2022-04-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Väldigt lite info om BO i tråden. Ålder? Var hon också "samhällsparasit"? Såg någonstans att hon skulle bo i Norbergstrakten. Mer specifikt?
Denna flick/kvinna lär nog vilja förbli anonym. Hon är ett offer för våldtäkt så hennes identitet är skyddad.
Genom märkliga omständigheter så hittades hon i tid,
kan inte sluta tänka på vad som hänt om inte den där ruinintresserade pappan o hans ungar hört hennes rop.
Hade hon någonsin återfunnits?
kan fler försvunna personer ha hamnat i dessa djupa hålor, idag finns att läsa om mannen från Mongoliet som ströp o slängde sitt offer i sjön, hon ittades död, hur många mordoffer slängs i hålor, sjöar..el på annat sätt gömts..
försvinnanden som aldrig blr lösta. Och mördarna lever fria.
Tur att kvinnan hittades, och visst blir man lite nyfiken hur hennes liv framöver blir
Citera
2022-04-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jo, man kan mycket väl jämföra med en sjö. De flesta är nämligen vattenfyllda. Barn leker nog dessutom oftare vid en sjö än vid ett gruvhål mitt i skogen. Om barn leker där är det i första hand fel på föräldrarna. Nu gör markägarna trots allt ett stort jobb med att inhängna gruvhålen. I detta fall hade ju någon saboterat stängslet. Kanske tom MGM.

I vilket fall som helst har det blivit problem, om saker som tidigare inte var problem.

Vilka är barnen utan tillsyn, som inte kan simma och drunknar, är i linje med att gruvhålen är farliga i stället för de personer som begår brott. Jag kontrar med frågan varför har dessa gruvhål tidigare inte använts för att kasta ner kvinnor för att dö?

Markägare får tåla allemansrätten och nedskräpning. I en eskalerande takt, som orsakar skador på naturen. Jag tycker inte att staten kan göra gruvhålen ansvariga för att hindra brott som mord. När alla gruvhål är säkrade blir det ett annat sätt att mörda, när folk man inget vet om, går lösa. Dessa kriminella män slutar aldrig att chocka oss med olika sätt att visa sin ondska.
Citera
2022-04-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Denna flick/kvinna lär nog vilja förbli anonym. Hon är ett offer för våldtäkt så hennes identitet är skyddad.
Genom märkliga omständigheter så hittades hon i tid,
kan inte sluta tänka på vad som hänt om inte den där ruinintresserade pappan o hans ungar hört hennes rop.
Hade hon någonsin återfunnits?
kan fler försvunna personer ha hamnat i dessa djupa hålor, idag finns att läsa om mannen från Mongoliet som ströp o slängde sitt offer i sjön, hon ittades död, hur många mordoffer slängs i hålor, sjöar..el på annat sätt gömts..
försvinnanden som aldrig blr lösta. Och mördarna lever fria.
Tur att kvinnan hittades, och visst blir man lite nyfiken hur hennes liv framöver blir

Jag tror också att hon vill vara anonym. Det brukar dock inte användare på flashback ta hänsyn till. Tror också att det finns fler försvunna personer som av olika anledningar hamnat i liknande gruvhål runt om i landet och blivit kvar där. Som jag skriver så undrar jag om BO också är en "samhällsparasit". När vi fått svar på den frågan kan man diskutera tur eller otur och hennes framtida liv.
Citera
2022-04-27, 13:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ord mot ord?

Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Nej, tyvärr. Troligen 10-12 år eftersom hon överlevde. Trots att det var ren jäkla tur och han var brutalt hänsynslös.

Fullt möjligt.

Om han nu inte lyckas att undgå straff? Finns det någon bevisning som kan bekräfta att det är han som har utfört detta? Jag bör väl finnas DNA med tanke på han våldtog henne innan? Annars står hennes ord mot hans.
Citera
2022-04-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag gissar på 16-18 års fängelse.
Livstid behövs vid gärningar som t.ex Dalaröpappan som eldade upp sina barn i den låsta sommarstugan.

Vi har fall där gärningsmän dömts till livstid. Dalarö pappan, Dalbymördaren, Lisa Holm mördaren, m. fl

Om kvinnan i gruvhålet hade dött där, eller avlidit senare på sjukhus av sina skador, och alla omständigheter som hon kunnat berätta, om våldtäkt och misshandel blivit kända, om hur hon kastades ner i gruvhål, hade smärtor, ångest och frös, hade det blivit livstid i detta fall.

Att hon inte dog är inte gärningsmannens förtjänst. Det är ett under att hon hittades, och var vid liv. Hur kan det vara förmildrande för gärningen att hon hittades vid liv, då gärningens uppsåt var att kvinnan skulle dö en långsam och plågsam död?
Citera
2022-04-27, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkar vara afghansk militäruniform.

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Där tror jag med största sannolikhet att du får in en fullträff vad gäller pusselbitar som kan bidra till info av värde för utredningen.
När man tittar i hans Fb så finns det antagligen en del annat att också gräva fram. Uniformens landstillhörighet var det första som jag själv kom att tänka på.
Bortsett ifrån legosoldater (ofta inhyrda krigare) så ingår man antagligen som krigare (antagligen lägre befäl i hans fall) i sitt eget hemland.

Det låter fullt möjligt att uniformsbiten kan bidra till utredningen.

På hans namnskylt på uniformsskjortan står det också tryckt med arabiska bokstäver. Det verkar som om den här uniformen tillhör den afghanska militären. Eller rättare sagt den dåvarande afghanska militären.
Citera
2022-04-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att hon inte dog är inte gärningsmannens förtjänst. Det är ett under att hon hittades, och var vid liv. Hur kan det vara förmildrande för gärningen att hon hittades vid liv, då gärningens uppsåt var att kvinnan skulle dö en långsam och plågsam död?

Hur vet du att det var GM:s uppsåt? Han kanske hade räknat med att hon skulle dö direkt av fallet?
Att offret överlever, och förmodligen kommer bli fysiskt återställd, kommer objektivt att ses som en förmildrande omständighet. Helt osannolikt att han får livstid.
Citera
2022-04-27, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte balkongerna och gruvhålens fel.

Citat:
I vilket fall som helst har det blivit problem, om saker som tidigare inte var problem.

Vilka är barnen utan tillsyn, som inte kan simma och drunknar, är i linje med att gruvhålen är farliga i stället för de personer som begår brott. Jag kontrar med frågan varför har dessa gruvhål tidigare inte använts för att kasta ner kvinnor för att dö?

Markägare får tåla allemansrätten och nedskräpning. I en eskalerande takt, som orsakar skador på naturen. Jag tycker inte att staten kan göra gruvhålen ansvariga för att hindra brott som mord. När alla gruvhål är säkrade blir det ett annat sätt att mörda, när folk man inget vet om, går lösa. Dessa kriminella män slutar aldrig att chocka oss med olika sätt att visa sin ondska.

Exakt.

Nya uppstådda problem som inte fanns tidigare är bl. a. balkonger och nu gruvhål. Det är inte balkongerna och gruvhålens fel att det har blivit på det här sättet.
Citera
2022-04-27, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad finns det för BEVIS?

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hur vet du att det var GM:s uppsåt? Han kanske hade räknat med att hon skulle dö direkt av fallet?
Att offret överlever, och förmodligen kommer bli fysiskt återställd, kommer objektivt att ses som en förmildrande omständighet. Helt osannolikt att han får livstid.

Jag tror på ett livstidsstraff först när TR, hovrätten har utdömt det straffet och att domen står sig i HD.

Om den MGM nu ens kan komma att dömas? Vad finns det för bevis, förutom vad den stackars kvinnan själv har berättat, att han är GM? Vi måste ha i åtanke att denna fruktansvärda händelse har inträffat i Sverige.
Citera
2022-04-27, 13:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vi har fall där gärningsmän dömts till livstid. Dalarö pappan, Dalbymördaren, Lisa Holm mördaren, m. fl

Om kvinnan i gruvhålet hade dött där, eller avlidit senare på sjukhus av sina skador, och alla omständigheter som hon kunnat berätta, om våldtäkt och misshandel blivit kända, om hur hon kastades ner i gruvhål, hade smärtor, ångest och frös, hade det blivit livstid i detta fall.

Jag har också ofta funderat på det där hur det kan vara så stor skillnad i straff ifall offret överlever eller inte. Hur många som knivhugger i bröst, hals, eller rygg t.e.x. beräknar att knivhugget inte ska vara dödande? När det kan skilja på millimetrar ifall B.O. överlever eller skulle ha dött.
Citera
2022-04-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror på ett livstidsstraff först när TR, hovrätten har utdömt det straffet och att domen står sig i HD.

Om den MGM nu ens kan komma att dömas? Vad finns det för bevis, förutom vad den stackars kvinnan själv har berättat, att han är GM? Vi måste ha i åtanke att denna fruktansvärda händelse har inträffat i Sverige.

Det vore en unik händelse, för som sagt, enda gången någon dömts till livstid för mordförsök i Sverige i modern tid är när det varit kopplad till terrordåd eller rört sig om flera offer på samma gång.

Om offret utsatts för våldtäkt kan man kanske säkra en del spår. Lämnar hon dessutom en väldigt trovärdig berättelse kan det räcka. Se fallet Jim Grapenkrantz som blev dömd trots i princip total avsaknad av tekniska bevis.
Citera
2022-04-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

OK. Du kan ha rätt i att han ville att hon skulle dö direkt. Men han visste ju att hon inte dog direkt av fallet.

Jag skulle inte vara lika tvärsäker på hur en domstol kommer döma, när de kan välja och vraka mellan påföljder.

Om du tycker att det är en "objektiv" omständighet att hon blir återställd, vad tycker du om den gärning vi ser i krig där kvinnor våldtas av islamistiska staten, och av ryska soldater, och överlever med alla kroppsdelar intakta? Om de har misshandlats och lämnas i ett dike eller ruin för att dö, men av tur hittas och får vård?

Denne brottsling hade uppsåt att kvinnan skulle dö. När han återkommer till gruvhålet för att försäkra sig om att hon är död. Där och då hade han kunnat kalla på hjälp.

Han vet att hon inte kommer överleva i ett gruvhål utan vatten och föda, och han vet att det är kallt ute. Han kastar sten ner i gruvhålet. Hur kan hans uppsåt ifrågasättas? Om en tokig domare eller jurist skulle göra det, landar de på likgiltighetsuppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in