2022-04-27, 14:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas att du får rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det vore en unik händelse, för som sagt, enda gången någon dömts till livstid för mordförsök i Sverige i modern tid är när det varit kopplad till terrordåd eller rört sig om flera offer på samma gång.

Om offret utsatts för våldtäkt kan man kanske säkra en del spår. Lämnar hon dessutom en väldigt trovärdig berättelse kan det räcka. Se fallet Jim Grapenkrantz som blev dömd trots i princip total avsaknad av tekniska bevis.

Bara att hoppas att du har rätt.

Hon har säkert lämnat en trovärdig berättelse men..... Vi får se framöver vad det hela kan mynna ut i.
Citera
2022-04-27, 14:05
Medlem
Evil-Berts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wavemaster
Källa på det ! Vem berättade det? Någon som stod och tittade på när det hände? Jag tror nämligen inte att MGM själv talar om det och kvinnan tror jag inte uppfattar det nere från djupet skadad som hon är.

Vi måste sluta komma med en massa inlägg som vi inte har belägg för, det blir för mycket spekulationer och onödigt tjafs istället för att hålla oss till fakta.

Hur ska jag lämna ut källan tänker du?
Du vet väl att vi har sekretess inom både polis och sjukvård. Min källa jobbar på endera. Du får själv läsa fup senare.
Citera
2022-04-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bara att hoppas att du har rätt.

Hon har säkert lämnat en trovärdig berättelse men..... Vi får se framöver vad det hela kan mynna ut i.
Jag tror faktiskt inget i hennes berättelse kommer ifrågasättas, om det inte kommer sensationella uppgifter om att hon tiggde och bad om att få sluta sina dagar i ett gruvhål.

Den fule mannen 41 år, med tre barn, fattig och utan framtidsutsikter som dessutom inte tål att bli avvisad av en kvinna, har noll trovärdighet.
Citera
2022-04-27, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Delar din uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror faktiskt inget i hennes berättelse kommer ifrågasättas, om det inte kommer sensationella uppgifter om att hon tiggde och bad om att få sluta sina dagar i ett gruvhål.

Den fule mannen 41 år, med tre barn, fattig och utan framtidsutsikter som dessutom inte tål att bli avvisad av en kvinna, har noll trovärdighet.

Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver.

Vi får hoppas att du har rätt i att så kommer att ske.
Citera
2022-04-27, 14:19
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag har försökt att lista ut vad det står på den vänstra namnskylten och gissar att det är en uniform för Afghanska Nationella Armén.

Pennan är i vägen men får det till förkortningen AFG.N.army.
Det går inte att se om han har några märken på vänster arm.
https://samnytt.se/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2022/04/kvinna-gruvhal-feature-2.jpg.webp

Här är en annan soldat med samma uniform med märken på vänster arm.
https://scontent.fbma3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/12741867_196261857396714_3561769404583817760_n.jpg ?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=MV8Fj6cMWrAAX9QlYga&_nc_h t=scontent.fbma3-1.fna&oh=00_AT-GkqEYLzrLuDP1T1C3-WqErUDOYxM6UBnOH8CU9Gxe8w&oe=628F2E09

Båda har en keps med samma märke framtill.
Det där är ju samma person på båda bilderna.
Selfien är tagen med en frontkamera på en telefon vilket gör att han ser lite annorlunda ut.
Är det från samma Facebook konto?
Citera
2022-04-27, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror på ett livstidsstraff först när TR, hovrätten har utdömt det straffet och att domen står sig i HD.

Om den MGM nu ens kan komma att dömas? Vad finns det för bevis, förutom vad den stackars kvinnan själv har berättat, att han är GM? Vi måste ha i åtanke att denna fruktansvärda händelse har inträffat i Sverige.

Med tanke på det läge där hon hittades, är det kanske svårt med it- tekniska bevis som t ex mastuppkopplingar. Svårt att veta hur insatt mgm är i sådant, men jag får en känsla av att hon inte hade sin mobil med sig öht? Olämpliga kläder, tvingad under hot.

Jag tror att platsen där hon förs till kommer att bedömas som utvald, dvs att brottet är delvis planerat. Det är försvårnade, tror jag.

Att han sedan misshandlar och våldtar henne inför ett planerat mord måste ses som mycket försvårnade omständigheter. Skorna anträffades en bit bort, vilket tyder på att det har varit våldsamt, alternativt att han slitit i henne så de fallit av. Kläderna sönderrivna.

Även att han efteråt agerar genom att föröka ta reda på om hon överlever och inte visa någon som helst empati, utan tvärtom slänger ner stenar för att döda henne, det måste även det ses som försvårande.

En kille som brukar köra motorkross i området daglgen, säger att han aldrig träffat en enda person där, utom en gång. Då en annan motorcrossförare. Turen att hon inte bara skulle överleva, utan även hittas måste ses som minimal. Hon hade inte överlevt natten, var bedömningen från räddnings/insatsledaren.
Det är ett mirakel att pappan befann sig där just vid den tidepunkten, vid just den platsen.

Förmodligen hade det här fallet slutat med att hon var försvunnen och ingen skulle hitta henne, veta vad som hade hänt.

I princip kan man väl säga att hon undkom döden i ett nåsöga.

Jag hoppas på att de stenar som ligger i hålet, att hennes söndervina kläder vittnar om att han tagit på henne och och kastat stenarna. Kaske kan man se att våldtäkten inte var frivillig, dvs att hon inte bara har hans sperma i sig utan skador i underlivet som utesluter frivillig sex?
Det finns som det verkar vittnen som har berättat (nu minns jag inte längre var och hur det skrevs) om att kvinnan nekat hans frieri och att det var därför det här hände. Andra än kvinnan som kan stödja hennes berättelse?

Man kan ju bara önska (!) att det finns sms eller annt som stöder motiv/hotbilden. Jag hoppas att han har varit så aggressiv och hotfull i någon text, att det är ett indicium.

Om man lyckas få ihop en indiciekedja som håller, då tror jag faktiskt också på ett hårt straff. Livstid eller minst 18 år. Utvisning om möjligt.

Jag undrar varför ingen har anmält kvinnan försvunnen?
Är det okunskap, normer, eller är det allvarliga hot till de som vet något?

Har någon sett när de åkte iväg i bilen? Att han tvingade in henne?
Citera
2022-04-27, 14:28
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Fullt möjligt.

Om han nu inte lyckas att undgå straff? Finns det någon bevisning som kan bekräfta att det är han som har utfört detta? Jag bör väl finnas DNA med tanke på han våldtog henne innan? Annars står hennes ord mot hans.

Ja hur i hela friden ska han kunna dömas? Två ensamma personer i skogen. En "snubblar " över kanten och ramlar ner. Föregicks av "ömsesidigt" sex?

Hur ska en domstol kunna döma honom om han nekar? Lär ju inte finnas någon övervakningskamera där direkt?

Han kommer troligen gå fri.
Citera
2022-04-27, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Fast det räcker inte med en trovärdig historia, och en version som inte överensstämmer med den. Det behövs stödbevisning/indicier, även om man nu har den inställning som du säger.

Det räcker inte ens med att en person erkänner ett brott, utan det behöver finnas bevisning som styrker detta.
Citera
2022-04-27, 14:32
Avslutad
Riks avslöjar: Gruv-Mohamad skulle utvisas - fick stanna kvar | Knuffade ner kvinna i gruvhål

https://www.youtube.com/watch?v=UKEOR211bZI
Citera
2022-04-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Riks avslöjar: Gruv-Mohamad skulle utvisas - fick stanna kvar | Knuffade ner kvinna i gruvhål

https://www.youtube.com/watch?v=UKEOR211bZI
Det verkar oxå som uppgiften som florerade tidigare, att han skulle kommit tillbaks och kastat sten faktiskt stämmer!! usch vilket vidrigt kryp!
https://www.expressen.se/nyheter/han-misstanks-ha-valdtagit-och-knuffat-ner-kvinna-i-gruvhal-/

Citat:
Senare återvände mannen till hålet – och när han upptäckte att kvinnan överlevt ska han ha kastat stenar mot henne, enligt Expressens uppgifter.

Enligt SVT Nyheter skulle mannen ha utvisats 2017 efter att hans ansökan nekats.
Citera
2022-04-27, 15:01
Medlem
Citat:
Om du tycker att det är en "objektiv" omständighet att hon blir återställd, vad tycker du om den gärning vi ser i krig där kvinnor våldtas av islamistiska staten, och av ryska soldater, och överlever med alla kroppsdelar intakta? Om de har misshandlats och lämnas i ett dike eller ruin för att dö, men av tur hittas och får vård?

Denne brottsling hade uppsåt att kvinnan skulle dö. När han återkommer till gruvhålet för att försäkra sig om att hon är död. Där och då hade han kunnat kalla på hjälp.

Han vet att hon inte kommer överleva i ett gruvhål utan vatten och föda, och han vet att det är kallt ute. Han kastar sten ner i gruvhålet. Hur kan hans uppsåt ifrågasättas? Om en tokig domare eller jurist skulle göra det, landar de på likgiltighetsuppsåt.

Att någon döms till livstid för grov våldtäkt eller misshandel händer ju heller aldrig (i Sverige). Man kan tycka vad man vill om det, men det behövs skärpt lagstiftning för att ändra på detta faktum.

Självklart hade han inte kallat på hjälp. Då skulle han åka dit på en gång. Nu vet vi inte hur kvinnan tänkte, men tvivlar på att hon hade förlåtit honom och låtit bli att blanda in polisen. Att GM visar sig likgiltig inför offrets öde är en försvårande omständighet, men det är fortfarande inte tillräckligt för att utdöma livstid.
Citera
2022-04-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har också ofta funderat på det där hur det kan vara så stor skillnad i straff ifall offret överlever eller inte. Hur många som knivhugger i bröst, hals, eller rygg t.e.x. beräknar att knivhugget inte ska vara dödande? När det kan skilja på millimetrar ifall B.O. överlever eller skulle ha dött.
Jag har ett annat exempel där en som högg med kniven i ryggen bara dömdes för grov misshandel. Det är rent sjukt att man nedvärderar brottet på detta sätt.

Ett försök till mord eller ett försök till dråp som hade förutsättningar för att lyckas skall naturligtvis dömas som om offret hade avlidit. Det är ju lika dumt som i hockeyn där man verkar få avstängningar utifrån skada istället för utifrån vilket regelbrott som skedde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in