2022-04-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Att du drar slutsatsen att jag är otrevlig/bitter för att jag inte håller med dig får stå för dig.

Skrev precis ett inlägg där jag prisade/uppskattade egenföretagare, men det missade du väl.

Du verkar vara selektiv i ditt hat.

Ok, får sätta punkt här. Måste iväg. Ha en trevlig dag.
Citera
2022-04-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ok, får sätta punkt här. Måste iväg. Ha en trevlig dag.

Detsamma!
Citera
2022-04-30, 14:01
Medlem
Citat:
Det är inte den analysen av läget jag gör. Priserna kommer utan tvekan falla då vi enbart är i början av räntehöjningarna. Dessa kommer att komma i flera steg. Folk tänker kortsiktigt. I början av pandemin tänkte de bara i nuet och sprang dit resten av flocken sprang. Först ska alla ha toapapper, sen ska alla ha vovve, sen ska alla ha hus. Det kommer inte att hålla. Vi kommer att se prismässiga fall utan tvekan. Lägg till kraftigt höjda bränslepriser, elpriser, brist på material att underhålla huset med långa väntetider till följd och dyrare priser, inflation, ras på börsen etc etc. Jag vill påstå att du lever i förnekelse om du inte tror att detta kommer att påverka.

Det beror ju helt på vilken bransch vi talar om, eller hur. Och du tror inte de stora förlorarna är de husägare som är anställda i dessa företag? Om detta var riktat till mig som företagare så kan jag lugna dig med att det inte finns mycket som kan påverka mig. Är set for life, så jag står vid sidlinjen och ser på och passar på att investera när läge ges.

Nej, var inte riktat till dig alls (vet ju inte ens vad du jobbar med).

Att huspriserna går ner är helt ointressant om man inte planerar att sälja i närtid, utan det är kostnaden på lånen som är det intressanta.

Det jag menar är att det är mer vart man jobbar än vart man bor som kommer att påverka ens ekonomi, jobbar båda i villafamiljen i en bransch som får det svårt blir ju såklart ännu sämre, sådana fall kommer vi säkert att se, men delar inte din pessimistiska syn, även om vi har några år som blir lite tuffare, så är det helt klart.

Känner inte igen det där alls med hund och hus kopplat till pandemin, sånt skaffar man väl för att man vill ha det, inte pga att det är pandemi?

Nåväl, vi får väl se vart det bär hän. Personligen har jag rätt mycket marginaler, just av den anledningen vi står för nu. Fullt medvetet val att bo i bo kvar i ett billigt hus på landet som vi köpte när vi hade 20k i inkomst i familjen innan skatt, även nu när vi har närmare 80k tillsammans och kunde flyttat till ett "finare".

Jobbar statlig på en myndighet vars största problem just nu är personalbrist, så ingen fara att bli arbetslös heller.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-04-30 kl. 14:17.
Citera
2022-04-30, 14:51
Citat:
Låter som ett kul liv.

Bättre liv än 97% av resten av världen.
Citera
2022-04-30, 21:43
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Påpekar bara att alla arbetande människor tyvärr är beroende av konsumtion.

Jo men vi har fortfarande galet låg ränta om den går upp till 2 eller 3%. De flesta sparar och amorterar, finns mycket att dra in på.
Citera
2022-04-30, 21:46
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Oavsett vad du skrev så är 200% ökning av räntan en stor ökning och det kommer kännas för rätt många.

Nej, tror faktiskt inte det. Fortfarande väldigt låg ränta.
Citera
2022-04-30, 21:52
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
ja det är något skumt med domedagsprofeternas spådommar! ingen normalinkonsttagare komme ha en boränta på 5% närmsta tio åren. Max 4%.
Bra för dig och mig som har bolåneräntor som är väsentligt lägre än inflationen. jag kör amorteringsfritt och låter inflationen gröpa ur lånet.

Jag tillhör de rika (då får man låg ränta). Vi kör på samma princip.
Tycker dock att det är fel att privilega de rika. Tycker inte om stora ekonomiska skillnader i samhället. Det brukar resultera i mänskigt lidande.
Citera
2022-04-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Nej, tror faktiskt inte det. Fortfarande väldigt låg ränta.
Ok, det må vara hänt. Men det är en stor ökning.
Citera
2022-05-12, 18:02
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelKlientel
Vi har på min arbetsplats (genom Ledarna) en försäkring som ser ut så här:
Genom medlemsavgift:
-150 dagar
-Upp till 80% lön (försäkring + A-kassa)
-Upp till 80k i lön

Med tilläggsförsäkring, 148 kr:
-250 dagar
-Upp till 80% lön
-Upp till 80k i lön

Med tilläggsförsäkring, 504 kr:
-250 dagar
-Upp till 80% lön
-Upp till 120k i lön

Villkor + räkneverktyg för att se vad inkomst skulle landa på under arbetslöshet:
https://kund.bliwa.se/Kundwebbar/Org...mstforsakring/

Hur Unionens ser ut vet jag inte exakt, men tror den fungerar snarlikt.
Så knappt ett år med 80% och sen ner till ca 20k i månaden.
Ser inte ut som ett framgångsrecept.
Citera
2022-05-12, 18:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Problemet är nog alla sammanlagda kostnadsökningar.
Mat, bränsle, el och räntor.

DET kommer bli jobbigt för somliga.

Det blir jobbigt för dom som levt över sina tillgångar och har trott att vi alltid skulle ha låga boräntor. Som man bäddar får man ligga. Kan man inte tänka överhuvudtaget ja då får man stå sitt kast.
Citera
2022-05-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Har du någon bra länk till dessa försäkringar?
Vet att dom finns men vill veta mer om hur dom är upplagda.

Sent svar men såhär fick jag det förklarat för mig av Unionen
Citera
2022-05-18, 03:24
Medlem
Listpriser på Swedbank just nu:

1 år 3,09 %
2 år 3,44 %
3 år 3,69 %
4 år 3,79 %
5 år 3,94 %

Inte långt ifrån 5%. Binder ni lånen nu eller när listräntan är 7%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in