Citat:
Ursprungligen postat av
Krakem
Det finns ingenting med Putin som inte säger mig att detta inte är en ny Stalin. Samma totala hänsynslöshet mot sina soldater, medborgare och andras medborgare. Samma kalla skrivbordslikgiltighet mot människoliv som Stalin summerade: ”En död är en tragedi. Miljoner döda är statistik.” Det säger en hel del om vad Ukraina har att vänta och hur trovärdig någon är som statsman. Att kalla det för ”specialoperation” eller försöka att framhålla sig som mer human räcker bara så långt. Nu har man kört fast och då är masken av.
Visst ännu så länge har Putin inte offentligt rensat ut sina officerare medelst avrättningar och/eller svälta ihjäl tre miljoner ukrainare men det är just det. Ukraina har sett denna typ av ryska ledare förr.
Putin är som Stalin, men med dagens informationsteknik är han inte lika fri att göra som Stalin. Det går inte att fylla hela tåg mot Sibirien utan att hela Ryssland och världen vet om det. Om de sen bryr sig är en annan sak. Det är ordvalen som kännetecknar en despot, och att vi hör det vi hör, när de vill att vi ska tro på att vi hört fel. När Putin inte kallar sin invasion för krig, klarar han den manövern där folk inte kan inhämta fria medier.
När jag växte upp fanns rysskräcken hos dem äldre generationen. Nu får vi se, vad alla var rädda för. Om inte militären gör sig av med Putin, kommer han göra det samma som Stalin gjorde mot sina officerare när de kom hem, efter att ha segrat mot Hitlers armé. Putin har redan börjat mörda folk.
Det är fler än du och jag i Sverige som kan vår historia. Så varför måste Putin först skrämma skiten ur våra politiker med atombomber, för att de ska fatta att Calle och Margot snackade bort neutraliteten med sitt tänk om evig fred, där vi nu står oskyddade mor Ryssland. Nu ser vi att ett bra försvar och beredskap är ett måste när man har Ryssland i närområdet.