2022-04-24, 09:18
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Vid 15% ränta hade jag börjat svettas.

Vid ett sådant scenario när jag ska förhandla om min bundna ränta så hade jag nog betalat av större delen av lånet på en gång.
Sedan hade jag självklart inte sålt boendet utan stannat kvar då jag trivs bra här.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2022-04-24 kl. 09:53.
Citera
2022-04-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?

Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?

Har marginal att klara en rejäl höjning, och skulle jag tycka att dom höjer allt för mkt så betalar jag bara av de kronor jag är skyldig så får de ha vilken jävla ränta de vill!👊😎
Citera
2022-04-27, 10:38
Medlem
Frågan är ju lite nu hur fort räntorna springer iväg från dagens läge.
Rörligt kommer ju antagligen ligga hyfsat lågt ett tag till med undantag i fall inte riksbanken höjer räntan rätt aggressivt framöver.

Det är bundna lån som börjar ticka på.
3-årig ligger runt 2,5-2,7%
5-åring ungefär på 2,7-2,8%

Frågan är nu när dessa kommer ligga över 5%?

Enligt senaste utlåtandet från SBAB så förväntar man sig att 3-åring ligger runt 3,5% vid årsskiftet och en 5-åring strax över 4%.

Hinner man inte ta tag i sina bolån och se över sin ekonomiska situation innan dess så får man ju skylla sig själv om man hamnar i skiten.
Citera
2022-04-27, 11:41
Medlem
Bolanetorsks avatar
22% verkar helt enkelt inte klara det. Enligt dem själva. https://omni.se/var-femte-hushall-kl...ocent/a/nW2w6J
Citera
2022-04-27, 17:17
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
22% verkar helt enkelt inte klara det. Enligt dem själva. https://omni.se/var-femte-hushall-kl...ocent/a/nW2w6J

Nej, nej. Jag har gjort en egen undersökning, som jag redovisar lika tydligt som Bjurfors, den visar att alla klarar 10%. Enligt dem själva.
Citera
2022-04-27, 17:53
Medlem
Loels avatar
Citat:
Enligt FI så kommer 22% av bolånetorskarna I obestånd vid en ränta på 7%.

Självklart en mycket högre siffra i realiteten

- Med så hög ränta kommer en stor mängd företag hamna i obestånd
- Man tvingas sparka och arbetslösheten skjuter i höjden (m.a.p Sveriges dåliga siffror tänk 20-30%)
- Siffran blir då snarare 50% som hamnar i obestånd

Total kollaps för Svea rike tyvärr - tillslut kommer notan för invandring - det spelar ingen roll vilka skrivbordsreformer som införs och vad PK-politikerna säger. Tillslut kommer notan.
Citera
2022-04-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Har du någon bra länk till dessa försäkringar?
Vet att dom finns men vill veta mer om hur dom är upplagda.

Vi har på min arbetsplats (genom Ledarna) en försäkring som ser ut så här:
Genom medlemsavgift:
-150 dagar
-Upp till 80% lön (försäkring + A-kassa)
-Upp till 80k i lön

Med tilläggsförsäkring, 148 kr:
-250 dagar
-Upp till 80% lön
-Upp till 80k i lön

Med tilläggsförsäkring, 504 kr:
-250 dagar
-Upp till 80% lön
-Upp till 120k i lön

Villkor + räkneverktyg för att se vad inkomst skulle landa på under arbetslöshet:
https://kund.bliwa.se/Kundwebbar/Org...mstforsakring/

Hur Unionens ser ut vet jag inte exakt, men tror den fungerar snarlikt.
Citera
2022-04-27, 20:11
Medlem
Facades avatar
Hur?
Jag betalar den såklart.
Citera
2022-04-27, 20:17
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?

Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?
Förstagångs köpare här.
Köpte för ca 1.5 år sedan och är
nere under 70% belåning idag.
Bunden ränta 1.5 år till sedan löser jag bolånet.
Skit enkelt 😂
Citera
2022-04-27, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
5 % ränta??????

Gärna, skulle spara mig tusentals kronor i månaden. Läggas på konsumtion, hålla ekonomin igång, få rull på tillväxten - det du Ingves!

Som det är nu - med massor av luft i börsen kvar och osäkra andra (ädelmetaller t ex) marknader - kostar det mig ca 10 lax av min nettolön att hålla mitt sparande konstant (räknar på KPIF plus två procentenheter). Sedan är det extra kul att behöva skatt på "kapitalavkastningen"...

Men, men... ..."Slösa wins". Vi kommer i morgon inte ens att införa en ränta. Då skiter jag i allt, går från med- till motborgare och ser till att kosta samhället så mycket som möjligt. Samhällskontraktet bröts för länge sedan, redan när befolkningsutbytespolitiken infördes.

Uppslag till andra motborgare in spe;

- larma från privata telefoner, "det brinner", "det rånas" etc - kostar multum med de utryckningarna.
- palla upp ordentligt med sten på vägar och järnvägar. Ffa det sistnämnda, spårar det ur blir det riktigt dyrt.

Finns massor av uppslag!
Citera
2022-04-27, 21:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
5% ränta är såklart inte kul men det går. Man får dra ner på annat som konsumtion (restaurang, resor och kläder).

När jag köpte huset var det på 5% ränta och sedan dess tjänar jag säkert 10 000 mer samt att huset har dubblat i värde. Det måste vara många som har haft samma utveckling som mig.

Jag kör dock på rörligt. De långa räntorna gick upp alldeles för snabbt och plötsligt så det är en dum affär att skriva under på så dyra räntor.
Citera
2022-04-27, 21:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Vatten och bröd.

//Maxbelånad Stockholmare som nyligen köpt.

Du kan vara lugn! Det är tänkt att vi som inte belånat oss ska fortsätta betala kalaset, såsom det sett ut de senaste fem åren. No worries dude! Jag inte jag förstås, jag ska bli motborgare, och åsamka DIG oerhörda kostnader. Repayment, revenge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in