2022-04-27, 16:10
Medlem
Alonens avatar
Polisen kommer att dammsuga runt och i gruvhålet och bildlikt och bokstavligt vända på varje sten.

Polisen kommer oxå att dammsuga såväl BO som MGM och deras persedlar.

Allt för att hitta spår, ffa DNA.
Citera
2022-04-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har också ofta funderat på det där hur det kan vara så stor skillnad i straff ifall offret överlever eller inte. Hur många som knivhugger i bröst, hals, eller rygg t.e.x. beräknar att knivhugget inte ska vara dödande? När det kan skilja på millimetrar ifall B.O. överlever eller skulle ha dött.

Även skjutna som överlever, är ju bara ren tur att överleva skott i huvud/bröstet.
Citera
2022-04-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker inte att man ska hänge sig åt (tankar) vedergällning (straff) i samma omänskliga "stil" som den misstänkte. Det gör ju att man själv inte är ett dugg bättre.

Grejen är väl att många gärningpersoner tycker sig ha anledning till sina brott, precis som man själv då tycker om man vill straffa en person med samma mynt som gärningen.

Jag tycker inte heller att man ska lägga skulden utanför gärningmannen. Skulden ligger hos den som utövat brottet.

Man kan inte lasta enskilda personer som t ex kvinnan som "följde med", eller personer som utövar sina jobb. Varje dag träffar du människor som är hemska personer, som har gjort hemska saker. inget blir bättre av att fyllas med hat, att ständigt agera efter hatet, tvärtom. Vi har ju ändå en demokrati, med val.

Den här personen har tidigare fått ansökan om kontaktförbud mot flera personer, men begäran har avslagits med en underlig motivering:

"Kort därpå ansökte flera personer, närstående till mannen, om att han skulle beläggas med kontaktförbud mot dem. Samtliga ansökningar avslogs av åklagarkammaren med motiveringen att han ”inte tidigare hade lagförts för brott mot närstående”"

https://www.expressen.se/nyheter/han-misstanks-ha-valdtagit-och-knuffat-ner-kvinna-i-gruvhal-/

Det blir en rundgång, eftersom denna begäran också lämnades därhän.
Det har funnits varningssignaler, som kanske borde ha tagits på allvar.

Man kan också misstänka, att den här personen kanske har levt i miljöer där polisanmälningar inte hör till vardagen. Det har säkerligen funnits många fler incidenter!

Jag funderar också på varför kvinnan inte anmäldes försvunnen???

Försökte feta det du skriver ang. ansökningarna om kontaktförbud. Det fungerar så att det skall ha förekommit tidigare anmälningar (och helst fällande domar) om liknande brott för att man skall få igenom ett kontaktförbud. Det måste på något sätt finnas bevis på någonting förekommit/förekommer. Alltså inte bara i detta fall utan lagen ser ut så.

Vilka kan de närstående vara som ansökt om kontaktförbud? Det enda som kommit fram (som jag har sett) är att mannen har tre barn och ingen fru. Var barnen finns är oklart men vilka andra skulle kunna anses vara närstående?
Kom han till Sverige ensam eller med familj? Är bara han eller även barnen utvisningsbeslutade?

Så många frågor som jag väljer att lägga här eftersom du tillhör de intressantare skribenterna här.
Citera
2022-04-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Ja ett långt straff blir det, säkert nära de 18 år du skriver. Slipper nog livstid.

Jag gissar på max 10 år, ingen utvisning !!
Citera
2022-04-27, 16:27
Medlem
En man från Halmstad ska tydligen vara häktad för mordförsöket.
Vet vi något om honom?
Citera
2022-04-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mordförsök kan ge samma straffpåföljd som mord. I detta fall, om kvinnan är trovärdig, åker han på 18 år till livstid. Jag tippar på det senare.

Kan bli livstid men knappast troligt, hagamannens straff blev 14 års fängelse.
Dömd för: Två fall av våldtäkt, två fall av grov våldtäkt och mordförsök, två fall av försök till våldtäkt
Citera
2022-04-27, 16:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Det där är ju samma person på båda bilderna.
Selfien är tagen med en frontkamera på en telefon vilket gör att han ser lite annorlunda ut.
Är det från samma Facebook konto?
Är du säker på att det är samma person? Själv är jag osäker.

Bilden hittade jag i flödet på ex-fruns konto, P*ris*. När jag klickade på namnet kom hans Facebook upp där han kallas för Jacob & Mr. Jaqoub i inläggen.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100010387028646&comment_id=Y29tbWVu dDoxNzk0NDcyOTI1MzQyMDlfMTgwNzE4MTE5MDczNzkz

Här är en bild på vår GM, bara för att jämföra.

https://scontent.fbma3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/15073318_123074948171444_7901611739930825522_n.jpg ?_nc_cat=108&ccb=1-5&_nc_sid=174925&_nc_ohc=m3vfXz-v0psAX-GfGTG&_nc_ht=scontent.fbma3-1.fna&oh=00_AT-ASj7vqF6Xb1FyNM4KMVBIgNRtuyNGshGRX32_b8roHg&oe=628 E32AC
Senast redigerad av exoticspice 2022-04-27 kl. 16:51.
Citera
2022-04-27, 16:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror inte det förändras av om han är i fängelse eller på utsidan. Det kanske tvärtom är bra för barnen om han sitter inne.
Han verkar ju inte överdrivet sympatisk eller ansvarstagande av det som framkommit.

Det är iofs sant.
Citera
2022-04-27, 16:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Här poserar han i Dalarna.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=160156844463254&id=1000140681 85958&m_entstream_source=timeline&anchor_composer= false

Avesta närmare bestämt.
Citera
2022-04-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Kan bli livstid men knappast troligt, hagamannens straff blev 14 års fängelse.
Dömd för: Två fall av våldtäkt, två fall av grov våldtäkt och mordförsök, två fall av försök till våldtäkt
Lite av ett game det där. Lagtolkningen är upp till domarna. Hoppas det sitter rätt personer bakom skranket i detta mål när det är dags.
Citera
2022-04-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Är du säker på att det är samma person? Själv är jag osäker.

Bilden hittade jag i flödet på ex-fruns konto, P*ris*.
Här är en bild på vår GM, bara för att jämföra.

https://scontent.fbma3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/15073318_123074948171444_7901611739930825522_n.jpg ?_nc_cat=108&ccb=1-5&_nc_sid=174925&_nc_ohc=m3vfXz-v0psAX-GfGTG&_nc_ht=scontent.fbma3-1.fna&oh=00_AT-ASj7vqF6Xb1FyNM4KMVBIgNRtuyNGshGRX32_b8roHg&oe=628 E32AC

Jösses, jag som är fördomsfull som tusan, här har vi typexempel på ’ur-turken’ så som man minns det från sena 80-talets flyktingvåg.
Citera
2022-04-27, 17:08
Medlem
Jag såg en intervju på SVT morgon imorse angående våld och dödligt våld mot kvinnor. 15 fall hittils i år i sverige. Nån kärring från nån kvinnoorganisation satt och sa att "vi måste fundera och ta nya tag från grunden för det blir ingen förändring"

Inte med ett ord, hint eller minsta antydan nämdes att minst 80% av fallen begås av män med utländsk bakgrund. Inte en stavelse om hederskultur, annan kvinnosyn etc, ingenting. Och SVTs programledare agerade likadant. Så jävla fegt!!

Vad fan är det de tror de ska kunna ändra från grunden när de inte ens törs erkänna det stora problemet. Utan dessa utlandsfödda i sverige hade våldet varit mycket mindre men det nämner man inte ens!
Sen sitter svenska kvinnor och förfäras över våldet mot kvinnor och pratar om att det måste ske en föränding! Så jävla fegt och uselt.

Sluta ta in manliga MENA-flyktingar! Det är den förändring i grunden de söker efter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in