Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tycker inte att man ska hänge sig åt (tankar) vedergällning (straff) i samma omänskliga "stil" som den misstänkte. Det gör ju att man själv inte är ett dugg bättre.
Grejen är väl att många gärningpersoner tycker sig ha anledning till sina brott, precis som man själv då tycker om man vill straffa en person med samma mynt som gärningen.
Jag tycker inte heller att man ska lägga skulden utanför gärningmannen. Skulden ligger hos den som utövat brottet.
Man kan inte lasta enskilda personer som t ex kvinnan som "följde med", eller personer som utövar sina jobb. Varje dag träffar du människor som är hemska personer, som har gjort hemska saker. inget blir bättre av att fyllas med hat, att ständigt agera efter hatet, tvärtom. Vi har ju ändå en demokrati, med val.
Den här personen har tidigare fått ansökan om kontaktförbud mot flera personer, men begäran har avslagits med en underlig motivering:
"Kort därpå ansökte flera personer, närstående till mannen, om att han skulle beläggas med kontaktförbud mot dem. Samtliga ansökningar avslogs av åklagarkammaren med motiveringen att han ”inte tidigare hade lagförts för brott mot närstående”"
https://www.expressen.se/nyheter/han-misstanks-ha-valdtagit-och-knuffat-ner-kvinna-i-gruvhal-/
Det blir en rundgång, eftersom denna begäran också lämnades därhän.
Det har funnits varningssignaler, som kanske borde ha tagits på allvar.
Man kan också misstänka, att den här personen kanske har levt i miljöer där polisanmälningar inte hör till vardagen. Det har säkerligen funnits många fler incidenter!
Jag funderar också på varför kvinnan inte anmäldes försvunnen???
Försökte feta det du skriver ang. ansökningarna om kontaktförbud. Det fungerar så att det skall ha förekommit tidigare anmälningar (och helst fällande domar) om liknande brott för att man skall få igenom ett kontaktförbud. Det måste på något sätt finnas bevis på någonting förekommit/förekommer. Alltså inte bara i detta fall utan lagen ser ut så.
Vilka kan de närstående vara som ansökt om kontaktförbud? Det enda som kommit fram (som jag har sett) är att mannen har tre barn och ingen fru. Var barnen finns är oklart men vilka andra skulle kunna anses vara närstående?
Kom han till Sverige ensam eller med familj? Är bara han eller även barnen utvisningsbeslutade?
Så många frågor som jag väljer att lägga här eftersom du tillhör de intressantare skribenterna här.