2022-04-27, 22:41
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s men han är skriven i Spenshult utanför Oskarström och den här f. d. köpingen tillhör numera Halmstads kommun.

MGM blev också gripen någonstans söderöver men är osäker på om detta skedde just där. Om jag inte har missat något, så blev han häktad i just Halmstad.
Okej då förstår jag.

Undrar vart fruns kropp ligger.
Citera
2022-04-27, 22:47
Medlem
Citat:
I o f s men han är skriven i Spenshult utanför Oskarström och den här f. d. köpingen tillhör numera Halmstads kommun.

MGM blev också gripen någonstans söderöver men är osäker på om detta skedde just där. Om jag inte har missat något, så blev han häktad i just Halmstad.
Nä, Västmanlands tingsrätt. Den ligger i Västerås. Men det säger ju inget om var han blev gripen nånstans.
Citera
2022-04-27, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
MGM har också bott i Norberg.

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Men bodde de då i Norberg?

Kan de inte bott på andra orter?

MGM har i a f även varit mantalsskriven i Norberg innan han blev skriven i Halmstad kommun..

Visst kan han ensam och hela familjen ha flyttat runt till ett flertal orter.
Citera
2022-04-27, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Häktad av tingsrätten i Västerås.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, Västmanlands tingsrätt. Den ligger i Västerås. Men det säger ju inget om var han blev gripen nånstans.

Okej då blev han häktad av tingsrätten i Västerås.

Är osäker på var någonstans han blev gripen endast att det var söderöver, så detta skedde inte i Västerås.
Citera
2022-04-27, 22:58
Medlem
Citat:
Okej då förstår jag.

Undrar vart fruns kropp ligger.

Gruvhålet brevid gissar jag på.
Citera
2022-04-27, 23:01
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
MGM har i a f även varit mantalsskriven i Norberg innan han blev skriven i Halmstad kommun..

Visst kan han ensam och hela familjen ha flyttat runt till ett flertal orter.
Det tror jag. Han har nog inte osannolikt människor att lämna ungarna hos ibland också. Frun skulle inte förvåna mig, ligga i någon annan skog.

Vad har han levt på och hur har han försörjt barnen? De är ganska gamla nu. Två är ju tonåringar.
Citat:

Är osäker på var någonstans han blev gripen endast att det var söderöver, så detta skedde inte i Västerås.
Det är rätt nära. Vet inte avstånd till Uppsala men kanske var Västerås närmare där han greps.
Citera
2022-04-27, 23:03
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Gruvhålet brevid gissar jag på.
Jag tror inte det men det vore väldigt bra. Det är inte alltid de smartaste och kanske tyckte han att det gått så bra med frun att han valde samma plats eller en skog där han lyckats få bra lokalkännedom.
Citera
2022-04-27, 23:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har för lite erfarenhet och kunskap för att kunna sia, och undra varför du inte tror på livstid?

Visserligen verkar det lite som att om det handlar "enbart" om mordförsök, och inte som i Dalbyfallet, där mannen om jag fattat det rätt avslutade mordförsöket genom mord, så kan det i sig ge lägre straff. Men graden av hur våldsam gärningen har varit och andra försvårande faktorer inverkar ju också på straffet om jag inte missuppfattat det, i det här fallet kan man väl jämställa omständigheterna med tortyrliknande?

Upp till livstid.... kan man ju hoppas på om det nu går att binda mgm till gärningen(arna).

Från Lawline:

"Försök till mord hittas i 3:11 BrB. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700#K4P7 Eftersom det rör sig om ett försöksbrott får man gå till 23 kap BrB. I 23:1 kan man läsa: Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.

Därefter får man sedan gå till 3:1 BrB som stadgar att straffet för mord är fängelse viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.

Detta innebär alltså att straffet i teorin blir minst 2 års fängelse upp till livstid. Därmed inte sagt att livstids fängelse i praktiken döms ut vid försök till mord, utan typiskt sett blir straffet kortare för försök till mord än för fullbordat mord."

https://lawline.se/answers/mordforsok-och-grov-misshandel
Tack för det men jag tror på ett tidsbestämt straff. Hon överlevde och han kan ju köra med att han tänkte hämta upp henne när hon lidit klart. Sedan blir man ju oftast besviken på straffen som utdelas.
Citera
2022-04-27, 23:07
Medlem
Citat:

Han kanske inte ens var närvarande förutom via länk. Kanske sitter han i häkte i Gbg, Malmö eller nån annanstans. Har inte sett något protokoll från häktningsförhandlingen.
Citera
2022-04-27, 23:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han knuffade ner henne i ett gruvhål med uppsåt att döda . Han våldtog henne innan. Media berättar att han återkom flera ggr och kastade ner sten då han såg att hon levde. Livstid tror jag. Och därefter utvisning.
Ja men då var han ju bussig som ville avsluta hennes lidande.
Citera
2022-04-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det förklarar saken. Jag missade det citatet med viktig och informativ info om hennes namn som hon uppgav felaktigt med flit och skyllde på att hon är analfabet. Men att skriva kärleksförklaringar till maken på Facebook, det kunde hon utan problem.
Tror inte det behöver vara hon som skrivit till honom på facebook. Den typen karlar fixar till det själva, skapar facebooksida med fruns namn och skriver sen till sig själv. Jag har säkra exempel på detta. Nån sorts behov visa upp sig för andra.
Citera
2022-04-27, 23:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur har hans barn blivit försörjda?

Citat:
Det tror jag. Han har nog inte osannolikt människor att lämna ungarna hos ibland också. Frun skulle inte förvåna mig, ligga i någon annan skog.

Vad har han levt på och hur har han försörjt barnen? De är ganska gamla nu. Två är ju tonåringar.
Det är rätt nära. Vet inte avstånd till Uppsala men kanske var Västerås närmare där han greps.

Jag vet inte.

Har han någonsin haft arbete? Om så har varit fallet att han haft ett eller flera arbeten så har det nog ändå inte räckt till att försörja tre barn. Mycket troligt att skattebetalarna har fått stå för deras försörjning.

MGM blev inte gripen i Västerås utan någonstans söderöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in