2022-04-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror inte på livstid för honom.

Nej, tyvärr. Troligen 10-12 år eftersom hon överlevde. Trots att det var ren jäkla tur och han var brutalt hänsynslös.
Citera
2022-04-27, 12:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant. Varför tror du inte på livstid? Vad har han att komma med som försvar?

Jag gissar på 16-18 års fängelse.
Livstid behövs vid gärningar som t.ex Dalaröpappan som eldade upp sina barn i den låsta sommarstugan.
Citera
2022-04-27, 12:34
Medlem
quieenies avatar
Inte osökt undrar jag hur många fler kvinnor han försökt ”övertyga” om att ingå äktenskap med, under de fem år han vistats i landet sedan beskedet kom om utvisning.

Hur många afghanska kvinnor antas ha rest tillbaka men som faktiskt försvunnit här i Sverige?

I ett gruvhål eller annorstädes..
Citera
2022-04-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Livstid behövs vid gärningar som t.ex Dalaröpappan som eldade upp sina barn i den låsta sommarstugan.
Han knuffade ner henne i ett gruvhål med uppsåt att döda . Han våldtog henne innan. Media berättar att han återkom flera ggr och kastade ner sten då han såg att hon levde. Livstid tror jag. Och därefter utvisning.
Citera
2022-04-27, 12:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han knuffade ner henne i ett gruvhål med uppsåt att döda . Han våldtog henne innan. Media berättar att han återkom flera ggr och kastade ner sten då han såg att hon levde. Livstid tror jag. Och därefter utvisning.

Ska bli intressant att se vad straffet blir.
Men det lär väl dröja tills vi vet.
Han har ju överklagat beslutet från verket flera gånger så han lär väl överklaga domen också.
Citera
2022-04-27, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror inte på livstid för honom.

Jag har för lite erfarenhet och kunskap för att kunna sia, och undra varför du inte tror på livstid?

Visserligen verkar det lite som att om det handlar "enbart" om mordförsök, och inte som i Dalbyfallet, där mannen om jag fattat det rätt avslutade mordförsöket genom mord, så kan det i sig ge lägre straff. Men graden av hur våldsam gärningen har varit och andra försvårande faktorer inverkar ju också på straffet om jag inte missuppfattat det, i det här fallet kan man väl jämställa omständigheterna med tortyrliknande?

Upp till livstid.... kan man ju hoppas på om det nu går att binda mgm till gärningen(arna).

Från Lawline:

"Försök till mord hittas i 3:11 BrB. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700#K4P7 Eftersom det rör sig om ett försöksbrott får man gå till 23 kap BrB. I 23:1 kan man läsa: Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.

Därefter får man sedan gå till 3:1 BrB som stadgar att straffet för mord är fängelse viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.

Detta innebär alltså att straffet i teorin blir minst 2 års fängelse upp till livstid. Därmed inte sagt att livstids fängelse i praktiken döms ut vid försök till mord, utan typiskt sett blir straffet kortare för försök till mord än för fullbordat mord."

https://lawline.se/answers/mordforsok-och-grov-misshandel
Citera
2022-04-27, 12:48
Medlem
Väldigt lite info om BO i tråden. Ålder? Var hon också "samhällsparasit"? Såg någonstans att hon skulle bo i Norbergstrakten. Mer specifikt?
Citera
2022-04-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Kan intyga att han har tre barn, haft med honom att göra i min yrkesroll, mkt obehaglig människa.
Berätta mer. Hur var han obehaglig?
Intressant att höra från någon som faktiskt träffat honom.
Citera
2022-04-27, 12:53
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Militär från Afganistan och i 40 års åldern. Det mesta pekar på att han har dödat människor förut.

Jo, en sån där lirare har nog levt ut ordentligt när han fick på sig uniformen. Han ville väl inte tala om varifrån han kom eller hur var det?
Citera
2022-04-27, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Jag hoppas att lagen/rättssystemet inte resonerar så.

Bara för att det finns ännu värre brott, borde det inte leda till lägre straff, när det uppfyller kriterierna för ett att döma ett visst straff.
Citera
2022-04-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Man kan inte jämföra ett 25m djupt gruvhål med en sjö
Ett gruvhål blir som ett slukhål mitt i skogen.
Barn leker förmodligen på såna här ställen.
Så ett rejält och högt stängsel som kontrolleras då och då borde vara minimum.

Jo, man kan mycket väl jämföra med en sjö. De flesta är nämligen vattenfyllda. Barn leker nog dessutom oftare vid en sjö än vid ett gruvhål mitt i skogen. Om barn leker där är det i första hand fel på föräldrarna. Nu gör markägarna trots allt ett stort jobb med att inhängna gruvhålen. I detta fall hade ju någon saboterat stängslet. Kanske tom MGM.
Senast redigerad av kaReri182 2022-04-27 kl. 12:59.
Citera
2022-04-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deathgrip
Är kvinnan svensk?
Har du läst tråden överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto