Personal / Personer
939 Pansarvagnar
2342 Bepansrade stridsfordon / APV
421 Artillerisystem
149 MLRS raketartillerifordon
71 Luftvärns system
185 Flygplan
151 Helikoptrar
1666 Motorfordon / fordon
8 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
207 UAV operativ-taktisk nivå
31 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning

Påstådd intern rapportering om Ukrainas förluster, ta det som den propaganda obekräftade uppgifter är.
https://i.ibb.co/GcyvZHw/27-04-eng.jpg
Viktigt förtydligande: alla dessa uppgifter är prognoser. Med det menas att ukrainska sidan i sina egna interna rapporter och sammanfattning har inte det exakta antalet förluster för varje kategori.

Det finns ingen kommunikation med vissa enheter, och de är listade som saknade, viss utrustning kan återställas efter attacken. Därför är tendensen att det i interna rapporter alltid underskattas det faktiska antalet förluster

Tidigare rapporteringar
2022-04-26 eftermiddag
2022-04-26 förmiddag
2022-04-25 eftermiddag
2022-04-25 förmiddag
2022-04-24
2022-04-23 eftermiddag
Citera
2022-04-27, 10:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
För de allra flesta av oss människor är det en ryggmärgsreflex att önska och hoppas på att den svagare och brottsutsatte kämpar och vinner- om än inte på annat sätt än att åtminstone skada den som angriper. Det är alltså en helt vanlig reaktion som hämtas ur det vi räknar till anständighet, etik och moral. Att det finns massor av människor med annan och helt annat känsloregister är alldeles sant och uppenbart.

Ukraina är redan till myckenhet förstört att vem som orsakat detta vet vi alla- det finns sådana som anser det vara den utsattes fel till detta eftersom denne sökt försvara sig mot angriparen. Detta synsätt är märkligt och i mina ögon osunt, ja faktiskt rent av äckligt.

Jag tror att Ukrainas befolkning kommer lida- de lider svårt som det redan i denna stund är. Jag tror även Ryssland kommer lida och än värre kommer det bli under de härpå följande åren. Allt detta är så himla olyckligt och ledsamt och det är barra Rysslands fel. Ingen annans.

Det är ett önsketänkande som leder till fördärv. Antagligen är vi matade med en massa hjältehistorier till tveksam nytta. Kommer en massa skit från Holywood, men berättelserna är äldre än så. Det går ju egentligen inte att slutgiltigt avgöra vem som är svagast eller ondskefullast. Det räcker att anlägga olika tidsperspektiv eller att se olika högre mål för sin kamp. Det går att finna goda argument för sin sak på båda sidor.

Man kan förstås avfärda motståndarens ståndpunkter, ja det är ju en förutsättning för att inte skapa tvivel i sin egen uppfattning, men om man verkligen vill förstå saken måste man sätta sig in i motpartens uppfattning. Detta leder ofrånkomligt till att se sin egen sak ur ett annat perspektiv.
Citera
2022-04-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

Jag tror att Ukrainas befolkning kommer lida- de lider svårt som det redan i denna stund är. Jag tror även Ryssland kommer lida och än värre kommer det bli under de härpå följande åren. Allt detta är så himla olyckligt och ledsamt och det är bara Rysslands fel. Ingen annans.
Så bra sammanfattat!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in